گزارش و تحلیل

مقصر انفجار کابل

© REUTERS / Mohammad Ismailمقصر انفجار کابل
مقصر انفجار کابل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گو اینکه سازمان تروریستی داعش مسئولیت انفجار اخیر کابل را به عهده گرفته اما از زمانی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به همراه سازمان اطلاعات عربستان سعودی برای خارج کردن شوروی از افغانستان اقدام به تشکیل گروه القاعده نمودند تا به امروز نه افغانستان و نه جهان روز خوش به خود دیده.

این عملیات تروریستی را نمی توان نتیجه یک تصمیم گیری آنی دانست بلکه این عملیات تروریستی علاوه بر همه عملیات تروریستی دیگر چه در افغانستان و چه در دیگر کشورهای جهان زاده سیاست هایی هستند که ایالت متحده سالهاست بر جهان تحمیل کرده.
بنده اینجا در صدد دفاع از عملکرد گروه های تندرو نیستم و بدیهی است که هیچ انسانی چنین رفتار هایی را قبول ندارد اما برای ریشه کردن تروریسمی که امروزه جهان با آن مواجه است می بایست به ریشه ها و عوامل بوجود آمدن این تروریسم بپردازیم تا بتوانیم راهکاری برای آن پیدا کنیم وگرنه جهان رو به نابودی و خون و خونریزی بیشتر پیش خواهد رفت، البته قطعا شرکت ها و کارخانه های تولید کننده اسلحه و مواد منفجره هستند و تلاش دارند پول کشورهای عربی را به هر نحوی شده به یغما ببرند علاقه داشته باشند که این کشت و کشتار ادامه یابد و متوقف نشود.
به هر حال هیچ جدلی وجود ندارد که دلیل کشیده شدن گروه های اسلام گرا به تکفیر و عملیات نظامی و تروریستی محدودیت های سیاسی ای بوده که در کشورهای خود با آن مواجه بودند.
وقتی این محدودیت ها با سرکوب همراه شد این گروه ها در مقابل تندرو تر شدند.
طرح سازمان های امنیتی ایالات متحده و عربستان سعودی برای تجمیع این گروه های جهت مقابله با نفوذ شوروی سابق در افغانستان را می توان نقطه عطفی در تحول این گروه های اسلام گرا دانست، گروه هایی که زمانی به صورت انفرادی در کشورهای خود به فعالیت می پرداختند اما وقتی در افغانستان جمع شدند با تکنیک های جدید عملیاتی چه نظامی چه امنیتی آشنا شدند و با توجه به اینکه هر کدام از کشوری آمده بودند اطلاعات و تجربه های خود را به یکدیگر انتقال دادند.
اگر در مورد دلایل پیوستن جوانان مسلمان از کشورهای مختلف به القاعده تحقیق کنید متوجه می شوید که در کشورهای عربی ناتوانی اینان در فعالیت مسالمت آمیز دلیل رویارویی آنها با حکومت ها بوده اما در کشورهای دیگر مخصوصا غربی دلیل اصلی خودداری جامعه از پذیرفتن اینان به عنوان شهروندان مساوی با دیگر شهروندان بوده.
پس از خروج شوروی و فروپاشی آن آمریکایی ها به فکر افتادند تا هرچه سریعتر جهان را تسخیر کنند و سرزمین های اسلامی که بیشترین منابع انرژی جهان را در اختیار دارد هدف اصلی آنها قرار گرفت.
اشغال مستقیم افغانستان و سپس عراق و اشغال غیر مستقیم سرزمین های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وهمچنین جنگ های لیبی و سوریه و صومالی و نیجریه و یمن و… همه منجر به آن گشته که تعداد افرادی که به دنبال انتقام از آمریکایی ها هستند روز به روز بیشتر شوند.

آخرین خبرها از انفجار مهیب در کابل - اسپوتنیک ایران
آخرین خبرها از انفجار مهیب در کابل

شما نمی توانید توقع داشته باشید که ایالات متحده وارد افغانستان و یا عراق شود و برای منافع ملی خود صدها هزار نفر را به خاک وخون بکشد وبعد وابستگان این افراد برای منافع شخصی خود به دنبال تلافی کردن نباشند.
فقط کافی است یک لحظه خودتان را جای افرادی بگذارید که عزیزانشان را از دست داده اند، مثلا فرض کنید اگر خدای نا کرده کسی بیاید و در مقابل چشمانتان بلایی بر سر عزیزترین فرد در زندگی تان بیاورد، فکر می کنید شما چه کار خواهید کرد؟
حال تصور کنید چند نفر از آنهایی که توسط ایالات متحده و یا عوامل آن مثل عربستان سعودی و اسرائیل و… در منطقه کشته شده اند عزیزانی دارند که مانند شما احساس می کنند.
با این شرایط بدیهی است که تروریسم روز به روز افزایش یابد.
وقتی سازمان ملل خون بچه های یمن را به پول عربستان سعودی می فروشد و خون پیر و جوان و سرزمین های مردمان فلسطین را پایمال می کند، وقتی که مجامع بین المللی در قبال اتفاقاتی که برای مردمان بحرین پیش می آید سکوت می کنند، وقتی که…
می خواهید چند تا را بشمرم ، شاید خودتان نیز بسیاری از موارد را بتوانید به میان بیاورید که مجامع بین المللی با فشار های ایالات متحده و متحدان آن حق را نا حق کرده اند.
حال با این شرایط توقع دارید این مردم چه کار کنند.
سفارت ایران در پی انفجار در کابل چقدر آسیب دیده است؟ ( فیلم) - اسپوتنیک ایران
سفارت ایران در پی انفجار در کابل چقدر آسیب دیده است؟ ( فیلم)

وقتی رئیس جمهوری ایالات متحده به دلیل ناکارآمدی خود در داخل کشور دستور می دهد بزرگترین بمب غیر هسته ای تاریخ بشریت را بر افغان تا بیاندازند تا در کشور خود اعتبار کسب کند توقع دارید افغان ها چه واکنشی نشان دهند؟
وقتی رئیس جمهوری ایالات متحده برای گرفتن پول عربستان سعودی حاضر است همه معیار های حقوق بشری جهان را نادیده بگیرد و از دمکراسی در عربستان سعودی تعریف و تمجید کند، توقع دارید سعودی ها چه واکنشی نشان دهند؟
آیا نباید توقع داشت که چند تا سعودی جمع شوند و در ایالات متحده دست به عمل تروریستی بزنند؟
آیا نباید تواقع داشت که افغان ها — عراقی ها — سوری ها — لیبیایی ها — یمنی ها — پاکستانی ها — فلسطینی ها و… به فکر تلافی باشند؟
اینجا است که می توانیم بگوییم مسبب اصلی عملیات اخیر تروریستی در افغانستان وجهان همان سیاست های ایالات متحده و متحدان آن و همچنین ناکارآمدی سازمان ملل و مجامع بین المللی است و تا وقتی این سیاست ها اصلاح نشود و مجامع بین المللی به کارهای خود آنگونه که باید عمل نکنند، این اعمال تروریستی ادامه خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала