گزارش و تحلیل

یک صاحبنظر روس: حمله تروریستی به تهران و نقشه های دور و دراز واشنگتن

© REUTERS / Tasnim News Agencyشناسایی هویت عاملین حادثه تروریستی تهران
شناسایی هویت عاملین حادثه تروریستی تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، رسانه های روسیه موضوع حملات تروریستی در تهران، زمینه ها و پیامد های این اقدام تروریستی را که بر اثر آن 17 نفر به هلاکت رسیدند به گستردگی بررسی می کنند.

"استانیسلاو تاراسوف" خاورشناس و تفسیرگر خبرگزاری "رگنوم" روسیه نوشت که روزنامه "استار گازت" چاپ ترکیه اعلام کرد که فروش اسلحه آمریکایی به عربستان، تحریک بحران قطر و حملات تروریستی در تهران یک هدف را دنبال می کنند و آن برقراری بی ثباتی و جنگ دائم در خاور نزدیک است تا اعراب با اعراب و کردها و ترک ها با کرد ها و ایرانی ها با اعراب بجنگند. پیامد این موقعیت بی ثباتی و نامشخصی خواهد بود.

تصادفی نبود که حملات تروریستی درتهران پس از دیدار دونالد ترامپ از عربستان سعودی و وقوع بحران قطر و روابط چند کشورعربی با دوحه رخ داد. حالا باید در انتظار چه در ایران باشیم؟ جالب اینجا است که حملات تروریستی در ایران در آرامگاه امام خمینی و مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفته که سنبل های معنوی اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند و جنبه آشکارا نمایشی داشتند

انتشار فیلم داعش از حمله به مجلس ایران (ویدئو + عکس) - اسپوتنیک ایران
انتشار فیلم داعش از حمله به مجلس ایران (ویدئو + عکس)
این امر هم اهمیت دارد که چه کسانی بودند که اعمال تروریستی تهران را سازمان دادند؟ عجالتا رسانه ها می نویسند که داعش ("دولت اسلامی" ممنوع شده در روسیه) مسولیت این اقدام تروریستی را بر عهده خود گرفته است. نشریه آمریکایی "نیو یورک تایمز" نوشت که "حوادث در تهران اولین عمل تروریستی بزرگ در اراضی ایران است" و انجام آن برای داعش جنبه موجه دارد زیرا ایران با این گروهک در عراق و سوریه پیکار می کند. سپاه انقلاب اسلامی برای دفع عملیات تروریستی آماده شده و در سال 2016 هم به رهبری کشور خود گزارش داد که برای دفع حملات تروریستی آماده بوده و جلو انجام عملیات تروریستی درتهران و چند شهر بزرگ ایران را گرفته است.

رسانه ها و اکثر سیاستمداران ایرانی چنین سیر حوادث را بعنوان تدارک تجاوز از خارج ارزیابی کرده و ریاض را به آماده سازی بی ثباتی در ایران متهم کردند. دیده می شود که موقعیت دارد وارد بحران تازه می شود

ناگفته نماند که پس از حملات تهران محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در آنکارا با رهبری ترکیه مذاکره کرد و در پی آن مجلس ترکیه قانونی را به تصویب رساند که به ترکیه اجازه می دهد یگان های خود را در قطر مستقر کند، بعلاوه ترکیه در آماده سازی نیروی ویژه به قطر کمک خواهد رساند. معلوم است که این گام ها با واکنش مثبت ریاض روبرو نخواهد شد و جابجایی نیرو ها در منطقه را عوض کرده و نشان می دهد که ترکیه دیگر آلت دست آمریکا نیست.

در این زمینه اتحاد آنکارا و تهران و در راستای سوریه و اتحاد روسیه، ایران و ترکیه از اهمیت خاص برخوردار است. روزنامه "هوریت" چاپ ترکیه اعمال آنکارا جهت حمایت از قطر و نزدیکی با ایران را به این ظن ها توضیح می دهد که "بروز بحران قطر با تدارک کودتا در آن کشور مرتبط و اعمال تروریستی در تهران مربوط به تهیه مقدمات تروریستی در ایران بود و هشدار می دهد که احتمالا هدف بعدی ترکیه خواهد بود و مقامات کنونی ترکیه باید آماده باشند که آنها را به حمایت از تروریسم متهم کنند. این کار ترکیه سنی را وادار کرده که در آغوش ایران شیعه قرار گیرد و اگر نه قربانی آمریکا خواهد شد که در خاور نزدیک نقشه های دور و درازی می کشد و دارد "جاده ابریشمی" چینی را متلاشی می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала