گزارش و تحلیل

ماجراجویی ایجاد پایگاه نظامی ایران در قطر

© AP Photo / J. Scott ApplewhiteВоенно-воздушная база США Аль-Удэйд в Катаре
Военно-воздушная база США Аль-Удэйд в Катаре - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در فضای مجازی داستان سرایی های دروغین پیرامون قطر و ایران همچنان ادامه دارد.

اخیرا انتشار خبری  در صفحه توییتر "منتسب" به شبکه خبری ایرانی «العالم» مانند زلزله ای بزرگ فضای مجازی جهان عرب را تکان داده است.
در این توییت آمده است که امیر قطر در مکالمه  تلفنی اخیر خود با دکتر حسن روحانی به ایجاد پایگاه نظامی ایرانی در خاک قطر با هدف تقویت ثبات و امنیت منطقه ابراز تمایل کرده است.
انتشار این خبر در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشته و آتش خشم سعودی ها را شعله ور ساخت. کاربران شبکه های اجتماعی در عربستان نسبت به این موضوع واکنش بسیار تندی نشان دادند و مدعی شدند که اگر قطر واقعا با ایجاد پایگاه نظامی ایرانی موافقت کند، سرنوشتش مانند عراق خواهد شد.

با این وجود، مسئولین محترم شبکه خبری «العالم» در مکالمه تلفنی با «اسپوتنیک» بیان داشتند که انتشار این خبر جعلی به دلیل هک شدن حساب کاربری این شبکه در توییتر صورت گرفته و توضیحات و تکذیب رسمی این توییت منسوب به شبکه «العالم» نیز در تارنمای شبکه منتشر شده است.

با توجه به این خبرسازی های دروغین سوالهایی به ذهن می آیند که چه دلیلی برای چنین گمان زنی هایی وجود دارد اینکه گویا ایران به ایجاد پایگاه نظامی خود در خاک قطر تمایل دارد و می تواند در بحران قطر مداخله نظامی داشته باشد؟
دکتر حسین رویوران، کارشناس مسائل خاور میانه و جهان عرب و استاد دانشگاه تهران و مدیر سابق دفتر رادیو و تلویزیون دولتی ایران در بیروت این موضوع را مورد تفسیر قرار داد.

موضع ایران در مورد اختلافات قطر و عربستان سعودی روشن است. ایران گفته بود که این مسئله باید از طریق گفت و گو حل و فصل شود. ایران در این اختلاف ورود پیدا نکرده است.
رییس جمهور ایران با امیر قطر چند بار در مورد وضعیت پیرامون قطر صحبت کرده است و رهبران بحث در مورد پایگاه نظامی ایرانی در قطر را کاملا مردود می دانند یعنی ایجاد چنین پایگاهی در خاک قطر در دستور کار نبوده و نیست. همان طور که می دانیم در خاک قطر پایگاه نظامی خارجی وجود دارد که کشور ترکیه ایجاد کرده بود.


ایجاد پایگاه نظامی ایرانی هم برای خود قطر می تواند پیامدهایی داشته باشد و هم ایران وقوع جنگ بین قطر و عربستان را جدی نمی گیرد و اختلاف جدی را نمی داند. اما متاسفانه بحران قطر بر این اساس رخ داده است که هکرهایی آمدند و به سایت خبرگزاری رسمی دولتی قطر دست بردند و این مسئله ایجاد شد.


به نظرم این نوع بحث جنگ های الکترونیک یک پروژه ای در ارتباط ایجاد مشکلات یا افشاگری برخی از اطلاعات است. بنابراین قطر باید راهکار درست را برای مقابله با هکرها ایجاد کند چراکه این نوع اقدامات می تواند امنیت بسیاری از کشورها را تغییر بدهد.
ایران شیوه برخورد عربستان با قطر را به طور کامل رد می کند. اعمال و دیکته سیاستش بر سایر کشورها، امر قابل قبول نیست. ایران راه هایی که عربستان درخواست کرد، دخالت مستقیم در امور داخلی قطر را می داند.
به همین دلیل ایران سعی می کند همه راه ها را برای قطر باز بسازد تا در این محاصره تحت فشار قرار نگیرد. ایران برای قطر راه های هوایی، دریایی و بنادر ایران را باز کرده و ارسال کالاهای مورد نیاز به قطر را فراهم نمود.
اما ایران بحث همکاری نظامی با قطر یا این که ایران به قطر تضمینی بدهد و یا نیروی دریایی خود که در خلیج فارس حضور دارد به قطر اعزام کند، مطرح نکرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала