گزارش و تحلیل

آیا موشک های ایرانی پدرخوانده داعش را مورد هدف قرار می دهند؟

© AP Photo / IRIB News Agency, Morteza FakhrinejadIn this picture released by the Iranian state-run IRIB News Agency on Monday, June 19, 2017, a missile is fired from city of Kermanshah in western Iran targeting the Islamic State group in Syria
In this picture released by the Iranian state-run IRIB News Agency on Monday, June 19, 2017, a missile is fired from city of Kermanshah in western Iran targeting the Islamic State group in Syria - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز یکشنبه که باعث انهدام و نابودی کامل مرکز فرماندهی داعشی ها در استان دیر الزور سوریه شد، افکار تمام جهان را تکان داد و در شبکه های اجتماعی در میان کاربران بازتاب گسترده ای را پیدا کرد.

اما برای کاربران ایرانی این پاسخ دندان شکن سپاه پاسداران به داعشی هایی که قبلا حملات مرگبار را در تهران انجام دادند، نه تنها مایه افتخار و غرور ملی بلکه موضوع یک بحث پرشور شده است. کاربران ایرانی به گمانه زنی های هیجان انگیز در مورد آینده و سرنوشت حامیان داعشی در منطقه پرداختند و چنین نظری را اظهار نمودند که این حملات انتقامی ایران یک هشدار جدی برای کشورهایی است که دست به دشمنی بی اساس و رویارویی با تهران می زند و همسایگان دیگر منطقه را به تنبیه ایران فرا می خواهند.

یکی از کاربران ایرانی با نام FARDIN @ portdinkaleysi در توییتر خود پست بسیار کنایه آمیز را منتشر نموده و توجه مخاطبین را به این نکته ای جلب کرد که فاصله از پایگاه نظامی واقع در کرمانشاه تا مواضع داعشی ها در الزور سوریه با فاصله از پایگاه نظامی موشکی واقع در بوشهر تا الریاض پایتخت عربستان سعودی یکسان است و این جای تعجب دارد. اما سوالی که در این خصوص به نظر می آید این است که آیا حملات موشکی اخیر ایران یک تمرین تاکتیکی برای دفع حملات تجاوزگر احتمالی از سوی خلیج فارس بوده یا خیر؟

 

دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در گفت و گو با «اسپوتنیک» این موضوع را مورد تفسیر قرار داده و بیان داشت:

در وهله نخست باید اذعان داشت اساسا حمله موشکی در خاورمیانه، مسئله‌ای نیست که باعث تعجب و واکنش کشورهای دیگر شود اما به دلیل اینکه این پرتاب موشکی نخستین حمله موشکی ایران بعد از جنگ میان عراق و ایران بوده سبب بروز واکنش‌های کلان شده است. ایران از پرتاب موشک‌های خود به سمت داعش سه هدف را پی گرفته: الف — ضربه زدن به داعش در استان دیرالزور به عنوان پایگاه نخست داعش با هدف کمک به نیروهای سوری در جهت پیش‌روی در این استان. ب — هشدار به تمام نیروهای خارجی در جهت بی پاسخ نماندن تلاش‌ها برای ناامن کردن ایران. ج — رونمایی حقیقی از قدرت موشکی و اولتیماتوم به بازیگران منطقه‌ای. قطعا ایران قصد شروع درگیری حداکثری با هیچ کشوری را نخواهد داشت زیرا شروع جنگ، هم با سیاست‌های کلان ایران منافات دارد و هم در حال حاضر منفعتی در جنگ با همسایگان برای ایران محفوظ نیست. اما با بررسی تحولات سال‌های اخیر در عرصه نظامی ایران، مانند استفاده نیروی هوایی روسیه از پایگاه نظامی همدان در ماه اوت سال 2015 و آنچه امروز شاهد آن هستیم یعنی حمله موشکی موفقیت آمیز به مقصدی که هیچ مرز مشترکی با ایران ندارد، می‌توان دریافت ایران برخلاف رویه چند دهه اخیر خود، از نمایش قدرت پدافندی به اعمال قدرت آفندی روی آورده و این به معنای تغییرات اساسی در سیاست نظامی برون مرزی جمهوری اسلامی می‌باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала