گزارش و تحلیل

تهدیدهای داعش علیه ایران تا چه اندازه می تواند جدی باشد

© REUTERS / REUTERS TVاستفاده از کادرهای یک بازی آنلاین اکشن در یکی از فیلم های تبلیغاتی داعش
استفاده از کادرهای یک بازی آنلاین اکشن در یکی از فیلم های تبلیغاتی داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داعش همواره با انتشار ویدئوهایی ایران را به حملات تروریستی تهدید می کند، آیا ایران آمادگی مقابله با حملات احتمالی داعش را دارد؟

اسپوتنیک - از حدود چهار سال پیش که داعش با نام حکومت اسلامی عراق و شام ظهور کرد، همواره ایران را تهدید کرده است. مسئولان امنیتی در ایران بارها از دستگیری نیروهای داعش و خنثی سازی عملیات نیروهای این گروه تروریستی خبر داده بودند، اما این اولین باری است که داعش مسئولیت حمله ای در ایران را بر عهده گرفته است.

ادعای داعش: یک اسیر ایرانی را به قتل رسانده ایم + عکس - اسپوتنیک ایران
ادعای داعش: یک اسیر ایرانی را به قتل رسانده ایم + عکس
شعار و رسالت اصلی داعش مقابله و مبارزه با جریان شیعه در منطقه است. یکی از بلندپایه‌ترین مقامات اسرائیلی گفته است که بزرگترین خدمت را داعش به ما کرده است. بنابراین می‌توانیم بگوییم داعش برای ایران تهدید جدی است.
گروهک تروریستی حکومت اسلامی موسوم به داعش پس از حملات تروریستی تهران با انتشار ویدئوهایی، ایران را تهدید به حملات تروریستی کرد.

در اولین ویدئویی که پس از حملات تروریستی تهران منتشر شد، پسر نوجوانی که لباس نظامی بر تن دارد با چاقو گلوی یک جاسوس را می برد و او که به زبان فارسی صحبت می کند، ایرانیان به خصوص شیعیان را تهدید به حملات تروریستی می کند.
در این ویدیو با پخش تصاویری از عبادت آزادانه یهودیان در تهران و اصفهان، ادعا شده است آزادی ادیان در ایران —ادیان زرتشتی، یهودی و غیره- نشانه‌ای از «غیراسلامی بودن» جمهوری اسلامی ایران است.

داعش همچنین در این ویدیو، علمای اهل تسنن ایران، از جمله امام جمعه زاهدان که نقشی مهم در مبارزه با گروه‌های تروریستی افراطی همانند القاعده و داعش داشته است را نیز مورد حمله قرار داده است.

در این ویدیو برخی از عناصر تروریستی داعش به زبان‌های بلوچی و عربی نیز صحبت می‌کنند.

در آخرین و جدیدترین ویدئو تهدیدآمیز داعش علیه ایران نیز که با نام «محرقة المجوس» (سوزاندن مجوس) که از سوی خبرگزاری اعماق منتشر شد، تروریستها که به زبان فارسی صحبت می کنند از طرفداران خود خواستند که اگر نمی توانند در عراق و شام به این گروه ملحق شوند، دست به عملیات های تروریستی علیه ایران بزنند. در این ویدئو ضمن به تصویر کشیدن صحنه هایی از حملات تروریستی تهران، با توهین به مقدسات شیعیان ایرانیان را به گردن زدن تهدید کردند.

даиш иран - اسپوتنیک ایران
داعشی ها در دام ایران
گروهک تروریستی داعش که خود را خلافت اسلامی می‌نامد، در بیانیه ای پس از حملات تهران اعلام کرد، «خلافت هیچ فرصتی را برای ریختن خون ایرانیان از دست نخواهد داد» تا زمانی که قانون شریعت در ایران به اجرا درآید.
حکومت جمهوری اسلامی در ایران قانون شریعت اسلامی را مطابق اصول شیعه به اجرا در می‌آورد و گروه داعش بارها اعلام کرده که شیعیان را مرتد می‌داند و با آنها مبارزه می‌کند.
ایران همچنین یکی از حامیان اصلی دولت عراق در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی است و جمهوری اسلامی کمک‌هایی برای سازماندهی شبه نظامیان شیعه عراقی در جنگ با داعش صورت داده است.
گروه حکومت اسلامی در این ویدئو، ایران را متهم کرده که قرن‌هاست اهل سنت را در ایران سرکوب می‌کند و یکی از مردان حاضر در این ویدئو نیز گفته است: «ما ایران را تسخیر خواهیم کرد و بار دیگر این کشور را همانند گذشته به اهل سنت باز می‌گردانیم».

در ۲۵ آبان‌ماه سال ۹۴، احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، با اشاره به تهدیدات آن سال داعش پس از انفجارهای پاریس گفت: «داعش تهدید کرده که گزینه‌های پس از فرانسه، روسیه و ایران هستند و در این رابطه وزیر امور خارجه عراق هم هشدار لازم را داد اما ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که ترسی از این تهدیدات ندارد».
پس از حملات تروریستی داعش به پارلمان و آرامگاه آیت الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی ایران آن را تنها یک ترقه بازی بیشتر ندانست و روز ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن) سپاه پاسداران ایران با شلیک شش موشک میان ‌برد زمین به زمین به سمت اهداف تعریف شده در دیرالزور ، بیش از۱۷۰ تن از اعضا و فرماندهان "دولت اسلامی" را کشته و چند تن از آنان را زخمی کرده‌ است.تلفات سنگینی بر ادوات، تجهیزات و سامانه‌های این گروه تروریستی وارد کرد.
این پاسخ روشن ایران به داعش و حامیانش است که آمادگی لازم برای پاسخ محکم به هرگونه تهدید گروه داعش را در هر زمان دارد.

دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره این تهدیدها گفت:

تهدیدات تروریستی علیه ایران همواره وجود داشته و طبیعتا به دلیل ژئوپولتیک ایران و جبهه گیری اسلام وهابی و القاعده ای علیه اسلام شیعه، این تهدیدها ادامه نیز خواهد داشت. در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران نیز شاهد نوع دیگری از موج تروریسم در ایران بودیم. اما واقعه تروریستی اخیر در تهران دارای ابعادی است که باید آن را جدی گرفت، با بررسی تکنیک ها و اهداف تروریست ها در این حادثه می توان اینگونه ادعا کرد که این حادثه توسط داعش و با همراهی گروه های وابسته به گروهک مجاهدین خلق و گروه های جدایی طلب کردستان صورت گرفته و با توجه به عدم وجود اهداف مشترک کلان میان این گروه ها، می توان نقش هماهنگ کننده را برای کشورهای مخالف ایران و خصوصا عربستان سعودی در نظر گرفت. با این وجود بسیار بعید است که شاهد تکرار حملات مشابه باشیم اما تهدیدات به طور حتم توسط مقامات ایران جدی گرفته شده و در راستای مقابله با تکرار آن تلاش های گسترده ای نیز صورت گرفته و خواهد گرفت.

وی افزود؛ تهدیدات کلامی و تصویری داعش کاملا در جهت ایجاد رعب و وحشت در عامه مردم تهیه می شود نه تهدید واقعی مسئولین کشورها. این قبیل تصاویر شاید علیه کشورهای اروپایی یا آمریکا، داعش را به اهداف خود یعنی آشفته کردن جامعه نزدیک کند اما در ایران خیر زیرا تفکر جمعی ایرانی ها جمهوری اسلامی را قدرت برتر نظامی منطقه می داند و همانطور که شاهد بودیم حتی در روز وقوع حادثه تروریستی تهران، زندگی روزمره مردم کاملا به طور عادی در جریان بود و عموما ایرانی ها این حادثه را یک استثناء می دانند که تکرار نخواهد شد. از این روی تهدیدات تبلیغاتی داعش قطعا آنها را به نتایج دلخواه خود نخواهد رساند.

دکتر محرابی در مورد حمله موشکی به مواضع داعش پس از حملات تروریستی تهران گفت؛ حملات موشکی به دیرالزور سوریه مستقیما با هدف پاسخ به حملات تروریستی صورت گرفت و دارای دو بعد نظامی و روانی بود که به نظر من بعد روانی آن دارای اهمیت بیشتری نیز بوده است. ایران در این حمله موشکی برای نخستین بار از قدرت موشکی خود پرده برداری کرد و به نوعی به دشمنان منطقه ای خود هشدار داد که در صورت تکرار حوادث مشابه در خاک ایران، تهران نیز پاسخی کوبنده برای دیگران خواهد داشت. با این اوصاف بسیار بعید است ایران از این قدرت خود در جهت حمله پیش دستانه به سایر کشورها استفاده کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала