گزارش و تحلیل

آیا باز هم طرح "مهار" به نفع ایران خواهد بود؟

© Fotolia / Curioso PhotographyБашня Азади в Тегеране
Башня Азади в Тегеране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی چهار دهه هر بار جمهوریخواه ها طرح و برنامه ای برای مقابله با ایران تدوین کرده اند در نهایت به نفع ایران تمام شده وظاهرا هنوز هم تمایل دارند به جای رویاروی با واقعیت چنین طرح هایی را تدوین کنند.

روز گذشته بحث تدوین "طرح مقابله با ایران" توسط برخی معاونین آقای ترامپ در رسانه ها منتشر شد و گمانه زنی ها در مورد طرح روی میز رئیس جمهوری ایالات متحده و نتایج آن همه را مشغول خود کرده.
روند سیاست های دو حزب قدرت در ایالات متحده نشان داده هر زمان جمهوری خواه ها سر کار می آیند همیشه تصمیمات جنگ طلبانه با هدف مهار ایران در خاور میانه اتخاذ می کنند اما همیشه هم این تصمیمات در نهایت به نفع ایران تمام می شود.
علیرغم اینکه ایالات متحده ادعا کرد که برای تلافی حملات 11 سپتامبر به افغانستان لشکر کشی کرده اما در همان زمان هم همه تحلیل ها متفق القول بود که ایالات متحده با این لشکر کشی خود تلاش دارد دو همسایه افغانستان یعنی ایران و چین را مهار کند و افغانستان بهانه ای بیش نیست.

آیا ایران و آمریکا وارد جنگ نیابتی می شوند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ایران و آمریکا وارد جنگ نیابتی می شوند؟
در نهایت نقشه های اصلی ایالات متحده در افغانستان به هم خورد و پایان جنگ افغانستان یک پیروزی برای ایران به حساب آمد چون یکی از تهدید های بسیار خطرناک یعنی طالبان از کنار ایران برداشته شد و همپیمانان و دوستان ایران در افغانستان به قدرت رسیدند.
جمهوریخواه ها همان اشتباه قبلی خود را در عراق تکرار کردند و نتیجه حمله ایالات متحده به عراق به قدرت رسیدن همپیمانان و دوستان ایران در عراق شد و در حالی که امروزه ایالات متحده ومتحدانش دست و پا می زنند تا جایگاه خود را بعد از صرف بیش از یک هزار ملیارد دلار هزینه در عراق حفظ کنند همه اذعان دارند که ایران بالاترین نفوذ را در عراق دارا می باشد.
طرح سرنگونی دولت سوریه ومهار نفوذ ایران که توسط همپیمانان ایالات متحده در دورن دمکرات ها تدوین شده بود در نهایت منجر به آن شد که پیوند ایران و سوریه بسیار قویتر شود و نفوذ ایران در سوریه تقویت گردد وامروزه ایران روی زمین سوریه حرف اول را می زند.
همین نتیجه در یمن نیز حاصل گشت و ایران که قبل از بحران یمن فقط یک رابطه دوستانه با حوثی های یمن داشت امروزه به همپیمان و بازیگر قدر در یمن تبدیل شده.
البته شکست طرح های مقابله ایالات متحده با دیگر کشورها فقط مربوط به ایران نمی باشد می توان گفت هر طرحی که ایالات متحده طی چند دهه اخیر برای مقابله با کشورهای دیگر تدوین کرده نتیجه معکوس داشته.
شاید بتوان واضح ترین این طرح ها را طرح مقابله با کره شمالی دانست که در نهایت منجر به تولید بمب هیدروژنی توسط این کشور شد.
ظاهرا سیاست مداران ارشد آمریکایی فقط تحت تاثیر فیلم های هالیوودی و رویاهای خود هستند تا واقعیت و هنوز متوجه نشده اند که به جای "مهار" یا "بازدارندگی" بهتر است از کلمه "تعامل" با دیگر کشورها استفاده کنند.
نیکی هِیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
زمینه سازی آمریکا برای فشار و ‏حتی جنگ علیه ایران
اینکه ایالات متحده ابر قدرت نظامی و اقتصادی است دلیل بر آن نمی شود که در زمینه سیاست های بین المللی هم بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.
امروزه شرایط ومنافع بین المللی کشورها آنقدر با هم تداخل دارد که شخصیتی مانند آقای ترامپ که در سطح بین المللی منفور است نمی تواند آن را بر علیه ایران بسیج کند.
حتی شاهد آن هستیم که یکی از قویترین و نزدیک ترین همپیمانان ایالات متحده در منطقه و ناتو یعنی ترکیه به دلیل سیاست های اشتباه ایالات متحده به سمت روسیه تمایل پیدا کرده و دیگر همپیمانان قدر اوروپایی دست از آمریکا شسته اند و حاضر نیستند در مورد تحریم های ایالات متحده بر علیه روسیه با این کشور همکاری کنند.
بر عکس تصور مشاورین آقای ترامپ ورود به یک درگیری با ایران مانند ورود به جنگ افغانستان و یا عراق و یا ویتنام و یا کره و یا… نیست، در واقع جنگ ویا حتی درگیری با ایران یعنی به آتش کشیدن کل منطقه خاور میانه و هدف قرار گرفتن کل منافع ایالات متحده و همپیمانانش در منطقه و جهان.
علیرغم اینکه ارتش اسرائیل با مانور خود در تلاش است خود را برای شرایط آتی منطقه آماده کند و سیاستمداران آن باور دارند می توانند آقای ترامپ و ایالات متحده را به ورود به یک جنگ با ایران ترغیب کنند اما همه می دانند که اسرائیل اولین و سهل الوصول ترین هدف همپیمانان ایران در منطقه خواهد بود.
همین ماجرا در مورد عربستان سعودی که باور دارد با تامین هزینه های جنگ می تواند آمریکا را وارد این بازی خطرناک کند نیز صدق می کند.
Прием в резиденции посла США в России по случаю Дня независимости США - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا در جستجوی فرصتی مناسب برای فرار از برجام
نباید فراموش کرد اکثر چاه های نفت وکشتی ها و منافع اقتصادی عربستان و دیگر کشورهای عربی که پشتیبان جنگ ایران و ایالات متحده می باشند در تیررس توپخانه های ایران است حال چه برسد به موشک های ایران.
و خود این کشورها بخوبی می دانند کافی است ایران اشاره کند تا همپیمانان آن از داخل این کشورها کل منطقه را به آشوب بکشند و تسلیح آنها برای ایران بسیار ساده تر از رساندن اسلحه به غزه و یا یمن و یا لبنان می باشد.
طی پنج سال جنگ با داعش توانایی جنگی ایالات متحده وهمپیمانانش روی زمین محک خورده و همچنین توانایی جنگی ایران وهمپیمانانش در منطقه.
وبه همین دلایل می توان گفت ورود به جنگ ویا درگیری شاید دست ایالات متحده و همپیمانانش باشت اما خروج از آن دست آنها نخواهد بود و قطعا منطقه خاورمیانه قبل از چنین درگیری ای با خاورمیانه بعد از این درگیری بسیار بسیار متفاوت خواهد بود، شاید هم نتیجه این درگیری حال چه مستقیم و یا غیر مستقیم این باشد همانگونه که دو دشمن اصلی ایران یعنی طالبان و صدام حسین از منطقه حذف شدند اینبار یکی یا هر دو دشمن باقیمانده ایران یعنی اسرائیل و عربستان سعودی از صحنه حذف شوند و اقتدار ایران دو چندان گردد.
شاید بد نباشد باز هم تکرار کنیم به جای "مهار" باید از کلمه "تعامل" استفاده گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала