گزارش و تحلیل

ایران در گذر جام های جهانی - بخش دوم

© Photo / Steindyجایزه فیفا برای فدراسیون فوتبال ایران
جایزه فیفا برای فدراسیون فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تیم ملی ایران روز 22 خرداد ماه در صورتی که هنوز تا پایان رقابتهای مرحله دوم مقدماتی جام جهانی دو بازی باقی مانده بود، با شکست ازبکستان به عنوان دومین تیم پس از برزیل به مسابقات جام جهانی 2018 روسیه راه یافت.

Cборная Ирана по футболу - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران در گذر جام های جهانی – بخش اول
ایران از زمانی که به عضویت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) درآمد در پنج دوره مختلف توانست به این مسابقات صعود کند که همراه با فراز و نشیب های بسیاری بود.
خبرگزاری «اسپوتنیک» تاریخچه حضور تیم ملی فوتبال ایران در دوره های مختلف جام حهانی را ادامه می دهد.

 

  • معجره ملبورن….

 

به جرات می توان گفت که هشتم آذر ماه سال 1376 و معجزه ملبورن سالیان سال از ذهن فوتبالدوستان ایرانی وحتی هواداران استرالیایی پاک نخواهد شد.
ایران به استرالیا رقیب سرسخت و قهرمان اقیانوسیه رسید که اکثر بازیکنان آن در تیمهای مطرح انگلستان شاغل بودند. در بازی رفت در ورزشگاه آزادی بازی این دو تیم به تساوی یک بر یک انجامید. که خداداد عزیزی تک گل ایران را به ثمر رساند و همه چیز به بازی مرگ و زندگی برای ایران در ورزشگاه ملبورن استرالیا کشیده شد. ورزشگاهی با جو سنگین برای ایرانیان که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان عملا شانسی برای پیروزی تیم ملی ایران در این مسابقه و صعود به جام جهانی قائل نبودند و آنرا بازنده از پیش تعیین شده می دانستند.
حملات پیاپی استرالیا در ورزشگاه خانگی و در مقابل تماشاچیان خود در ابتدای بازی نفس بازیکنان ایران را گرفته بود و اجازه عرض اندام به بازیکنان تیم ایران را نمی دادند. و با دو گل صعود خود و حذف ایران را قطعی کرده بودند.
​در حالی که ویدمار، لازاریدیس، هری کیول، مارک ویدوکا و… ستارگان استرالیایی بازی را تمام شده می دانستند و خود را در فرانسه می دیدند اما این بازیکنان کم ادعای ایران بودند که در چند دقیقه طوفان به پا کرده و بلیط فرانسه را از استرالیایی ها پس گرفتند. پس از ورود یک تماشاگر به زمین بازی و پاره کردن تور دروازه ایران باعث بالا رفتن روحیه بازیکنان ایران شد و در دقیقه 75 کریم باقری توانست گل اول را وارد دروازه استرالیا کند و تنها پس از چهار دقیقه غزال تیزپای فوتبال ایران با پاس زیبای علی دایی بازی را به تساوی کشاند و شادی را به اردوی ایران باز گرداند.
بله، در میان بهت بازیکنان استرالیا این تیم ایران بود که به جام جهانی 1998 فرانسه صعود کرده بود. مردم و بازیکنان تیم ملی استرالیا همواره از این بازی به عنوان یک خاطره بد برای خود یاد می کنند و با گذشت حدود 20 سال هنوز این شکست دراماتیک را فراموش نکرده اند.
​​تیم ملی ایران پس از پشت سرگذاشتن این ماراتن طولانی و سخت به فرانسه رسید و شاید بتوان گفت یکی از شیرین ترین و سخت ترین صعود های خود را به جام جهانی تجربه کرد.
ایران پس از صعود با تغییراتی در کادر فنی تیم ملی ایران مواجه شد و تومیسلاو ایویچ کروات را جایگزین ویرای برزیلی شد، اما تنها چند روز پیش از آغاز مسابقات این مربی کروات به یکباره از سمت خود برکنار شد و جای خود را به جلال طالبی داد تا این مربی ایرانی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در جام جهانی 1998 فرانسه بدست گیرد. این تغییرات با واکنش های بسیاری مواجه شد. بسیاری از مردم ایران موافق این تغییرات نبودند و پس از مسابقات جام جهانی فرانسه، بازیهای زیبای ایران را به این مربی کروات نسبت داده و حاصل تلاش وی می دانستند. در فرانسه تیم ملی ایران با تیم های آلمان، یوگسلاوی و آمریکا همگروه شد.
در اولین بازی و در یک دیدار نزدیک ایران با یک گل باری را به حریف یوگسلاو خود واگذار کرد تا به مصاف آمریکایی برود که حساسیت های بسیاری به خاطر روابط سیاسی دو کشور بر این بازی حاکم بود. در آغاز این دیدار بازیکنان دو تیم با اهدای گل به یکدیگر و عکس دسته جمعی به دنیا نشان دادند که سیاست در ورزش جایی ندارد و مقوله ای کاملا جدا از هم می باشند. این دیدار که لقب بازی قرن را گرفت با پیروزی دو بر یک ایران همراه شد.
​در سومین بازی ایران به مصاف تیم پیر آلمان رفت ولی نتوانست در برابر این تیم به نتیجه ای بهتر از شکست دو بر صفر دست یابد و با دوشکست و یک پیروزی در مقابل آمریکا و کسب اولین سه امتیاز مسابقات جام جهانی به خانه بازگشت.

 

  • جام جهانی 2006 آلمان و اتفاقات عجیب وغریب

 

ایران در این مسابقات ابتدا به مصاف اردن، لائوس و قطر رفت و با پنج بر و یک شکست به دور دوم راه یافت.
در دور دوم مقدماتی جام جهنی 2006 آلمان با تیم های بحرین، کره شمالی و ژاپن همگروه شد، در این مرحله نیز ایران با چهار برد، یک تساوی و یک شکست جشن صعود برپا کرد که شاید آنرا یکی از کم دردسرترین صعود های ایران به جام جهانی بتوان نامید. در این دوره از رقا بتها "برانکو ایوانکویچ" یک مربی کروات دیگر سرمربیگری ایران را بر عهده داشت.
و اما بازی های جام جهانی 2006 در کشور آلمان برای بسیاری از بازیکنان، بسیار خوشایند بود، به این دلیل که برخی از ستارگان فوتبال ایران در آن زمان عضو تیم های باشگاهی آلمان بودند و با این کشور آشنایی کامل داشتند.
علی دایی در آلمان سالها در تیم های آرمینیا بیلیفلد، بایرمونیخ و هرتابرلین بازی کرد، مهدی مهدوی کیا به اسطوره باشگاه هامبورگ تبدیل شده بود، علی کریمی، کریم باقری و چندی دیگر از بازیکنان ایرانی در باشگاهای این کشور شاغل بودند.
در کشور آلمان، تیم ملی فوتبال ایران با تیمهای پرتغال، مکزیک و آنگولا در یک گروه قرار گرفت.
و با شکست سه بر یک و دو بر صفر در مقابل تیم های مکزیک و پرتغال و تساوی یک بر یک در برابر آنگولا به کار خود پایان داد.
این دوره با حوادث مختلفی برای ایران همراه بود، از جمله انتقادات شدید علیه علی دایی اسطوره فوتبال ایران و آقای گل جهان که موجب نیمکت نشینی وی در بازی مقابل پرتغال شد، ضربه علی کریمی به ساک تیم پزشکی ایران پس از تعویض در بازی با پرتغال نیز یکی دیگر از این اتفاقات عجیب بود. بسیاری معتقدند که در جام جهانی 2006 آلمان باند بازی در تیم ایران بسیار زیاد بود و تیم عملا به چند دسته تقسیم شده بود. پس از مسابقات این جمله معروف که "برخی از بازیکنان توی چشم هم نگاه می کردند ولی به هم پاس نمی دادند" را می توان شاهدی بر این باند بازیها دانست. شاید دلایل این اتفاقات را در باید در ضعف مدیریتی برانکو ایوانکویچ جستجو کرد که به درستی نتوانست بر تیم خود تسلط داشته باشد و نظم کافی را به این تیم ببخشد. از دیگر اتفاقات به یادماندنی می توان به ضربه ای که "حسین کعبی" در جریان بازی با پرتغال به صورت "لوئیس فیگو" زد، اشاره کرد که شاید جای این ضربه از صورت وی محو شده باشد ولی از خاطر او هرگز پاک نخواهد شد.

 

  • جام جهانی 2014 بزریل با کارلوس کیروش پرتغالی

 

ایران در این دوره برای راهیابی به برزیل از یک مربی کار بلد استفاده کرد که سالها در کنار "سر الکس فرگوسن" هدایت منچستر یونایتد و همچنین به عنوان سرمربی در رئال مادرید با بازیکنانی نظیر رونالدو، بکهام فعالیت کرده بود.
ایران در کنار ازبکستان، کره جنوبی، لبنان و قطر برای حضور در برزیل به رقابت پرداخت و توانست تمامی آنها را کنار بزند و به عنوان تیم نخست به برزیل برسد.
آرژانتین، نیجریه و بوسنی هرزگوین به عنوان رقبای ایران در برزیل انتخاب شدند. ایران در بازی اول به گفته بسیاری در یک بازی سرد نه چندان دلچسب به تساوی بدون گل رسیدند.
اما بازی تاریخی ایران که تمام فوتبالدوستان دنیا را به تقدیر از ایران واداشت، بازی با تیم قدرتمند آرژانتین بود که تا دقایق پایانی با تساوی بدون گل در جریان بود، اما "لیونل مسی" اعجوبه فوتبال دنیا با یک ضربه استثسنایی دروازه ایران را گشود و نگذاشت که این تساوی که کمتر از برد برای ایران نبود تا پایان باقی بماند.
و در نهایت در سومین دیدار، ایران که همچنان بر روی کاغذ شانس صعود به مرحله بعد را داشت با نتیجه پر گل سه بر یک شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.

ادامه دارد…

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала