گزارش و تحلیل

تشکیل اتحادیه نیرومند رسانه ای ایران و روسیه

© Sputnikدکتر مهدی سنایی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در سمپوزیوم رسانه ای در مسکو
دکتر مهدی سنایی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در سمپوزیوم رسانه ای در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران و روسیه می توانند اتحادیه نیرومند رسانه ای را برای مقابله با تبلیغات ضد روسیه و ایران ایجاد کنند.

روز چهارم سپتامبر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر مسکو، سمپوزیومی در خصوص تبادل عقاید و تجربیات بین نمایندگان رسانه های بزرگ روسیه و ایران برگزار شد. آقای دکتر مهدی سنایی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران مبتکر و سازماندهنده سمپوزیوم کنونی بود که مهمانان و کارمندان وزارت خارجه ایران و نمایندگان بخش کار با رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز در این سموپوزیوم حضور داشتند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با گشایش نشست، رشد و توسعه و سطح عالی همکاری بین ایران و روسیه را متذکر شد و ابتکار تأسیس اتحادیه رسانه ای روسیه و ایران را مطرح نمود که در قالب آن خبرنگاران  دو کشور بتوانند بطور فعال به تبادل تجربیات بپردازند تا بدین وسیله تعامل کشورها در محیط رسانه ای بین المللی تقویت یابد.

دکتر سنایی در این خصوص گفت:

خوشبختانه روابط روسیه و ایران در چند سال گذشته تحول کمی و کیفی قابل توجهی داشته است و روند روابط ما گسترش خوبی آغاز کرده است. در عین حال من می توانم اشاره کنم که ضمن گسترش همه جانبه روابط و امضای اسناد متعدد و قدم های بزرگی که در عرصه سیاسی و امنیت و حتی در عرصه اقتصادی برداشته شده ما نیازمند پشتوانه افکار عمومی و همینطور تعامل بیشتری بین رسانه های بزرگ دو کشور هستیم. من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران و به عنوان کسی که سال های طولانی کارشناس مسائل روسیه هستم می توانم به این موضوع اشاره کنم. احساس و برداشت خودم این است که همه این تحولات سیاسی و همکاری های امنیتی دو جانبه و چند جانبه و حتی تحولات اقتصادی به یک پشتوانه جدی نیاز دارند و هم نیازمند تعامل بین نمایندگان رسانه ها و نخبگان کشور است و راوبط دو کشور به عنوان یک خلاء نیاز به تقویت بیشتر ارتباطات بخش های غیردولتی دو کشور و بخش های اجتماعی، دانشگاهی و فرهنگی کشور دارد. البته این همکاری ها شروع شده اند و باید آنها را تقویت کرد به عنوان نمونه همکاری های دانشگاهی دو کشور دو سال است که خیلی فعال شده و فعالیت خیلی گسترده ای دارد. در زمینه های فرهنگی تعاملات و اقدامات قابل توجهی شکل گرفته است.

من بصورت خاص تأکید می کنم که ارتباط بخش های غیر دولتی دو کشور هم خیلی مهم بوده است. در زمینه همکاری های رسانه ای تفاهم نامه هایی امضا شده، رفت و آمدهایی وجود دارد گروه خبرنگاران گاهی به ایران اعزام می شوند و در واقع این تبادلات در یک سطحی وجود دارد. من امیدوارم که این نشست کمک بکند به اینکه طرح ایجاد یک نهاد همکاری رسانه ای بین دو کشور ریخته بشود مثلا ما شامل اتحادیه همکاری رسانه ای بین کشور روسیه و ایران باشیم، چیزی مشابه به این مثلا که هم به همکاری گسترده تر و هم پیوسته تر کمک بکند و اینکه این تبادلات مقطعی نباشد و تبادلات پیوسته باشد و ما هم به عنوان سفارت جمهوری اسلامی ایران همه گونه پشتیبانی و حمایت لازم را از این کار صورت خواهیم داد. نمایندگان هیئت روسیه، در واقع خبرگزاری هایی هستند که با ایران همکاری دارند، تعامل دارند. هیئت ایرانی شامل چهره های متفاوتی است از حوزه های سیاسی گرفته تا مثلا آقای محمدی که بحث های هسته ای را می نویسند، روزنامه شهروند که در باره مسائل اجتماعی و بحث های منطقه ای و سیاسی می نویسند. فکر می کنم که یک ترکیب جالبی است. خبرنگارانی هم که نشسته اند آشنا هستند با موضوع ایران، نمایندگان رسانه هایی هستند که با ایران کار می کنند و چه ایرانی و چه روس فکرمی کنم ترکیب جالبی است برای تشکیل یک نهاد همکاری رسانه ای.

خانم ورونیکا کراشنینیکووا عضو اتاق اجتماعی فدراسیون روسیه و مشاور مدیر کل آژانس خبری بین المللی «راسیا سوودنیا» (که آژانس خبری و رادیو اسپوتنیک در ترکیب آن فعالیت می کنند) یکی از مهمانان محترم نشست بود.  وی از ابتکار سفیر ایران استقبال نمود و اهمیت تکامل سطح همکاری خبری  بر اساس نمونه  تعامل با سوریه را متذکر شد و افزود:

«تبادل  هیئت ها و سفرها به کشورهای یکدیگر باید بیشتر انجام شود زیرا دیدن کشور با چشمان خود، آشنایی با فرهنگ آن و ارائه اخبار موثق به مطبوعات اهمیت زیادی دارد.  زمانی که فرق  بین درک و پخش خبر را از بین ببریم حیطه های دیگر همکاری ما بهتر خواهند شد. از جمله می توان از تعامل ایران و روسیه در سوریه مثال زد که نمونه خوبی برای فعال تر شدن همکاری در میدان خبری بین دو کشور است».

در این بحث مهم، همکاران روس و ایرانی به یک عقیده واحد رسیدند که در شرایط گسترش خبری غرب  باید با تلاش مشترک سپر رسانه ای قوی و نیرومندی را برای مقابله با  تبلیغات ضد ایرانی و ضد روسیه  ایجاد کرد و با  سیاست انحصارطلبی آمریکا در فضای  بین المللی رسانه ای و چالش های عمومی و تلاش های مختلف جهت گمانی زنی ها مقابله کرد و اخبار موثق و عینی از دست اول را در اختیار جامعه جهانی  گذاشت و بدین ترتیب دشمنان مشترک روسیه و ایران و اخبار دروغین آنها را فاش ساخت.

 

از اینرو می توان باور داشت که اتحادیه آینده خبرنگاران و شخصیت های رسانه ای ایران و روسیه  بتوانند به این اهداف برسند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала