گزارش و تحلیل

سلاح ضد تانک روسی مثل سابق ناتو را به وحشت می اندازد

© AFP 2023 / Joseph Eidسلاح ضد تانک روسی مثل سابق ناتو را به وحشت می اندازد
سلاح ضد تانک روسی مثل سابق ناتو را به وحشت می اندازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، مفسر نشریه "ناشنل اینترست" "کایل میزوکامی" هشدار داد که ناتو در نقشه های اروپایی خود موجودیت سلاح ضد تانک آر پی جی روسیه از نظر نیاندازد.

وی چنین نوشت: آر پی جی —7 سلاح حماسه آفرین شوروی بر اثر تجربه جنگ کبیر میهنی با آلمان (1941 — 1945) ظاهر شد وقتی پیاده نظام ارتش سرخ برای دفع تانک های در حال پیشروی به مسکو سلاح ضد تانک در دست نداشت. آر پی جی شبیه جاروب، آسان و ثمربخش بود و بعد از جنگ هم به همین شکل باقی مانده و به بسیاری کشورها صادر می شد و در ارتش ها و دسته های چریکی سراسر جهان مورد استفاده قرار می گرفت.

این سلاح زره تانک به ضخامت 140 میلیمتر را سوراخ می کرد. به خاطر موجودیت مواد انفحارزا در این سلاح که شکل نارنجک دارشت سرباز می توانست با پرت کردن آن به سوی تانک آنرا تخریب و متوقف کند.

گفتنی است که آر پی جی — 7 جنگ افزار راکت انداز ضد تانک شوروی بدون لگد است و از سال 1941 به خدمت ارتس شوروی در آمد. سادگی، استحکام، ارزانی و تأثیرگذاری باعث شده تا آرپی‌جی- 7 بیش از هر سلاح ضدزره دیگری مورد استفاده قرار گیرد و تقریباً در تمام جنگ‌هایی که از دهه 1940 تا کنون اتفاق افتاده به کار رود. نیروهای مسلح حدود 40 کشور از این سلاح استفاده کرده و نیروهای چریکی نیز علاقه خاصی به آن دارند

آر پی جی- 2 در 1949 در تسلیح ارتش شوروی قرار گرفت و مسافت اصابت این نارنجگ که شکل راکت را پیدا کرده بود به 150 متر رسیده و زره 180 میلیمتری را پاره می نمود. حتی سرباز تازه وارد و آموزش ندیده می توانست تانک های دشمن را بوسیله آر پی جی — 2 موشکباران کرده و تانک های بسیار مدرن "پرشینگ" آمریکا و "سنتورین" انگلیس را از کار بیاندازد و تخریب کند. اتحاد شوروی مقادیر هنگفت این سلاح ها را هنگام جنگ در ویتنام به چریک ها ارسال می کرد.

پس از آر پی جی- 2 آر پی جی —7 تکمیل شده ظاهر شد که دارای نشانه گیری اوپتیکی و برد 200 متری و قابلیت شکافتن زره آن 260 م م بود و مدل به روز شده آن آر پی جی7- ام می تواند زره 300 میلیمتری را سوراخ کند. اتحاد شوروی و کشور های عضو پیمان ورشو به آر پی جی — 7 مسلح بودند.

اتحاد شوروی به جنبش های انقلابی و چریکی در سراسر جهان به گستردگی کمک می رساند و در کشور های آمریکای مرکزی و جنوب شرقی آسیا و در اختلافات در آفریقا و خاور نزدیک به گستردگی از آر پی جی — 7 استفاده می شد. حتی شبه نظامیان سازمان تروریستی "ارتش سرخ" آلمان و رزمندگان ارتش جمهوری ایرلند شمالی در مبارزه با نظامیان انگلیس از این سلاح استفاده می کردند. در 1993 یک بالگرد "بلک هاوک" آمریکا بوسیله این سلاح در آفریقا سرنگون شد. مجاهدین افغانی از تیراندازهای مشهور این سلاح درستا های 1980 الی 1988 بودند و حالا طالبان هستند.

حالا وقتی از موقع ظاهر شدن مدل اول آر پی جی 60 سال گذشت این سلاح باز هم به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این اسلحه در تسلیح ارتش عراق و نیرو های ضد دولتی و ضد ائتلاف در عراق بکار برده شد و حماس و حزب الله نیز و شبه نظامیان داعش (گروهک تروریستی ممنوع شده در روسیه) آنرا درسوریه بکار می برند.

آر پی جی — 29 که در روز های اخیر موجودیت شوروی در 1991 در ارتش این کشور ظاهر شد، سه بار با موفقیت در عراق علیه تانک های مدرن غربی — دو دفعه بر ضد "آبراهامز" و یک بار علیه "چلنجر-2" بکار گرفته شد.

کایل میزوکامی در پایان نوشت: تجربه اتحاد شوروی در جنگ جهانی دوم نشان داد که کاربرد سلاح ضد تانک در همه واحد های ارتشی از تیپ گرفته تا گروه پیاده نظام لازم و ضروری است. تنش های موجود میان روسیه واتحادیه ناتو روز بروز بیشتر می شود و در این شرایط ارگان های برنامه ریزی ناتو باید بدانند که حتی گروه پیاده نظام سبک روسیه می تواند برای آنان خطرجدی ایجاد کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала