گزارش و تحلیل

شلیک های تحریک آمیز آمریکایی ها در خلیج فارس

© Photo / U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Ryan U. KledzikРакетный эсминец ВМС США Porter (DDG 78) класса Arleigh Burke, File
Ракетный эсминец ВМС США Porter (DDG 78) класса Arleigh Burke, File - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خلیج فارس دوباره در مرکز توجه قرار دارد و به نظر می رسد که می تواند به صحنه رویارویی قدرت ایران و ایالات متحده آمریکا تبدیل شود.

آمریکا در سال های اخیر حضور نیروی نظامی دریایی خود را در آبهای خلیج فارس به طور جدی گسترش داده است و اکنونسعی دارد با ترفند های مختلف و تحریک آمیز، ایران را به انجام اقدامات سختگیرانه نظامی وادار کند.
این بار آمریکایی ها تلاش کردند که یک بار دیگر صبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در معرض آزمایش بگذارند، اما با ناکامی مواجه شدند.
شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌اِن اِن» روز چهار شنبه 4 مرداد ماه با استناد به دو منبع آگاه از مقامات نظامی آمریکایی که خواستند نام هایشان فاش نشود، در خبر فوری اعلام کرد که یک فروند رزم ناو آمریکایی Thunderbolt به سمت قایق گشت زنی ایرانی در بخش انتهایی خلیج فارس شلیک هشدار فرستاده است.

آمریکا به بیانیه سپاه و تقابل شناورها در خلیج فارس پاسخ داد - اسپوتنیک ایران
آمریکا به بیانیه سپاه و تقابل شناورها در خلیج فارس پاسخ داد
بر اساس این گزارش، مقامات نظامی آمریکا مدعی شدند که قایقهای ایرانی تندرو با سرعت بالا حرکت کرده و به حدود 150 یاردی ناو آمریکایی نزدیک شده بودند.
به گفته این مقامات آمریکایی، قایق ایرانی احتمالا متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده و به هیچ کدام از علائم ارتباطی شناخته‌شده بین‌المللی برای اعلام وضعیت خطر، اعم از تماس‌های رادیویی، شلیک منور و پنج انفجار کوتاه توجهی نکرده‌ استتا نهایتا با شلیک هشدار ناو آمریکایی Thunderbolt مواجه شدند.
مقامات مذکور پنتاگون مدعی شدند که قایق ایرانی در این مرحله دیگر به سمت رزم ناو آمریکایی Thunderbolt را نزدیک نشده و برای چند ساعت اقدام به گشت‌زنی در آبهای اطراف کرده است.
منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این بهانه تراشی های آمریکایی برای جنگ افروزی توجه نکرده است ولی در برابر این ادعاهای واهی مقامات امریکایی ساکت هم نمانده و در اطلاعیه خود چنین پاسخی داد:
«صبح امروز یک رزم ناو امریکایی در شمال خلیج فارس به سمت یک شناور گشتی نیروی دریایی سپاه که در آبهای بین المللی در حال گشت زنی بود حرکت کرد و به قصد تحریک و ایجاد هراس مبادرت به شلیک دو گلوله هوایی کرد. ناور نیروی دریایی سپاه بدون اعتنا به رفتار غیر حرفه ای و تحریک آمیز آنها به مأموریت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهی شناور امریکایی منطقه را ترک کرد».
یکی از نظامیان ارتش ایران که خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با Sputnik این حادثه در خلیج فارس را مورد تفسیر قرار داد و درخصوص احتمال برخورد مستقیم کشتی های ایرانی با کشتی های آمریکایی در خلیج فارس اظهار نظر نمود.
این حرکات خصمانه ای که آمریکایی ها در خلیج فارس همیشه انجام می دهند، از لحاظ تاکتیک نظامی به عنوان رفتار کاملا غیر حرفه ای تلقی می شود. به نظرم، این رفتار بیشتر بعد تبلیغاتی دارد. این جز یک سیاست ایران هراسی است که آمریکایی ها در دنیا راه انداختند. آنها مدعی هستند که ایران منطقه را بی ثبات می کند. ولی در واقع با این اتهامات واهی می خواهند زمینه چینی بکنند و اعمال تحریمات جدید علیه ایران رادر کنگره توجیه نمایند.
Американский эсминец Mason в Оманском заливе - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اعمال نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس - وقاحت آشکار است
باید بدانیم که کشورهای مختلف منطقه دریایی در خلیج فارس حق گشت دریایی دارند. و این کار را انجام می دهند. این یک کار معمول و عادی است. و خیلی از اتفاقات پیش می آید که قایق های گشتی ناخواسته یا خواسته به هم نزدیک می شوند. اما این بدان معنا نیست که باید فوری شلیک هشدار داد. شلیک هشدار فقط در صورت پیش آمد وضعیت اضطراری می تواند یک امر ضروری باشد.


ایران بارها اعلام کرده است که تمام تحرکات نظامی آمریکا در خلیج فارس را رصد می کند و منور های ناوهای آمریکایی را زیر نظر دارد زیرا خلیچ فارس یک منطقه استراتژیک و حساس است. طبیعتا که همه نیروهای کشورهای این منطقه فعال هستند. فقط حضور نیروهای نظامی آمریکایی در این منطقه توجیه منطقی ندارد. اما متاسفانه بر اساس منافعی که آمریکا دنبال می کند و سیاست خصمانه ای که پیش می برد، برای حمایت از عربستان در این منطقه حضور نظامی پیدا کرده و این حرکات نامتعارف و غیر معمول را انجام می دهد. درحالی که حرکات ایران در آبهای خلیج فارس کاملا منطقی است. ما از مرزهای آبی مان دفاع و می کنیم وگشت می دهیم. به همین دلیل بودن ایران در آبهای خلیج فارس توجیه کاملا منطقی و اصولی دارد.


حرکات آمریکایی بدون شک تحریک آمیز و خوراک تبلیغانی در داخل این کشور بود تا افکار عمومی توجیه بکنند و در کنگره رای بگیرند.
در واقع خلیج فارس جایی نیست که در آنجا یک درگیری نظامی شروع شود و به قول معروف در یک زمان کمی مقطعی به پایان برسد. اگر درگیری نظامی در این منطقه پیش بیاید، تمام منطقه درگیر می شود. و حتی تمام جهان درگیر این قضیه می شود. به نظرم اینجا نه تنها بحث توان نظامی بلکه بحث شرایط اقتصادی مطرح است. شما می دانید که خلیج فارس شهرک حیاتی نفت دنیاست. روزی 80 درصد نفت جهان از خلیج فارس عبور می کند. مگر می شود به این راحتی در اینجا یک درگیری پیش بیاید تا اکثریت کشورهای دنیا درگیر این مشکلات نشود؟
به نظرم، خیر.
ولی از نظر توان نظامی ایران تا به حال نیروهای خودش را آن قدر تقویت کرده است که می تواند به طور کامل از آبهای ملی خودش به نحو احسن دفاع کند. ایران تا به حال نشان داده است که در مقابل زورگویی آمریکا با پشتیانی مردم و اعتقادات و عقاید سیاسی و مذهبی خودش قطعا کوتاه نخواهد آمد.
به عقیده دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر سیاسی و کارشناس روابط بین الملل و پژوهشگر مطالعات آمریکا، شلیک رزم نام آمریکایی به سمت قایق گشتی ایرانی یک حرکت غیر حرفه ای و بازی با آتش بود. این صاحب نظر می گوید ، با توجه به اینکه آمریکا پتاسیل بحران آفرینی دارد، هر گونه تعارض نظامی به مرز های جمهوری اسلامی برای آمریکا غیر قابل توجیه است و لذا گزینه نظامی علیه ایران هیچ وقت عملیاتی نخواهد بود.


شایان ذکر است که چند روز بعد از این شلیک هشدار رزم نام آمریکایی Thunderboltبه سمت قایق گشتی ایران یک حادثه جدید در خلیج فارس رخ داده است. روز جمعه 6 مرداد ماه برخورد جدید میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی آمریکا صورت گرفت.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی روابط عمومی ناوتیپ ذوالفقار منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه، «با گذشت چند روز از اقدام تحریک آمیز یک رزم ناو امریکایی در شمال خلیج فارس که با شلیک دو گلولههوایی برابر شناور گشتی نیروی دریایی سپاه صورت پذیرفت، شناورهای آمریکایی این بار در منطقه میانی خلیج فارس اقدام مشابهی را مرتکب شدند».
این دومین برخوردی است که ظرف کمتر از یک هفته میان نیروهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس اتفاق افتاده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала