گزارش و تحلیل

موقعیت خاص جغرافیایی ایران

© Fotolia / Luengo_uaدختر در قطار
دختر در قطار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موقعیت خاص جغرافیایی ایران مهمترین عامل توسعه همکاری ریلی بین ایران و روسیه است.

برگ چهارم

حمل و نقل یکی از مهمترین  و اصلی ترین اجزاء سیستم های مدرن اقتصادی است. اقتصاد مدرن بدون  شبکه حمل و نقل قابل تصور نیست.

خطوط راه آهن ایران  در قرن نوزده توسعه یافت که با مقابله روسیه و بریتانیا بر سر گسترش نفوذ خود در ایران مرتبط بود. در سال 1890 میلادی قرارداد روسیه-ایران در باره راه آهن به امضا رسید که ایران را از ساخت راه آهن تا 10 سال باز می داشت و این قرارداد در سال 1900  به مدت 10 سال دیگر تمدید شد.

با وجود این، اولین تلاش ساخت خط راه آهن در ایران از دهه 80 قرن 19 به انجام رسید. در سال 1888 خط کوتاه راه آهن بین تهران و آرامگاه شاه عبدالعظیم (9 کیلومتر) کشیده شد.

اولین خط راه آهن قابل توجه در ایران در سال 1915 توسط وزارت راه آهن روسیه تزاری بین جلفا و تبریز ساخته شد که از سمت جلفا از مرز روسیه —ایران عبور کرده و به شبکه  راه آهن روسیه متصل می شد. این خط بر طبق استاندارد چرخ های روسی 1524 میلیمتری به بهره برداری رسید و طول آن 148 کیلومتر بود.

پس از گذشت سالها و توسعه راه آهن سراسری ایران موضوع برقی سازی خطوط راه آهن مطرح شد که روسیه نیز در این برنامه شرکت دارد.

آقای نظری مدیرکل دفتر بین الملل راه آهن ایران در یک مصاحبه ویژه به سوالات اسپوتنیک در این خصوص  پاسخ دادند.

 

پرسش: دورنمای آتی همکاری ریلی روسیه و ایران چگونه خواهد بود؟

پاسخ: عرض کردم همکاری ما با روسیه یک همکاری استراتژیک است. چون گاها مسائل سیاسی، فضای اقتصادی را رقم می زند. خوب ما یک روابط سیاسی بسیار خوبی با کشور روسیه داریم. منافع مشترکی در دنیا داریم و بواسطه موقعیت جغرافیایی که ایران و روسیه دارند ناگزیر به همکاری با هم هستند. جمهوری اسلامی ایران برای آنکه بتواند خودش را به کشورهای شمال اروپا برساند حتما باید از روسیه رد بشود. برای اینکه روسیه بتواند بارهای خودش را به خلیج فارس  و هند و کشورهای جنوب —شرق آسیا برساند باید از جمهوری اسلامی ایران رد بشود. منافع دو کشور باصطلاح درهم تنیده است و هیچ چاره ای بجر باصطلاح همکاری بسیار جدی و ملموس در تمام زمینه ها و به ویژه در بخش ریلی هیچ چیزی به غیر از این متصور نیست. هر آنچه پروژه ای به تأخیر بیاندازد، مسئولین دو کشور و مسئولین ریلی دو کشور در واقع نتوانستند از موقعیت ها استفاده بکنند. ما اعتقاد داریم که هر دو طرف باید انعطاف های لازم را داشته باشند، برای اینکه پروژه ها بسرعت پیش بروند. بواسطه  موقعیت جغرافیایی این همکاری ها توسعه خواهد یافت ولی انعطاف دو کشور باعث خواهد شد که این همکاری ها و توسعه همکاری ها بسرعت اتفاق بیفتد.

پرسش: همکاری های ایران با کشورهای دیگر چگونه است؟

پاسخ: آری، ما پروژه هایی داریم. این کشورها محصور در خشکی هستند، به ویژه کشور قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان و یا افغانستان کشورهایی هستند که به نحوی محصور در خشکی هستند و برای اینکه به دریا برسند باید از جمهوری اسلامی ایران کالاهای خود را حمل کنند. برای همین است که ما با کشورهای عضو جامعه همسود و ترکیه ارتباط حمل ونقلی داریم. با کشور افغانستان امیدواریم که ارتباط حمل ونقلی ما شروع بشود و شاید یک ماه بیشتر هم نکشد. با کشور پاکستان مسیرهایمان را ساختیم و ارتباط ریلی و حمل ونقل کالا داریم. با کشور گرجستان و آذربایجان به نحوی توافقنامه های سه جانبه داریم تا بتوانیم کالاها را از دریای سیاه از طریق جمهوری اسلامی ایران به خلیج فارس برسانیم. ارتباط اصطلاحا جنوب-غرب است (دریای سیاه —خلیج فارس). موافقتنامه های پنج جانبه امضا کردیم — ایران-آذربایجان-اکراین-گرجستان ولهستان. چون لهستان هاب لجستیکی ریلی کشورهای اروپایی است. اجلاس پنج جانبه در بندر ادسا اکراین برگزار خواهد شد  که به بررسی تعرفه کالای حمل ونقل شده در این مسیر می پردازیم. با کشورهای اروپایی  در بحث سرمایه گذاری در حال همکاری هستیم، به ویژه با کشور فرانسه، آلمان و ایتالیا و با کشور اسپانیا نیز تفاهم نامه ای داریم و مذاکراتی داریم که امیدواریم انشاء الله محقق بشوند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала