گزارش و تحلیل

عربستان چه تمهیداتی برای امنیت زائران ایرانی‌ در نظر گرفته؟

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyПаломники во время хаджа совершают обход вокруг Каабы в мечете Месжид аль-Харам в Мекке
Паломники во время хаджа совершают обход вокруг Каабы в мечете Месжид аль-Харам в Мекке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت حج عربستان با نمایندگان ایران وارد مذاکره شده و متعهد به انجام همه امور مربوط به زائران ایرانی شده است. در توافقنامه دو کشور در خصوص برگزاری مراسم حج ابعاد مختلف مربوط به آن منجمله امنیت، حفظ عزت و کرامت زائران به صراحت مشخص شده و عربستان متعهد است برخوردهایشان در شأن زائران باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک- سال گذشته جمهوری اسلامی ایران نماینده ای در حج نداشت اما امسال مذاکرات ایران و عربستان به ثمر نشست و در نهایت شماری از ایرانی ها برای برگزاری مناسک حج عازم عربستان سعودی شده اند. یکی از کارگزاران حج در ایران که خواست نام ایشان فاش نگردد به خبرگزاری اسپوتنیک توضیحاتی در خصوص چگونگی برقرای امنیت زائران، تمهیدات و تدابیر اندیشیده شده از سوی ایران و عربستان ارائه داد.
این منبع گفت: زائران در عربستان با مشکلات متعددی رو به رو می گردند و علی رغم اینکه تأمین امنیت در این کشور با وزارت حج نیست، اما عربستان همه موارد مربوط به تأمین امنیت را در مقوله عزت و کرامت زائران ایرانی پذیرفته و متعهدت به اجرای آن شده است. این کشور متعهد شده‌ و در توافق‌نامه نیز ذکر گردیده که از بروز حوادث قابل پیش‌بینی شده جلوگیری نماید و همزمان تضمینی در خصوص جلوگیری از وقوع حوادث غیرمترقبه و ناخواسته نداده است.
بیشتر زائران ایران افراد مسن هستند و حادثه منا نشان داد که کارت‌های هویتی کاغذی امکان شناسایی و رهگیری را بصورت کامل ایجاد نمی کند به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم تا یکسری دستبندهای هوشمند در نظر گرفتیم تا زائران در صورت تمایل آن را بر مچ دست خود ببندند و در این امر همانطور که گفتم الزامی نیست. در تکمیل این موضوع توضیح داده شد که سال گذشته در مذاکرات وقتی این موضوع مطرح شد عربستان اعلام کرد طرح مشابهی را دنبال می‌کند، اما متوجه شده‌ایم که فعلا تصمیم بر اجرای آن ندارند، بنابراین ما طرح را خودمان عملی کردیم.

آمار مرگ و میر در مراسم حج - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا ایران تصمیم گرفت که امسال به حج برود؟
این طرح تنها به لحاظ امنیتی و حفظ سلامت زائران انجام می گیرد و اگر کسی تمایل به آن‌ها نداشت قرار نیست برخوردی شود.
همانطور که به یاد داریم دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. در این خصوص وزیر حج عربستان در نامه‌ای که اخیرا فرستاده ضمن اظهار ناراحتی شدید نسبت به این مسئله اذعان داشت که آن دو مأمور به چهار سال زندانی،1000 ضربه شلاق و اخراج از محل کار خود محکوم شده‌اند. البته در مذاکرات به این موضوع اشاره شد که آن‌ها نیزخواستار اشد مجازات بودند، اما حکم سه قاضی پرونده این طور بوده که هم اکنون نیز در حال اجرا است.
سال گذشته چگونگی رسیدگی به وضعیت حجاج و ارائه خدمات کنسولی در حج تمتع یکی از اختلافات طرفین مذاکرات بود و توافقی هم حاصل نشد، اما امسال برای استقرار ۱۰ کارشناس کنسولی ایران از سوی عربستان موافقت بعمل آمد و طبق کنوانسیون ژنو امورمربوط به اتباع ایران در عربستان از طریق کنسولگری ایران در این کشور پیگیری می گردد. استقرار کارشناسان کنسولی ایران بر اساس تقویم قمری از ابتدای ماه شوال تا پایان ماه محرم تعیین شده است.
منبع آگاه اینگونه ادامه داد که، به دلیل نبود رابطه دیپلماتیک میان ایران و عربستان توافق شد تا ویزای زائران به صورت الکترونیکی صادر شود. ایران مطابق گذشته اطلاعات زائران را در سیستم وزارت حج عربستان وارد می‌نماید و پس از نهایی شدن، ویزا به صورت پرینت A۴ در اختیار مسافران قرار داده می‌شود که حکم ویزا را دارد و قرار نیست برچسبی روی گذرنامه نصب شود.
درخصوص اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از تکرار حادثه منا توضیح داده شد: امنیت زائران از دغدغه های اصلی کارگزاران حج بود که در جلسات متعدد با وزارت حج عربستان مصادیق ناامنی مطرح و برنامه‌ریزی‌های دقیق آن‌ها تعین شد. پس از آن حادثه دولت عربستان به منظور پیشگیری از تکرار حوادث مشابه برنامه‌ریزی‌هایی داشته و در بندی از توافق‌نامه، این وزارت‌خانه مسئولیت تأمین امنیت زائران را صراحتا پذیرفت و ما امیدواریم که شاهد سفری امن برای تمامی حجاج باشیم.
از سویی در داخل ایران ستاد بحران تشکیل شده و قرار است ضمن آن به زائران آموزش امداد و نجات داده شود تیم پزشکی موظف است این آموزش‌ها را جدی بگیرد.
در خصوص برگزاری مراسم برائت از مشرکین و دعای کمیل در کنار مسجدالحرام اینگونه توضیح داده شد: که کلیت آنچه مورد نظر بود در توافق‌نامه وزارت حج عربستان و سازمان حج و زیارت ایران لحاظ شده و بر اساس آن برگزاری مراسم دعا در محل سکونت و جاهایی که متعلق به زائران ایرانی است بلامانع است.
در پایان مسئله پرداخت دیه جانباختگان حادثه مسجدالحرام اینگونه توضیح داده شد که: ایران برای پیگیری علت حادثه تحقیقات گسترده‌ای انجام داد و با بیش از 800 شاهد مصاحبه نمود که اسنادش موجود است و قرار شد به کمیته حقیقت‌یاب داده شود تا این کار را ادامه دهند. در حادثه موضوع مسجدالحرام با توجه به قول پادشاه عربستان پرداخت دیه به صورت قطعی انجام می گیرد و قرار بود از سوی شرکت بن‌لادن نیز به حادثه‌دیدگان مسجدالحرام دیه پرداخت شود که این کار را هم شروع کرده‌اند.
با تلاش هیأت اعزام ایران به عربستان مقرر شد در حج امسال به هر خانواده شهید در فاجعه منا و مسجدالحرام دو سهمیه حج تمتع داده شود که در حج پیشرو اعزام می‌شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала