گزارش و تحلیل

خطرناک ترین تروریست ها از دودایف تا البغدادی چگونه به هلاکت رسیدند؟ + چند عکس

© AFP 2023 / Prakash Singhآخرین بار ابوبکر البغدادی را کجا دیده اند؟
آخرین بار ابوبکر البغدادی را کجا دیده اند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طوری که اسپوتنیک پیشتر گزارش داده بود، گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی (داعش) با صدور بیانیه ای کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده خود را مورد تأئید قرار داد. در این مطلب چگونگی عملیات سر به نیست کردن خطرناک ترین تروریست ها در جهان را مرور می کنیم:

جوهر دودایف، اولین رهبر جمهوری خودخوانده ایچکریا
دودایف 21 آوریل سال 1996 هنگامی که در جریان سوار شدن به خودرو در چچن از تلفن ماهواره ای خود استفاده می کرد، توسط سرویس های اطلاعاتی روسیه شناسایی شده و با شلیک موشک های هدایت شونده به هلاکت رسید.

​اصلان ماسخادوف، رهبر ایچکریا از سال 1997 تا سال 2005
اصلان ماسخادوف، سرکرده شبه نظامیان و رهبر جمهوری خودخوانده ایچکریا روز 8 مارس 2005 با عملیات ویژه سازمان امنیت فدرال روسیه به هلاکت رسید. ماسخادوف در نتیجه واگذاری اطلاعات درباره محل اقامت وی از سوی شهروندان پیدا شده و نابود گردید.
دیرتر اعلام کردند این شهروندان 10 میلیون دلار جایزه اعلام شده را برای واگذاری اطلاعاتی را که به پیدا کردن ماسخادوف منجر شود، دریافت نمودند.
رمضان قدیروف، رئیس جمهور فعلی چچن خاطرنشان کرده که می خواستند ماسخادوف را زنده به دام بیندازند اما وی در نتیجه استفاده نادرست از سلاح محافظش کشته شد.

​ابو مصعب الزرقاوی، سرکرده گروه تروریستی "القاعده" در عراق
ابو مصعب الزرقاوی، سرکرده گروه تروریستی "القاعده" ژوئن سال 2006 در 50 کیلومتری شمال شرقی بغداد به دست نیروهای آمریکایی کشته شد.

​شمیل باسایف، یکی از رهبران جمهوری خودخوانده ایچکریا
باسایف، فرمانده شبه نظامیان ایچکریا پس از مرگ دودایف، که سازماندهنده عملیات بزرگ تروریستی در روسیه از جمله تصرف مدرسه شهر بسلان در سپتامبر 2004 بود، روز 10 ژوئیه 2006 با عملیات ویژه سازمان امنیت فدرال روسیه در خاک جمهوری ایگوشتیا به هلاکت رسید.

اوسامه بن لادن، بنیانگذار گروه تروریستی القاعده
اوسامه بن لادن روز 2 ماه مه 2011 با عملیات نظامیان آمریکایی در پاکستان به هلاکت رسیده و سپس جسد وی به دریا انداخته شد.

​اختر منصور، سرکرده جنبش اسلام گرای طالبان
مقامات آمریکا ماه مه 2016 اعلام کردند اختر منصور در نتیجه حمله پهپاد آمریکایی در خاک پاکستان کشته شده است.

ابوعمر شیشانی، یکی از سرکردگان گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی اسلامی (داعش)
خبر به هلاکت رسیدن ابوعمر شیشانی، باصطلاح وزیر دفاع داعش در نبردها در جنوب شهر موصل عراق در اواسط ژوئیه 2016 منتشر شد. پیشتر برای واگذاری اطلاعات درباره محل اقامت وی حدود 5 میلیون دلار جایزه تعیین شده بود.

ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی (داعش)
سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه 16 ژوئن از حمله هوایی روسیه به مواضع داعش در حومه شهر رقه سوریه خبر داده و خاطرنشان کرد در نتیجه آن بیش از صد تروریست از جمله تعدادی از فرماندهان این گروه تروریستی و البغدادی سرکرده داعش کشته شده اند.
روز 30 ژوئن حجه الاسلام علی شیرازی، نماینده رهبر ایران در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روز 11 ژوئیه خود داعش مرگ البغدادی را تائید کردند.

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала