گزارش و تحلیل

هدف چهل و هفتمین ناوگروه ایرانی در خلیج عدن چیست؟

© AP Photo / Fars News Agency/Ebrahim Norouziکشتی ایرانی در خلیج فارس
کشتی ایرانی در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناوگروه متشکل از ناو موشک انداز«البرز» و ناو پشتیبان «بوشهر» است.

چهل و هفتمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران با بدرقه امیر دریادار«حبیب‌ الله سیاری» فرمانده «نداجا» از منطقه یکم دریایی بندرعباس به منظور انجام ماموریت ها ابتدا به کشور عمان و سپس به آب‌های آزاد و بین‌المللی در شمال اقیانوس هند و خلیج عدن اعزام شد.

 خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ایران از این موضوع خبر داد.  

این ناوگروه متشکل از ناو موشک انداز«البرز» و ناو پشتیبان «بوشهر» است.

گفتنی است که چندی پیش چهل و ششمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران به منظور تامین امنیت به  سمت خلیج عدن اعزام شده بود و عصر دیروز به ایران بازگشت.

قابل توجه است که اعزام این دو ناو جنگی ایرانی به سمت خلیج عدن همزمان با بحران در خلیج فارس صورت می گیرد که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر حریم دریایی با کشور قطر را به اتهام «حمایت از افراط گرایی و تروریسم» و تمایل قطر به بهبود روابط با ایران بستند.

جمهوری اسلامی با وجود اختلافات زیاد سیاسی در مورد مسائل مختلف با قطر در شرایط کنونی تنها کشوری در خلیج فارس است که به دلایل بشر دوستانه به طور فعال به کشور قطر کمک می کند. به همین دلیل با توجه به تنش های به وجود آمده در منطقه، هر اقدامی از سوی ایران مورد توجه سایر همسایگانش  قرار می گیرد.

کارشناسان ایرانی که با «اسپوتنیک» در مورد هدف این ماموریت ناوهای جنگی صحبت کردند، اطمینان دادند که چهل و هفتمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران هیچ خطری برای همسایگان جمهوری اسلامی ندارد و این ماموریت برنامه ریزی شده به منظور دفع حملات گسترده  دزدان دریایی در آبهای آزاد و تامین امنیت تردد کشتی های تجاری جهانی انجام می شود.

دکتر حسین رویوران، کارشناس مسائل خاور میانه و جهان عرب واستاد دانشگاه تهران و مدیر سابق دفتر رادیو و تلویزیون دولتی ایران در بیروت این موضوع را مورد تفسیر قرار داد.

-         اعزام ناوگروه چهل و هفتم نیروی دریایی ایران به سواحل دریای عمان یک سفر کاملا دوستانه به کشور عمان و مورد توافق بین جمهوری اسلامی و این کشور عربی است. ماموریت بعدی این ناوگان، سفر به دریای عرب و تنگه  باب المندب می باشد و این اقدام با هدف حفظ سلامتی خطوط کشتی رانی صورت می گیرد. در واقع این ماموریت برای ناوگان ایران یک اقدام معمول است. از زمانی که راهزنی دریایی از طرف برخی از دزدان دریایی سومالی در این منطقه رواج پیدا کرده، نیروی دریایی چند کشور در این منطقه به طور مداوم حضور دارند. و ایران یکی از این کشورها می باشد. لذا این سفر ناوگان یک اقدام مستمر است. تا زمانی که راهزنی دریایی وجود داشته باشد، ایران موظف است در راستای تامین خطوط دریایی و عبور بین المللی  کشتی های تجاری، این اقدام را انجام دهد.

این صحبت ها خارج از خلیج فارس است و به دریای عرب مربوط می شود.  ایران در داخل خلیج فارس ناوگان های دیگری در بوشهر دارد. بنابراین این سفر گروه ناو به بحران قطر هیچ ربطی ندارد و یک اقدامی است که از قبل برنامه ریزی شده است. و نزدیک 5 سال است که ایران این ماموریت را انجام می دهد. 

 

دکتر مانی محرابی هم صحبت  دیگر ما، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل جمهوری اسلامی ایران به این نکته اشاره نمود که ماموریت این ناوگروه‌ قصد مقابله با کشورهای همسایه ندارد و به اشتباه سبب بروز شائبه از سوی کشورهای منطقه شده است.

این صاحب نظر گفت: ایران همواره ناوگرو‌ه‌های دریایی خود را جهت انجام ماموریت‌های مختلف به آب‌های آزاد و خصوصا خلیج عدن اعزام کرده  و از این مسئله جدای از ماموریت مستقیم ناوگروه‌ها، در جهت القای قدرت نظامی دریایی و لجستیکی خود به همسایگان نیز بهره برده است. ناوگروه اعزامی اخیر نیز شامل ناو موشک انداز البرز و ناو پشتیبانی بوشهر می‌باشد که حضور ناو موشک انداز البرز شائبه‌هایی را در جهت آفندی بودن این ماموریت به وجود آورده است. باید اشاره کرد که اساسا ماموریت ناوگروه‌های ایران شامل ماموریت‌های اطلاعاتی و امنیتی در جهت تامین امنیت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها و ماموریت‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم دریایی می‌باشد و تا امروز ماموریت آفندی در جهت مقابله با کشورهای همسایه در دستور کار این ناورگروه‌ها وجود نداشته ولی طبیعی است که هم زمانی اعزام ناوگروه چهل و هفتم ایران، مناقشات اخیر کشورهای عربی و وقوع حملات تروریستی تهران، به اشتباه سبب بروز شائبه‌های اخیر شده باشد.

 

دلیل اعزام این ناوگروه در این موقعیت زمانی نیز، اتمام ماموریت ناوگروه چهل و شش و بازگشت آن به آب‌های ایران می‌باشد که اواخر فروردین ماه امسال و پس از پایان ماموریت ناوگروه چهل و پنجم به ماموریت اعزام شده بود و اساسا زمان شروع و خاتمه این قبیل ماموریت‌ها مسئله‌ای است کاملا مرتبط و منطبق بر سیاست‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و به هیچ عنوان هیچ ارتباطی با عوامل بیرونی ماجرا که در بالا به آنها اشاره شد، ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала