گزارش و تحلیل

جمعیت بومی یک کشور عضو اتحادیه اروپا محکوم به انقراض است

© Sputnik / Vladimir Pesnyaجمعیت بومی یک کشور عضو اتحادیه اروپا محکوم به انقراض است
جمعیت بومی یک کشور عضو اتحادیه اروپا محکوم به انقراض است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمعیت شناسان در جریان تحقیقات علمی به نتیجه شوکه کننده ای رسیدند که با گذشت زمان نه چندان طولانی تعداد جمعیت بومی لتونی جمهوری پیشین شوروی واقع در کرانه دریای بالتیک منقرض خواهد شد.

در گزارش دفتر سازمان بین المللی مهاجرت در ریگا پایتخت لتونی آمده است: این کشور در طول 5 سال اخیر یک درصد از جمعیت خود را از دست داد. جمعیت شناسان این کشور واقع در کرانه دریای بالتیک به این نتیجه رسیدند که بعد از 100 سال کشورشان از جمعیت بومی خود محروم خواهد شد.

بنا به داده های اخیر، هر سال تعداد لتونی ها یک درصد کمتر می شود و زاد و ولد شهروندان جدید این کشور اروپایی 7 هزار کمتر از افرادی است که می میرند.

به گزارش تارنمای تلویزیون "ان تی وی" روسیه، آمار کلی مربوطه انسان را متحیر می سازد. در اوایل سال های نود قرن گذشته میلادی — زمان نزدیک به فروپاشی اتحاد شوروی در آن جمهوری بیش از 2 میلیون و نیم نفر لتونی سکونت داشتند. حالا تعداد آنها از دو میلیون نفر کمتر است.

علتش این است که بسیاری  لتونی ها برای کار و زندگی به کشور های غربی رفته  و  درآنجا می مانند و همچنین این است که داشتن دو فرزند برای یک خانواده لتونیایی از نظر تامین پولی باری است غیر قابل تحمل.

با این حال برخی سیاستمداران لتونی گله می کنند که شهروندان روسی زبان این کشور به سرعتی که دلشان می خواهد لتونی را ترک نمی کنند. چندی پیش "ادوینس اشنوره" نماینده مجلس سیم لتونی در مقاله ای با عنوان "هدف ما لتونی مسکون فقط به لتونی ها است" این را نوشته است.

گفتنی است که تعداد روس ها در لتونی در حال حاضر حدود 500 هزار نفر است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала