گزارش و تحلیل

مبارزه با کاربران گمنام اینترنت

© Photo / Pixabayمبارزه با کاربران گمنام اینترنت
مبارزه با کاربران گمنام اینترنت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از وبسایت روسی "لنتا رو"، چندی پیش در مسکو کنفرانس مارکتینگ دیجتال برگزار شد.

خبرنگار لنتا رو با "دیوید گولدشلاگ" یکی از موسسان سامانه مسیریابی پیازی (تور) اینترنت در حاشیه این کنفرانس مصاحبه کرده گفت:

برای اکثر کاربران سامانه تور یک سیستم جنایتکارانه فروش اسلحه، مواد مخدر و پورنوگرافی کودکان است. ولی "راجر دیگلداین" رییس پروژه تور عقیده دارد که ایتنرنت غیر قانونی وجود ندارد و اینگونه پورتال ها را مشتی از وبلاگ ها نامیده است. ولی به این مشت 300 هزار نفر در روسیه مراجعه کرده و آنها میلیارد ها روبل در می آورند. پس کی حق دارد اکثر کاربران یا آقای دیگلداین؟ دیوید گولدشلاگ در جواب گفت:

مشکل بتوان پاسخ داد. تعداد کاربران تور در سه سال گذشته تغییرنکرده و در حدود همان دو میلیون نفر باقی ماند و این در حالی است که محل های اصلی غیر قانونی آن بسته شدند.

خبرنگار لنتا رو: در فوریه 2016 کارشناسان کالج سلطنتی لندن بر اثر تحقیق در اینترنت، 5205 سایت تور را کشف کرده و از میان آنها 2723 سایت را باز و تحلیل نمودند. معلوم شد که از این میان 423 تا — مغازه آنلاین فروش مواد مخدر، 327 سایت شستشوی پول، 96 سایت ویژه تجسس هکر ها و فروش نرم افزار های ضرررسان، 122 سایت پورنوگرافی با شرکت کودکان و جانوران و 17 سایت عرضه کننده خدمات ترور افراد و قاتل ها بودند. ثابت شده که 57 درصد از محتوای تور با کارهای جنایی مرتبط است.

دیوید گولدشلاگ: به نظرم اکثر کاربران نه به خاطر خرید های غیر قانونی بلکه به قصد امنیت تور دانلود می کنند. همچنین تعداد کاربران وی پی ان بیش از 500 میلیون نفر است. بهره گیری از وی پی ان برای همه آسان است ولی فراگیری کاربا تور دشوارتر است. از وی پی ان برای تامین گمنام بودن و امنیت استفاده می شود.

خبرنگار لنتا رو: تابستان امسال در روسیه قانون منع کننده تور و در باره بلوکه کردن آن و سایت های مشابه  پذیرفته شد. آیا اینطور نیست که این گونه ممنوعیت ها تنها سبب آن می شود که علاقمندی به گمنامی و امنیت در شبکه اینترنت به مراتب بالاتر شود؟

جواب: برایم مشکل است در باره روسیه قضاوت کنم ولی در جهان تعداد زیاد کشورهای دارای قوانین سخت در باره اینترنت هست. مثلا ایران و مصر. ولی دولت اصلا نمی تواند اینترنت در داخل کشور را کنترل کرده و مخالف گمنام بودن کاربرانش باشد. همینکه گره های تور بسته می شوند بلافاصله  پل های این سامانه وارد عمل می شوند.

سوال: شما که خودتان در طرح های حمایت شده بوسیله نظامیان کار کردید بگویید که اصلا چطور شد که فناوری مسیریابی پیازی طراحی شده از سوی آنها سرانجام در دسترس عموم قرار گرفت؟

لنتا رو نوشت: در اواسط 1990 دیوید گولدشلاگ و همتایان او   در آزمایشگاه نیروی دریایی آمریکا DAPRA  که به این طرح علاقمندی نشان داد کار کردند. راجر دینگلدیاین و چند دانشمند دیگر روایت آلفای پروژه پیازی را معرفی کردند که بعدا نام تور به خود گرفت. در 2003 اجازه داده شد که طراحان خارج از وزارت دفاع در این پروژه کار کنند. بعد از دو ماه نیروی دریایی آمریکا  رمز ورودی  تور را در اینترنت منتشر کرد و سازمان غیر انتفاعی "بنیاد مرز های الکترونیک" آمریکا به گروه دینگلداین کمک کرد کاری کنند تا فناوری تور تکمیل شود. پس از این دانشمندان سازمانی به نام "پروژه تور" را بنیانگذاری کردند.

جواب: این داستان جالبی است و نشان دهنده آن است که چگونه فناوری های نظامی در دسترس محافل عمومی قرار می گیرند. ما در 1996 پروژه ای برای سرویس های ویژه آمریکا طراحی می کردیم و متوجه شدیم که از مسیریابی پیازی که اختراع کردیم فقط حکومت منفعت خواهد برد. این درست نیست. من از پروژه رفتم و دیگلداین با بچه های خود به تهیه پروژه ادامه دادند که بعدا به تور تبدیل شد. من گمان نمی کنم که دولت در عملیات محرمانه خود همیشه به موفقیت می رسد. پیامد های این عملیات نیز همیشه قابل پیشبینی نیست. ولی من به نتیجه ثمربخش همکاری  آغاز شده تور با فیسبوک باور دارم. این امر نشان می دهد که زاکربرگ از امنیت کاربران خود مواظبت می کند. اصلا به نظرم آینده ترویج کاربران گمنام در اینترنت در گسترش اپلیکیشن های مطبوب در شبکه های امن است. پیوستن یک میلیون کاربر نوع ویژه شبکه فیسبوک به سامانه تود صحت این اداعا را به ثبوت می رساند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала