گزارش و تحلیل

از اسکله شمالی رودخانه مسکو تا سواحل دریای خزر در ایران+(ویدیو)

© Sputnikسمیه پسندیده
سمیه پسندیده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شهر مسکو دارای دو اسکله رودخانه ای است که یکی در شمال و دیگری در جنوب شهر واقع شده است. اسکله شمالی که اولین اسکله رودخانه ای نیز می باشد خیمکی نام دارد و در دوران اتحاد شوروی ساخته شد.

خبرگزاری اسپوتنیک- نام شهر مسکو برگرفته از نام رودخانه ای به همین نام است و با توسعه فضای شهری این رودخانه به تدریج در میان بافت شهر محصور گردید و اکنون جز لاینفک زندگی ساکنین مسکو بشمار آمده و اهمیت آن در عرصه حمل و نقل پیش از هر چیزی قابل توجه است. مجموعه اسکله شمالی رودخانه مسکو یکی از ساختمانهای اصلی کانال مسکو- ولگا که به نام کانال مسکو معروف است، می باشد و ساختمان اصلی اسکله با 75 متر ارتفاع و 150 متر طول بنا به همراه تزئینات و سرامیک کاری منحصر بفرد نمای بیرونی ساختمان نمونه بسیار زیبا و برجسته ای از معماری دوران استالین است، که اکنون در دست بازسازی و تعمیرات می باشد و البته از نظر منطقه ای نیز دارای اهمیت می باشد.
کانال آبی مسکو تا پیش از سال ۱۹۴۷ به کانال آبی مسکو ـ ولگا معروف بوده است رودخانه مسکو را به رودخانه ولگا که اصلی‌ترین سیستم حمل و نقل دریای منطقه اروپائی روسیه به شمار می‌رود، متصل کرده است و دارای طولی در حدود ۱۲۸ کیلومتر است. تاکنون تنها کشتی‌های روسیه اجازه حرکت در این رودخانه را داشتند اما با گسترش روابط روسیه و اتحادیه اروپا به زودی مجوز عبور برای کشتی‌های خارجی مخصوصاً کشتی‌های اروپائی در آب‌های این رودخانه صادر خواهد شد. به کمک این کانال آبی، شهر مسکو به ۵ دریا از جمله دریای سفید، دریای بالتیک، دریای خزر، دریای آزوف و دریای سیاه دسترسی پیدا می‌کند. از این رو گاهی از شهر مسکو به‌عنوان بندر ۵ دریا نیز یاد می‌شود.
از طریق رودخانه مسکو به کانال ولگا امکان اتصال دو کانال دیگر نیز ایجاد می گردد که یکی کانال ولگا- بالتیک است برای اتصال به دریای بالتیک و دریای سفید، دیگری کانال ولگا- دون که به دریای آزوف و سپس به دریای سیاه متصل می گردد. از طریق رودخانه مسکو با گذشتن از شهرهای یاروسلاول، کازان، سامارا، ساراتوف، ولگاگراد و در نهایت آستاراخان وارد دریای خزر شده و از این طریق به بنادر دریای خزر واقع در کشور ایران وارد می گردد. این کانالها و رودهایی که نام برده شد تنها برای تردد کشتیهای بزرگ که امکان ورود به آبهای دریایی داشته باشند، مناسب است.
بهار 1933 ساخت این اسکله همزمان با ساخت کانال مسکو- ولگا آغاز گردید و اتمام آن حدود 4 سال به طول انجامید. ساخت چنین بنایی با هدف بهره برداری به عنوان اسکله اولین بار بود که در مسکو اجرا گردید و پس از اتمام موفقیت آمیز این پروژه در شهرهای نیژنی نووگرود و کراسنویارسک و چندین شهر دیگر نیز مشابه آن ساخته شد.
اگرچه اسکله شمالی توسط طراح و معمار این بنا «آلکسی روخلیدف» در آغاز تنها با هدف زیبایی شناختی ساخته شد و چندان توجهی به اهمیت کاربردی آن در صنعت حمل و نقل نشده بود، اما بزودی تبدیل به یکی از بنادرمهم رودخانه ای شد. معمار این بنا برای طراحی  ساختمان از کاخ دوجه در ونیز الهام گرفت و پنجره ها همچنین نقوش ساختمان به این کاخ شباهت دارد. بنا به شکل یک کشتی عظیم طراحی شده شامل سه طبقه با بالکن های باز که نمادی از عرشه کشتی می باشد به همراه 150 ستون سنگی در طبقه اول، ستون مخروطی متحرک مرکزی که شبیه بادبان کشتی است و در زمان ناوبری و ورود و خروج کشتیها تا ارتفاع 83 متری بالا رفته و مجددا در فصل زمستان پایین کشیده می شود. در دوران اتحاد شوروی اغلب در این مکان فیلم برداری سینمایی صورت می گرفت که از معروفترین تولیدات سینمایی در این مکان می توان به کمدی موزیکال گریگوری الکساندروف به نام  "ولگا ولگا" در سال 1938 اشاره نمود.
اسکله خیمکی یکی از اماکن تفریحی و گردشگری شهر مسکو می باشد و آپریل 2017 هشتادمین سالگرد کشتیرانی تفریحی خود را جشن گرفت. مجموعه «مسکو- ولگا» و ساختمان اسکله شمالی خیمکی در سال 1937 مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه سال بهترین معماری را دریافت نمود و همزمان جایزه بزرگ و تقدیرنامه نمایشگاه بین المللی هنر و فناوری پاریس را دریافت نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала