گزارش و تحلیل

هنر دیپلماسی ایرانی در امتیاز گیری از اشتباه دشمنان

© Fotolia / Peter Hermes Furianآغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده
آغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که بسیاری از سیاستمداران جهان تلاش می کنند برای خودنمایی امتیازهای سیاسی ای را به دست آورند، دیپلماسی فرشبافی ایرانی نشان داده که سیاستمداران ایرانی نفس بلندی برای رسیدن به اهداف خود دارند و همیشه منتظر می مانند تا دشمنشان یک جایی گاف بدهد و از او امتیاز بگیرند.

طی چند دهه اخیر ایالات متحده آمریکا در سطح جهانی و عربستان سعودی در سطح منطقه ای تلاش های زیادی برای شکست ایران انجام دادند، اما همه تلاش های آنها به دلیل اشتباه های تاکتیکی و یا استراتژیکی آنها در نهایت با یک حرکت استادانه در شطرنج سیاست به نفع ایران تمام شد.
به عنوان مثال می توان به افغانستان اشاره کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی اسما برای خارج کردن شوروی سابق از آنجا سازمان تروریستی القاعده را ایجاد کردند و از طالبان حمایت کردند تا قدرت را در این کشور در دست بگیرد، اما عملا یکی از اهداف آنها محاصره ایران نیز بود.

امارات: عربستان تهدید جدید علیه امارات است - اسپوتنیک ایران
امارات: عربستان تهدید جدید علیه امارات است
ایران ضربه های سنگینی را از بابت حضور عربستان سعودی و ایالات متحده در افغانستان متحمل شد اما در نهایت علیرغم اینکه ایالات متحده مجبور شد به افغانستان لشکر کشی کند یاران ایران در افغانستان دست برتر را در سیستم حکومتی این کشور به دست آوردند و روز به روز مردم این کشور از آمریکا وعربستان سعودی نفرت بیشتری پیدا می کنند.
همین ماجرا در عراق تکرار شد.
زمانی عربستان سعودی بیش از یکصد ملیارد دلار برای پشتیبانی از صدام حسین در جنگ بر علیه ایران هزینه کرد، ایالات متحده و غرب هر آنچه از سلاح های کشتار جمعی در اختیار داشتند به عراق تحویل دادند. رسانه های غربی چشمشان را روی همه جرائم صدام حسین بستند و سازمان های بین المللی تمام توان خود را در اختیار جبهه مقابل ایران قرار دادند.
در نهایت حتی ایالات متحده برای محاصره ایران به عراق نیز لشکر کشی کرد، ولی چه شد؟
یاران ایران در عراق هم دست برتر را در سیستم حکومتی به دست آوردند.
در یمن ایران رابطه خوبی با مردم یمن مخصوصا حوثی ها داشت اما همه کارشناسان می توانند تایید کنند که این رابطه درحد نفوذی که ایران در جاهای دیگر خاورمیانه داشت نبود.
عربستان سعودی برای سالیان متمادی دست برتر در سیستم حکومتی یمن را داشت از علی عبد الله صالح تا عبد ربه منصور هادی همه مردان عربستان در یمن بودند اما چه شد؟
چند اشتباه تاکتیکی عربستان سعودی در یمن منجر به آن شد که عربستان یک اشتباه استراتژیک کند و با تصور اینکه می تواند مردم یمن را مطیع خود کند به یمن یورش برد و در نهایت یمن و مردم یمن را به آغوش ایران سوق داد.
وزیر خارجه عربستان : ایران باید انتخاب کند که انقلابی باشد یا ملی - اسپوتنیک ایران
ریاض محاصره قطر را تکذیب کرد
ارتش یمن و همان رئیس جمهوری ای که روزی یار عربستان بود هم در صف یاران ایران بر علیه عربستان می جنگند.
ایران با کمترین هزینه امروزه بالاترین نفوذ را در یمن و دل مردم یمن دارا می باشد.
اخیرا نیز عربستان سعودی و ایالات متحده با یک گاف بزرگ استراتژیک قطر را به سمت ایران سوق دادند.
سعودی ها متصور بودند که با محاصره قطر می توانند این امیر نشین را به عبرتی برای دیگر کشورهای کوچک عرب خلیج فارس تبدیل کنند اما نتیجه کار بر عکس شد.
ایران با سیاستی بسیار ظریف توانست قطر را در آغوش خود جای دهد.
امروزه قطر که تا همین چند صباح پیش روابطی بسیار معمولی وشاید هم در مواردی ممزوج به اختلاف با ایران مخصوصا در مورد سوریه داشت کاملا در آغوش ایران جای گرفته و اکسیژن تنفس خود را از ایران دریافت می کند.
شاید ایران اگر چهارصد ملیارد دلار هزینه می کرد هم نمی توانست چنین نتیجه ای را به دست آورد، نتیجه ای که از این اشتباه استراتژیک عربستان سعودی دریافت کرد.
سعودی ها برای اینکه به خود و مردمانشان روحیه بدهند همیشه تلاش می کنند وانمود کنند که رهبری جهان اسلام و جهان عرب را در دست دارند و در موارد بسیار ده ها رهبر کشورهای اسلامی و عربی را در ریاض جمع می کنند تا وانمود کنند همه اینان حامیان عربستان سعودی هستند.
فستیوال اخیری که برای حضور ترامپ در ریاض برگزار شد نیز از همان تفکر نشأت می گیرد.
Военные Революционной гвардии Ирана рядом со зданием парламента - اسپوتنیک ایران
فرمانده سپاه : اطلاعات دقیق داریم که عربستان عملیات در ایران را از تروریست‌ها مطالبه کرده است
مضاف بر اینکه عربستان سعودی بیش از چهارصد ملیارد دلار بابت زیر لفظی ترامپ هزینه کرده اما برای حضور سران دیگر کشوها در ریاض هم ملیاردها دلار هزینه کرده و جالب اینکه سربه زنگاه هیچ کدام این کشورها به جز برخی، که در فرهنگ قدرت بین المللی کشور به حساب نمی آیند، از عربستان سعودی حمایت نکرده.
شاید برخی به یاد داشته باشند که عربستان سعودی زمان حمله به یمن لیستی از بیش از 60 کشور را اعلام کرد که به عنوان همپیمان با عربستان در جنگ بر علیه یمن حضور دارند اما در نهایت دیدیم که هیچ کدام از این کشورها، حتی بصورت ظاهری، حاضر به حضور در این جنگ نشدند و عربستان با امارات عربی متحده در میدان تنها ماندند، که البته منافع این دو هم در یمن با هم فعلا در تضاد است.
در ماجرای محاصره قطر نیز همین ماجرا تکرار شد.
هیچ کدام از رهبرانی که هنوز شام سنگین چند شب قبل تر در ریاض را هضم نکرده بودند حاضر نشدند در محاصره قطر با عربستان سعودی همکاری کنند و حتی در مواردی در مقابل عربستان ایستادند.
امتیازی که ایران از این گاف استراتژیک عربستان دریافت کرد و من می گویم بیش از چهارصد ملیارد دلار ارزش دارد این است که عربستان چهارصد ملیارد دلار هزینه کرد تا همه اینان را در ریاض گرد هم آورد اما ایران بدون هیچ هزینه ای توانست صف اینان را بشکند و ائتلاف موهومی که عربستان سعودی تلاش داشت بر علیه ایران ایجاد کند از همان روز اول از هم پاشید.
اثر این گاف استراتژیک عربستان حتی اگر با میانجی گری نیز حل وفصل شود از ذهن قطری ها پاک نخواهد شد و عملا عربستان سعودی با این کار حتی ائتلاف موسوم به مجلس همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را نیز از هم پاشید.
بماند که تعهدات مالی عربستان سعودی در مقابل ایالات متحده هنوز سر جای خود پا برجا است اما نتیجه ای که سعودی ها امیدوار بودند دریافت کنند ظاهرا بر باد رفته.
شاید هم آمریکایی ها می دانستند نتیجه چنین خواهد شد اما خوب باید راهکاری پیدا می کردند پول بی صاحب سعودی ها را بالا بکشند و سر سیاستمداران تازه کار سعودی را شیره بمالند.
به هر حال شاید بتوان گفت بیشترین امتیاز را از همه این ماجرا ها ایران دریافت کرد که با تاکتیک های معروف به تاکتیک فرش بافان آرام آرام فرش سیاست خود در منطقه را می بافد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала