گزارش و تحلیل

اعمال نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس - وقاحت آشکار است

© REUTERS / U.S. Navy/Mass Communication Specialist 1st Class Blake MidnightАмериканский эсминец Mason в Оманском заливе
Американский эсминец Mason в Оманском заливе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، ایران تیراندازی کشتی نظامی آمریکا در خلیح فارس را عمل تحریک آمیز نامید. "دمیتری لیتوفکین" کارشناس نظامی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ابراز عقیده کرد که اصلا حضور ناوگان ایالات متحده در خلیج فارس سوال برانگیز است.

شلیک هشدار کشتی نیروی دریایی آمریکا به کشتی ایرانی - اسپوتنیک ایران
شلیک هشدار کشتی نیروی دریایی آمریکا به کشتی ایرانی+عکس
به گزارش کانال تلویزیونی "پرس تی وی"، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تیراندازی هشداردهنده ناوجنگی آمریکا به سوی کشتی ایرانی در خلیج فارس را اقدام تحریک آمیز نامید
پیشتر خبرگزاری رویترز با اشاره به یک منبع ناشناس خبر داده بود که روز سه شنبه 25 ژوئیه یک کشتی نیروی دریایی آمریکا هنگامی که ناوچه ایرانی به آن نزدیک شد به سوی آن آتش گشود. نوع کشتی ایرانی نامیده نشده است.

سپاه پاسداران اعلام نمود که کشتی ایرانی مشغول کشیکزنی بود و به اعمال ناوچه آمریکایی که برای تحریک و ارعاب شلیک کرد توجه نکرد و به انجام وظبفه خود ادامه داد. کشتی آمریکایی محل حادثه را ترک نمود.

ناخدا سه "دمیرتری لیتوفکین" کارشناس در امور نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک تاکید کرد که خلیج فارس جایی برای کشتی های آمریکایی نیست. وی در ادامه چنین گفت:

"مطلب بر سر خلیج فارس است که منطقه ای دور از آب های ساحلی ایالات متحده است. ناوچه پاسدار آمریکا آتش گشوده بود که بایستی در آب های ساحلی آمریکا قرار می داشت. ایران کشور ساحلی خلیج فارس است و دارای حوزه دریایی خود است. و آنرا کنترل کرده و امنیت آنرا تامین می کند. معلوم نبست که ناوگان آمریکایی در آنجا چکار می کند. شاید آمریکا در این حوزه ترافیک نفتکش ها را کنترل می کند. ولی از نظر حقوق بین المللی دریایی اعمال آمریکا در این ناحیه غیر قانونی است. این اقدام ها در حکم وقاحت آشکار است. چرا آمریکا در خلیج فارس حضور دارد؟ به این خاطر که مشغول عملیات جنگی در عراق است؟ یا به این خاطر که سعی دارد در سوریه دموکراسی برقرارکند؟ مسلما بقیه کشورهای واقع در این منطقه به عقیده آمریکا مزاحم این کارهستند".

این کارشناس روس اشاره کرد که ایالات متحده پیشتر هم در مناطق مختلف این رفتار را نشان می داد. او چنین گفت:

"در دریای سیاه چند حادثه از این نوع رخ داده است. وقتی جنگنده ما از بالای ناوشکن آمریکایی رد شد و سیستم پارازیت های الکترویک را روشن کرد آمریکایی ها شوکه شدند. ولی این کشتی آمریکایی بود که به سواحل ما نزدیک می شد و جنگنده ما به سوی آمریکا پرواز نمی کرد. باید دانست که کی میزبان است و کی مهمان".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала