گزارش و تحلیل

سایه اسرائیل و آمریکا برسر رفراندوم کردستان

© AFP 2023 / Delil SouleimanСирийская курдка на показе традиционной курдской одежды в сирийском городе Эль-Камышлы
Сирийская курдка на показе традиционной курдской одежды в сирийском городе Эль-Камышлы - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک ماه و نیم دیگر مانده به برگزاری رفراندوم استقلال کردستان عراق و روز به روز تنش ها میان اطراف مختلف افزایش می یابد، تنش هایی که ممکن است بر عکس تصور برخی کرد های کردستان منجر به جنگ و نابودی برای مناطق آنها گردد.

بحث آرزوی داشتن کشوری مستقل توسط کردها در منطقه بحث جدیدی نیست و ده ها سال و شاید بتوان گقت قرن ها است که بسیاری از کردها به دنبال آن بودند و هستند.
بر کسی پوشیده نیست که توافق نامه معروف سایکس پیکو بدون در نظر گرفتن منافع اقوام و مذاهب این منطقه را به اجزای مختلف تقسیم کرد و قدرت را در اکثر این کشورها در اختیار اقلیت ها قرار داد تا حق و حقوق اکثریت ها زیر پا گذاشته شود و کشورهای نوظهور وارد بی ثباتی بی نهایت گردند.
اگر از همان ابتدا مردمان و سیاستمداران قدرت را بر اساس لیاقت و کارایی افراد و نه وابستگی طایفه ای و یا قومی آنها تقسیم می کردند شاید منطقه با این مشکلات که امروزه با آن مواجه است مواجه نمی شد اما هر چه جلوتر می رویم این اختلافات قومی و مذهبی روز به روز افزایش می یابد.

اعلام تاریخ همه پرسی جدایی کردستان از عراق - اسپوتنیک ایران
ایران و ترکیه مخالف برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق هستند
آنچه مزید بر مشکلات شد تلاش ایالات متحده برای بازکردن جایگاه خود در منطقه ای که قبلا بر اساس منافع دیگر کشورهای ابر قدرت تقسیم شده بود و منافعی برای این قدرت نو ظهور در آن لحاظ نشده بود، است.
طبق دیدگاه مراکز مطالعاتی ایالات متحده تقسیم بندی فعلی بگونه ای نیست که منافع ایالات متحده را تامین کند و منافع ایالات متحده در شرایطی تامین می شود که منطقه مجددا بازتقسیم گردد و کشورهای ضعیف که دائم با هم درگیر هستند ظهور کنند.
کشورهایی که همه برای بقای خود به حمایت ایالات متحده نیاز دارند.
شاید اگر بخواهیم مثالی از این کشورها بزنیم می توانیم به ماجرای قطر و عربستان سعودی اشاره کنیم که اگر بخواهیم حجم توان دو کشور را با هم مقایسه کنیم شاید بگوییم عربستان توان آن را دارد که قطر را ظرف مدت کوتاهی قورت دهد اما چون ایالات متحده و دیگر کشورها پشت قطر ایستاده اند نمی تواند کاری انجام دهد و در واقع ایالات متحده از هر دو طرف سود می برد.
نقشه های تقسیم مجدد منطقه خاور میانه برای اولین بار در اواخر دهه های شصت میلادی علنی شد و در دهه های هفتاد و هشتاد این نقشه ها علنی شد.
Турецкие курды с курдистанским флагом на демонстрации в Токио - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
منافع اسرائیل، عربستان و امارات در رفراندوم کردستان عراق
شاید بتوان مشهور ترین این نقشه ها یا طرح ها را طرح های برنارد لویس و مرز های خونی نشره آتلانتیک و طرح راه خانم هیلاری کلینتون دانست، گو اینکه طرح های دیگری هم در این زمینه تهیه شده که همه تقریبا مشابه یکدیگر می باشد.
جالب اینکه همه این طرح ها توسط مراکز وابسته به لابی های اسرائیلی در ایالات متحده تدوین گردیده و همین ماجرا مشخص می کند که اسرائیلی ها هم در این ماجرا دخالت داشته اند.
دلیل دخالت اسرائیلی ها به این دلیل بود که پس از جنگ های مختلف اسرائیلی ها با اعراب و در نهایت جنگ های آنها با حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین آنها به این نتیجه رسیدند که از طریق جنگ های پر هزینه نخواهند توانست به اهداف خود که همانا رسیدن از نیل تا فرات است برسند و به این دلیل باید کاری کنند که همه دشمنان اسرائیل در منطقه نابود شوند واسرائیل به راحتی بتواند بر منطقه مسلط گردد.
با این شرایط ابتدا اینان از گروه های تندرو وتکفیری استفاده کردند تا منطقه را به هم بریزند و منطقه ای معروف به "سنی استان" (در طرح برنارد لویس) راه بیاندازند واگر به همان نقشه نگاه کنید متوجه می شوید که منطقه ای که داعش آن را اشغال کرده بود و حکومت خود را در آن اعلام کرد همان منطقه "سنی استان" است.
در همین طرح بخش هایی از ایران و سوریه و عراق و ترکیه که اکثریت ساکنان آن کرد هستند باید جدا شوند و دو کشور جدید در آن تشکیل شود.
همانگونه که دیگر بر کسی پنهان نیست می توان مشاهده کرد که تلاش برای تشکیل کشور "سنی استان" چه مشکلاتی را برای منطقه و جهان به وجود آورد و در نهایت پس از نابود شدن کل مناطقی که باید کشور "سنی استان" در آن تشکیل می شد هیچ منافعی را به عرب های سنی تبار این مناطق نرساند.
پاسخ  صریح آمریکا به رئیس اقلیم کردستان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تجزیه عراق یا استقلال کردستان! کدام بهانه است؟
در صورتی که اقلیم کردستان بخواهد یک کشور مستقل کرد تشکیل دهد قطعا دولت مرکزی عراق با تجزیه بخشی از این کشور مخالفت خواهد کرد و از سوی دیگر بقیه کشورهای منطقه مخصوصا ایران و ترکیه به دلیل واهمه از تلاش کرد ها در این کشورها برای جدایی با این ماجرا مخالفت خواهند کرد و می توان گفت منطقه شاهد جنگ جدید قومی خواهد شد.
تنها کشوری که علنا از این رفراندوم حمایت کرده اسرائیل بوده و ایالات متحده جهت خالی نبودن عریضه یک تقاضای خجولانه جهت تاخیر رفراندوم به دولت کردستان تحویل داده اما مشخص است با توجه به حمایت سیاسی و امنیتی وتسلیحاتی که ایالات متحده از کردها می نماید این تصمیم بدون مشورت با آنها نبوده.
با توجه به این شرایط می توان گفت پس از اینکه آمریکایی ها یقین پیدا کرده اند که دیگر کار داعش و گروه های تروریستی به پایان خود نزدیک شده حالا به فکر هستند ماجرای جدیدی را شروع کنند تا منطقه از شر آشوب های مختلف خلاص نشود.
امروزه توپ در زمین رهبران با تجربه کرد است تا متوجه شوند آنهایی که از این ماجرا حمایت می کنند به نفع آنها عمل نمی کنند بلکه به ضرر آنها عمل می کنند وجهان امروزی جهانی است که قومیت ها و مذاهب مرز های خصومت و دشمنی را گذرانده اند و همه تلاش دارند با ایجاد اتحاد و ائتلاف قویتر شوند نه اینکه با جدایی و محدود کردن خود در فضاهای بسته خود را تضعیف کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала