گزارش و تحلیل

به قطب شمال توجه کنید!

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationبه قطب شمال توجه کنید!
به قطب شمال توجه کنید! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، هدف استراتژیک روسیه قطب شمال است و این کشور بسیاری امید های اقتصادی و نظامی خود را به ارکتیک بسته است.

بنا به داده‌های پژوهشگر نروژی «ان کارین لارسن»، 20% اراضی روسیه در آن سوی مدار قطب شمال قرار دارد. بخش روسی قطب شمال در 2008 20 % محصول ناخالص ملی و 22% درآمد صادراتی را تامین می کرد. قرار است در 2050 در این منطقه 20-30 % نفت معادل 20 میلیارد دلار استخراج شود. 5 کشور روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک (گروئنلاند) در ساحل اقیانوس منجمد شمالی قرار دارند.

روسیه

نشریه نروژی «کلاسه کامپن» به سخنان دو هفته پیش پوتین در تماس مستقیم تلویزیونی با مردم روسیه اشاره کرده که تأکید کرد: «روسیه بنا به علل اقتصادی و نظامی در قطب شمال سرمایه‌گذاری خواهد کرد. مطلب سر وظیفه استراتژیک شامل اقتصاد این کشور است که حالا از افتی که در آن قرار داشت خارج می‌شود و در مدت نه ماه رشد اقتصاد در روسیه مشاهده می شود.

29 مارس پوتین ناگهانه از مجمع الجزیره فرانز ژوزف واقع در قطب شمال دیدن کرد و منافع کشور ما را در آنجا مشخص نمود و از دیگر کشور ها دعوت کرد در این منطقه با روسیه در استخراج نفت و گاز همکاری کنند. با این حال وی تأکید کرد که روسیه آماده است از منافع خود در قطب شمال با وسایل نظامی دفاع کند. به گزارش «ای پی»، وی در این جزیره در جمعی روزنامه نگاران گفت که اهمیت این منطقه برای اقتصاد روسیه فوق‌العاده بالا است و نظامیان و سرویس اطلاعات باید برای دفاع از منافع و قدرت نظامی این کشور در ارکتیک دفاع کنند

مسابقه

یخ های قطب شمال زودتر از آنچه که پیشبینی شده بود آب می‌شود و از این رو آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک (گروئنلاند) تلاش می‌کنند نواحی قطب شمال را به مالکیت خود در آورند. بر اثر آب شدن یخ های ارکتیک امکان دارد از راه دریایی شمالی میان اروپا و آسیا استفاده فعالتری شده و استخراج نفت و گاز و سنگ‌های معدنی مثلاً منگنز از زیر کف اقیانوس منجمد شمالی آسانتر خواهد شد.
پوتین آن نکاتی را خاطرنشان کرد که در «نظریه استراتژیک پیشرفت قطب شمال» مورخه 2013 مسجل شده است. مطابق این سند منافع ملی روسیه در این منطقه در سه راستا گسترش پیدا خواهد کرد. به مجرد آب شدن یخ ها پیشرفت به سوی شمال حرکت خواهد کرد، راه دریایی شمالی 6500 کیلومتری از دریای کارا تا دریای بارنتز به پلی بین اقیانوس های اطلس و آرام تبدیل شده و خطر نظامی در این حوزه به خاطر توسعه ناتو به خاور افزایش خواهد یافت. روسیه در جواب به این اقدام حضور نظامی خود را در قطب شمال گسترش داده و نیرو های مسلح خود را تکمیل خواهد کرد. روسیه در شبه جزیره کولا پایگاه دریایی دارد و در آن زیردریایی های راهبردی مسلح به موشک های بالستیک و بمب افکن های استراتژیک مستقر هستند. آن‌ها از 2007 اغلب در امتداد سواحل قطب شمال و کرانه های نروژ پرواز می کنند.

نکات نظامی

پژوهشگر نروژی «ان کارین لارسن» در پایان می نویسد: پیشروی اقتصاد روسیه به سوی شمالگان به رشد حضور نظامی حهت برقراری منافع ملی مسکو مرتبط است. این به معنای آن است که در امتداد سواحل قطب شمال در ساحل ارکتیک در خط موازی راه دریایی شمالی تعداد بیشتر پایگاه های هوایی و باند پرواز از جمله تأسیسات تعمیر شده شوروی سابق بکار بیفتد. این کارشناس تأکید می‌کند که فعالیت‌های کنونی نظامی روسیه در این حوزه هنوز هم پایینتر از زمان جنگ سرد است هرچند که حالا هم بمب افکن های استراتژیک روسیه در امتداد سواحل نروژ یا نواحی دیگر کشور ها پرواز می کنند. ولی روس ها به شکل گروه‌ بزرگ پرواز کرده و مهارت حرفه ای شان به مراتب بالا رفته است.

به دنبال تشدید فعالیت‌ها در نواحی ای که پوتین به همکاری در آنجا دعوت کرده ناگزیر پیشرفت تأسیسات زیربنایی غیر نظامی شروع می‌شود از جمله برای تأمین امنیت تحقیقات و استخراج ذخایر طبیعی و پیشرفت حمل و نقل. بدون شک تشدید فعالیت‌های روسیه در قطب شمال علاقه همه جهانیان را به خود جلب می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала