گزارش و تحلیل

مطالب رسانه های غربی درباره احتمال رویارویی نظامی آمریکا و ایران در شرق سوریه

© REUTERS / Rodi SaidДым над юго-восточной окраиной Ракки, Сирия
Дым над юго-восточной окраиной Ракки, Сирия - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های آمریکایی و غربی با ارایه تحلیل هایی اوضاع در مناطق شرقی سوریه را خطرناک توصیف کرده و احتمال رویارویی آمریکا با ایران و روسیه را مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت عصر ایران، رویدادهای هفته اخیر در مناطق شرقی سوریه توجه رسانه های آمریکایی و غربی را به دنبال داشته است.

برخی رسانه های آمریکایی و غربی با ارایه تحلیل هایی اوضاع در مناطق شرقی سوریه را خطرناک توصیف کرده و احتمال رویارویی آمریکا با ایران و روسیه را مورد توجه قرار داده اند.

سی ان ان در تحلیلی نوشت: رویدادهای روزهای اخیر در سوریه خطر رویارویی نظامی بین آمریکا با ایران و روسیه را افزایش داده است.. دو اتفاق در روزهای گذشته ریسک احتمال رویارویی را بالا برده است. سرنگونی جنگنده سوخو 22 ارتش سوریه از سوی آمریکا و حمله موشکی اخیر ایران به شهر دیرالزور در شرق سوریه…

این نخستین بار است که ایالات متحده آمریکا یک جنگنده متعلق به ارتش سوریه را هدف قرار داده است و پنجمین باری است که در دوره دولت دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی نیروهای دولتی سوریه را مورد هدف قرار داده اند. هم اکنون نیروهای نظامی زیادی با فاصله کم در مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه در مواضعی نزدیک به هم قرار گرفته اند و این مساله خطر رویارویی نظامی آنها را افزایش داده است.

فایننشال تایمز نیز با ارایه تحلیلی نوشت: تحرکات نظامی ماه گذشته در منطقه "الطنف" در مرز عراق و سوریه نشانه اولیه ای بود از اینکه نیروهای نظامی رقیب برای تصرف مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه به سمت یک رویارویی نظامی با ابعاد و تبعات بیمن المللی می روند…

یکشنبه هفته جاری یک هواپیمای جنگنده آمریکایی یک فروند جنگنده سوخوی ارتش سوریه را در مناطق نزدیک به محل استقرار نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا — در اطراف رقه — سرنگون کرد. در همان روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تلافی حملات تروریستی دو هفته پیش داعش در تهران، مقر این گروه تروریستی در شهر دیرالزور سوریه را با 6 موشک میانبرد هدف قرار داد.این نخستین حمله موشکی مستقیم ایران علیه داعش بود ، این حمله همچنین پیامی آشکار به ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی نیز بود.

در سوی دیگر دولت روسیه نیز که حامی دولت سوریه و متحد ایران است پس از سرنگونی جنگنده سوری از سوی آمریکا هشدار داده است هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در مناطق غرب رود فرات در سوریه را به عنوان یک هدف و تهدید بالقوه در نظر خواهد گرفت…

ناظران و تحلیلگران معتقدند تجمع و تمرکز کنونی نیروهای رقیب در مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه احتمال وقوع چنین رویارویی های نظامی را اجتاب ناپذیر کرده است…

" کریس هارمر" تحلیلگر ارشد در موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن معتقد است: در شرایط کنونی و مادامی که آمریکا از نیروهای نظامی کرد پشتیبانی کرده و برای گروه هایی چون " نیروهای دموکراتیک سوریه " (SDF) در صدد ایجاد قلمرو است، تشدید تنش بین واشنگتن و دولت دمشق اجتناب ناپذیر به نظرمی رسد چون دولت سوریه خود را ملزم به مقابله با طرح نظامی آمریکا در شرق سوریه می بیند و ایران نیز تلاش دارد پیش از ایالات متحده آمریکا و متحدان واشنگتن به مناطق مرزی بین عراق و سوریه تسلط یابد.

نشریه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی تحلیلی نوشت: نیروهای آمریکایی برای دومین بار در 122 روز گذشته یک پهپاد ساخت ایران متعلق به ارتش سوریه را در جنوب این کشور سرنگون کردند. این اقدام آمریکا نشانه ای دیگر از تشدید تنش احتمالی بین واشنگتن و تهران برای به کنترل درآوردن مناطق مرزی عراق و سوریه است…

 

در حالی که گروه تروریستی داعش در حال بیرون رانده شدن از قلمروهای اشغالی خود در شرق سوریه است همه نشانه ها حاکی از رقابت قدرت های منطقه ای و بین المللی برای پر کردن جای داعش در این مناطق است و در این راه احتمال تشدید تنش های نظامی بین قدرت های رقیب افزایش یافته است.

وب سایت آمریکایی پولیتیکو نیز با ارایه تحلیلی در این باره نوشت: ترامپ نمی تواند بدون رویارویی با نقش و نفوذ مخرب! ایران در سوریه، گروه داعش را شکست دهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала