گزارش و تحلیل

ایران، روسیه و کره شمالی در «دره جهنم» سوریه چه کار می کنند؟

© AP Photo / Omid VahabzadehИспытание баллистических ракет в Иране
Испытание баллистических ракет в Иране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه Free Beacon واشنگتن پست روز چهارشنبه نوشته بود که ایران در حال ساختن موشک های بالستیک برد بلند در سوریه است و روسیه و کره شمالی در این برنامه به ایران کمک می کنند.

این نشریه در استدلاهای خود به مقالات روزنامه اپوزیسیون غیروابسته «زمان الوصل» Zamanalwsl.net اشاره می کند که اخیرا چند گزارش و عکس از کارخانه اسلحه سازی  در سوریه منتشر کرده است.  

در متن پیام گفته شده که این کارخانه اسلحه سازی تحت کنترل مستقیم ایران فعالیت می کند. کارخانه در حومه شهر طرطوس در منطقه ای تحت عنوان «دره جهنم» واقع شده و نیروهای امریکایی توانسته اند آن را به عنوان یکی از نقاط کلیدی دولت سوریه برای تولید انواع سلاح های غیرمتعارف شناسایی کنند.

در متن گزارش آمده است که ایران تولید موشک های پیشرفته در سوریه را با اجازه رییس جمهور بشار اسد آغاز کرده است.

مولفین این مقاله تاکید دارند که با توجه به تصاویر منتشر شده و تحقیقات انجام گرفته توسط انستیتوی خاورمیانه رسانه های گروهی، در این محل موشک های برد بلند و موشک های بالستیک مدل ام600 تولید می شود که مشابه موشک های «فاتح 110» ایران است.

در این گزارش همچنین آمده است که کارخانه مذکور یک شعبه در استان حما دارد و در این محل مواد شیمیایی تولید می کند. علاوه بر این پایگاه نظامی روسیه و محل خدمت افسران کره شمالی نیز در همین نقطه است.

با این تفاسیر روسیه و کره شمالی از فعالیت های اسلحه سازی ایران در «دره جهنم» سوریه حمایت می کنند.

به گفته نشریه امریکایی، «تخم شر» به معنای واقعی را در «دره جهنم» می کارند.

خبرگزاری اسپوتنیک در همین رابطه با کارشناسان به گفتگو نشسته است. کارشناسان تاکید می کنند که اطلاعات این نشریه واقعیت ندارد و هدف آن خدشه وارد کردن به همکاری های سوریه-ایران-روسیه است. در واقع اینان قصد دارند اذهان عمومی را مشغول کرده و اشتباهات خود را در حمله نظامی امریکا به سوریه لاپوشانی کنند.

باریس دالگوف  کارشناس ارشد مرکز مطالعات عرب و اسلامی وابسته به انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه که دو مرتبه از ابتدای بحران سوریه در قالب هیات بین المللی به سوریه سفر کرده است می گوید:

 

تمامی این اطلاعات از سوی سایت های اپوزیسیون رادیکال سوریه با هدف تبلیغاتی منتشر شده است. تا پیش از این نیز اپوزیسیون رادیکال مطالبی درباره استفاده از سلاح شیمیایی و اتهامات بی اساس دیگر در فضای مجازی پخش کرده است. اگر خاطرتان باشد، ویدئوهای مونتاژی و ترکیبی تصاویر «کلاه سفیدها» (یا همان نیروهای دفاع مردمی سوریه) را در حال حمل مصدومین سلاح های شیمیایی نشان می داد، در حالی که خود تجهیزات اولیه از جمله ماسک ضدگاز به صورت نداشتند. با این حال، تمامی این شواهد غیرواقعی  باعث شد که امریکا به پایگاه نظامی هوایی سوریه حمله کند. به عبارتی، این اتهامات به صورت دوره ای تکرار می شوند و این بار هم شاهد همین مساله هستیم.

کارشناسان نظامی و سیاست پردازان تاکید می کنند که این اتهامات تاسف برانگیز هستند. از هر زاویه که نگاه کنی، چه سیاسی، چه نظامی یا انسانی جای تاسف دارد.

اتهاماتی نیز از سوی اپوزیسیون علیه رهبر سوریه مطرح شده بود که گویا یک زندان مخفی زیر نظر اسد است و در آن هر روز 50 نفر را اعدام می کنند.

با این حال هیچ سند و مدرکی برای اثبات این اظهارات ارایه نمی شوند. حتی یک سند قابل استناد در دست نیست.

به همین خاطر، زمانی که صحبت از انتشار اخبار به میان می آید، باید تمام این موارد را در نظر داشت.

زیرا در مطالب سایت اپوزیسون سوریه «زمان الوصل» فقط تصاویری را نشان می دهند که با ماهواره ثبت شده و به غیر از چند ساختمان در یک میدان، چیز دیگری مشخص نیست.

با این حال، نشریه مذکور ضمن انتشار این تصویر مبهم، اتهاماتی را در رابطه با ساخت موشک های بالستیک مطرح می کند، حال آنکه اگر این موضوع صحت داشت، پیوسته ماشین های باری حاوی محصولات محرمانه باید به این محل تردد می کردند.

حتی یک خط توضیح کامل مستند درباره این پایگاه وجود ندارد.

این خبرها پس از انتشار در رسانه های امریکایی با رنگ و لعاب بیشتر در سایر منابع منتشر شده اند. در واقع هدفشان این است که حمله بعدی به سوریه و ساختار نظامی بشار اسد را از پیش توجیه کنند. این هدف اول آنهاست.

هدف بعدی از چنین اظهاراتی این است که روسیه را با ایالات متحده امریکا در تقابل قرار بدهند. زیرا در این خبرها روسیه را با کره شمالی در ارتباط قرار داده و هر دو کشور از ایران که مشغول ساخت موشک بالستیک است، حمایت به عمل می آورند. در واقع می خواهند ایران، روسیه، کره شمالی و سوریه را در یک خط کنار هم قرارداده و از آنها غولی بسازند که در حال ساخت سلاح موشکی برای حمله به امریکا و غرب است. چهار کشوری را به عنوان متجاوز معرفی می کنند که باید از این پس مجازات شده و دستشان قطع شود. در واقع امریکا با این کار به سیاست های ضد روسی، ضدسوری و ضدایرانی خود ادامه می دهد.

عماد آبشناس کارشناس ایرانی در امور خاور میانه و سردبیر روزنامه «ایران پرس» نیز در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک می گوید:

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала