گزارش و تحلیل

چرا ترامپ عقب نشینی کرد؟

© AFP 2023 / Mandel Nganموضع ترامپ برای تشدید تحریم ها علیه روسیه و ایران چیست؟
موضع ترامپ برای تشدید تحریم ها علیه روسیه و ایران چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمانی دونالد ترامپ شعار می داد که تصمیم دارد بلا فاصله پس از رسیدن به سمت ریاست جمهوری برجام را پاره کند اما نه فقط برجام را پاره نکرد بلکه مجبور شد به آن تن دهد و تحریم ها را مجددا برای سه ماه دیگر تعلیق کند. چه شد؟

همانگونه که قبل از به قدرت رسیدن ترامپ در چندین مقاله گفته بودم شعارهای پیش از انتخابات چیزی است و عمل به منویات اشخاص پس از انتخابات چیز دیگری.
ساختار سیاسی ایالات متحده نیز بگونه ای نیست که یک شخص هر چند رئیس جمهوری و بالاترین مقام این کشور باشد بتواند به سلیقه خود تصمیم بگیرد و تصمیماتش اجرا گردد.
آقای ترامپ هم به دلیل بی تجربگی در امور سیاست بسیاری مسایل را در حین انتخابات مطرح کرد اما وقتی که وارد کاخ سفید شد از همان روز اول هر تصمیمی گرفت با سد مخالفت لابی های قدرت در ایالات متحده مواجه شد و تصمیم وی در مورد پاره کردن توافق هسته ای نیز با این مخالفت ها مواجه شد.

شبکه فعالان حوزه تجاری پهپاد در ایران فعال می شود - اسپوتنیک ایران
پاسخ ایران به تحریم های جدید امریکا علیه برجام
لابی های قدرت در ایالات متحده بخوبی می دانند که پاره کردن برجام توسط ایالات متحده بهترین هدیه ای خواهد بود که آنها به ایران می توانند بدهند و با توجه به شرایط بین المللی موجود این ایالات متحده خواهد بود که در جامعه جهانی منزوی خواهد شد و آنها ترجیح می دهند برجام سر جای خودش بماند و ایالات متحده به تعهدات خود عمل نکند.
آنها در واقع تلاش دارند ببینند ایران تا چه حدی آمادگی دارد که عقب نشینی کند و بتوانند از آن امتیاز بگیرند.
واکنش مجلس ایران در تصویب قانون مقابله به مثل با ایالات متحده از یک سو و سخنان آقای ظریف در نیویورک همه نشانه هایی مبنی این بود که دیگر ایران سیاست آرام را در قبال سیاست تند ایالات متحده قبول نخواهد کرد و توانسته شرایط بین المللی را برای خود بگونه ای فراهم کند که اگر اجرای برجام را تعلیق کند نه فقط بهانه ای در اختیار ایالات متحده وجود نخواهد داشت بلکه جامعه جهانی در کنار ایران خواهد ایستاد.
در واقع صحبت های آقای ظریف در نیویورک نشان داد که ایران آن چیز هایی را که از برجام می خواست به دست آورده و دیگر وقت آن است که برجام معلق شود.
ایران از همان ابتدا اطمینان داشت که ایالات متحده به تعهدات خود در برجام عمل نخواهد کرد و نیاز داشت به جامعه جهانی ثابت کند که آمریکا کشوری نیست که پایبند توافق و یا تعهد بین المللی باشد و امروزه دیگر کل جهان متوجه شده اند که ایران پایبند تعهدات خود است و ایالات متحده ناقض تعهدات خود.
ایران نیاز داشت اجماع بین المللی ای که قبلا بر علیه ایران ایجاد شده بود را بشکند. و با توافق هسته ای توانست این اجماع بین المللی را بشکند و مطمئن است با وجود شخصی مانند پرزیدنت ترامپ در ایالات متحده مهال است مجددا اجماع بین المللی بر علیه ایران صورت بگیرد.
مجلس سنا آمریکا - اسپوتنیک ایران
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
با اینکه ایران امیدوار بود که تحریم های بانکی از بالاسر ایران برداشته شود اما از همان ابتدا هم اگر به سخنان مقام معظم رهبری توجه کنید می بینید که ایران می دانست همین هم مهان است اتفاق افتد.
امروزه کنگره ایالات متحده تلاش دارد تحریم های هسته ای را به عناوین مختلف بر ایران تحمیل کند که خود عنوان نقض برجام تلقی می شود چرا که طبق متن برجام بازگرداندن تحریم های قبلی به هر نحوی نقض برجام تلقی می گردد.
به همین دلیل هم می توان گفت آقای ترامپ مجبور شده علیرغم تمایلات شخصی خود تمدید تعلیق تحریم ها بر علیه ایران را امضاء کند و ایران فقط نیاز دارد تا کنگره ایالات متحده برجام را نقض کند تا بهانه ای برای تعلیق برجام داشته باشد.
به هر حال آقای ترامپ به اشکال مختلف نشان داده که با ایران و ایرانی ها دشمنی دارد و فرمان ویزای وی را می توان کمترین خصومت وی بر علیه ایرانی ها تلقی کرد وبه این ترتیب نمی توان توقع داشت تا زمانی که وی در ایالات متحده در راس قدرت است گشایشی در رابطه ایران و ایالات متحده به وجود آید پس تلاش های سابق دیپلماسی ایران برای حل اختلافات بیهوده می باشد و باید صبر کرد تا دوران آقای ترامپ به سر برسد.
حال باید دید آیا نمایندگان مجلسین ایالات متحده بهانه مورد نیاز ایران برای تعلیق برجام را تقدیم خواهند کرد یا نه؟

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала