گزارش و تحلیل

مسکو در دیدار قریب الوقوع با پادشاه عربستان مساله یمن را مطرح خواهد کرد

© REUTERS / Khaled Abdullahآمادگی ایران برای انتقال و مداوای مجروحان حمله هوایی به صنعا
آمادگی ایران برای انتقال و مداوای مجروحان حمله هوایی به صنعا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از نشریه یمنی "مارب پرس"، مسکو در پی دیپلماسی خردمندانه و سیاسیت مصرانه تلاش می کند به بازیگری تبدیل شود که قادر باشد بر فرجام اختلاف در یمن تاثیر بگذارد. مسکو برای این کار از تجربه ای استفاده می کند که در سوریه و لیبی اندوحته و در آنجا به عاملی تبدیل شده که می تواند آینده این دو کشور را مشخص کند.

این امر صحت این ادعا را به ثبوت می رساند که 13 ژوئیه سال جاری میلادی عبد ربه منصور هادی رییس جمهور کنونی یمن برای اولین بار پس از سقوط رییس جمهور سابق علی عبد الله صالح در 2011 احمد سالم الوحشی سفیر جدید در روسیه را منصوب کرد. خبرگزاری رسمی یمن این خبر را منتشر کرد.

جنگ رسانه ای با زنده به گور کردن یمن! - اسپوتنیک ایران
جنگ رسانه ای یا زنده به گور کردن یمن!
به نوشته این نشریه عربی، منابع روسیه می گویند که انتصاب سفیر جدید یمنی به مسکو امکان خواهد داد روند حل و فصل سیاسی در یمن را زیر کنترل خود قرار دهد. بعلاوه ازسرگیری روابط سیاسی بین دو کشور به دیپلمات های روسیه اجازه خواهد داد پس از دوره طولانی هرج و مرج و نامشخصی با آزادی بیشتری در آن کشور عمل کنند. ولی دیگران ادعا می کنند که تایید تصمیم هادی مبنی بر انتصاب سفیر جدید به مسکو مغایر اعمال پیشین روسیه است وقتی که مسکو در 2016 از پذیرش سفیر یمن خودداری کرد. این گام بر اختلاف در یمن و مواضع هادی و اتحاد های منطقه ای وی تاثیر اثر منفی گذاشت. نمایندگان غربی می گویند که این انتصاب حاکی از تغییر برخورد مسکو به حل اخاتلاف یمن است. پیشتر مسکو از این اختلاف فقط نقد کرده بود و حالا مایل است راه های حل دیپلماتیک آنرا جستجو کند. آنها می گویند که اکنون روسیه در حال تهیه مقدمات برای ساخت پایگاه نظامی دریایی در سواحل یمن است.

هرچند که در اعلامیه وزارت خارجه روسیه ماه فوریه درباره یمن در خصوص ساخت پایگاه نظامی دریایی چیزی گفته نشده بود این موضوع در دستور روز روسیه قرار دارد. در 2009 مسئولین روسیه به خبرگزاری ها اعلام کرده بودند که ایجاد این پایگاه هدف استراتژیک روسیه در دوره متوسط است.

Женщины-сторонники группировки хуситов в Йемене с оружием - اسپوتنیک ایران
عربستان و یمن به توافق محرمانه رسیدند
کارشناسان نظامی این امر را تایید می کنند که طرح ایجاد پایگاه نظامی در یمن برای روسیه از اهمیت استراتژیک برخوردار است زیرا برایش راه را بسوی تنگه باب المندب و به دریای سرخ و خلیج عدن می گشاید. آمریکا نیز همیشه علاقمند به حضور در تنگه باب المندب بود. به اطلاع منابع دیپلماتیک غرب، مسکو سعی می کند طرف های درگیر در اختلاف یمن را متقاعد سازد که روسیه از آمریکا مطئن تر است. مسکو به کمک این یا آن ابتکارها سعی می کند ثابت کند که قادر است یا به تنهایی و یا همراه با آمریکا مانند ایفای نقش در سوریه دراین منطقه نیز عمل کند. مسکو با اشاره به کار دراز مدت خود جهت حل دیپلماتیک اختلاف ها در لیبی، سوریه و افغانستان می رساند که می خواهد از همین راهکار در راستای یمن استفاده کند. محققان حدس می زنند که هدف کنونی روسیه در یمن تامین توازن نیرو در یمن است. آنها می گویند که مسکو می تواند به علی عبد الله صالح رییس جمهور پیشین یمن کمک های نظامی برساند به این خاطر که او به مسکو وعده داده بود که می تواند مناسبات فی ماین را تا سطحی ارتقاع دهد که در زمان شوروی بود. بعلاوه مسکو می تواند یا بطور مستقیم و یا از طریق ایران مناسبات با حوثی ها را برقرار کند و در نتیجه نفوذش در میان طرف های درگیر یمن بیشتر خواهد شد.

به گفته "مارک کاتس" کارشناس درامورخاور میانه، کشور های این منطقه می توانند در مورد یمن و سوریه به توافق با مسکو تن در دهند. به گفته او، در این رابطه باید این نکته را در نظر داشت که روسیه در انتظار بازدید سلمان بن العزیز پادشاه عربستان سعودی است و به احتمال قوی اختلاف در یمن نیز موضوع بحث دو طرف خواهد بود. موقعیت در این کشور برای امنیت عربستان از اهمینت بسیار بالا برخوردار است. بویژه از نظر مقابله با نفوذ ایران در آن کشور. شرکت روسیه در اختلاف یمن به مسکو این فرصت می دهد که موضع خود را در دریای سرخ مستحکمتر سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала