گزارش و تحلیل

پیشنهاد آمریکا در باره اصول برجام

© Fotolia / Mark Rubensتحریم های جدید آمریکا بر علیه ایران
تحریم های جدید آمریکا بر علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا هدیه دیگری برای ایران تهیه می بیند.

به گزارش « اسپوتنیک»، با نزدیک شدن « روز تولد»  برجام — برنامه جامع اقدام مشترک - که در خصوص برنامه هسته ای ایران به امضا رسید، آمریکا هدیه دیگری برای ایران تهیه می بیند.  یکبار دیگر از برقراری تحریم  بر علیه ایران صحبت شد.

در سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در « روز سالگرد برجام» قانونی را به تصویب رساند  که تحویل هواپیماهای  مسافربری آمریکایی « بوئینگ» به ایران را ممنوع می کرد. اما رئیس جمهور اوباما این لایحه قانونی را وتو کرد.

در سال جاری، برخورد تیم  دونالد ترامپ، رئیس جمهور دیگر آمریکا نسبت به  معامله هسته ای با ایران تا آن حد لیبرال نیست.

در این روزها، استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا اعلام نمود  که آمریکا در صورتی که ضروری بداند برای وضع تحریم های جدید بر علیه ایران ، سوریه و کره شمالی آماده است.

منوچین با سخنرانی  در مقابل اعضای کمیته تخصیص مجلس نمایندگان آمریکا  اعلام نمود: « ما از تمام امکانات خود برای وضع  تحریم های  جدید بر علیه ایران، سوریه و کره شمالی برای دفاع از ساکنان آمریکا استفاده خواهیم کرد». وی  متذکر شد که این موضوع  در « مرکز توجه» وی قرار دارد و او قصد دارد آن را با رئیس جمهور آمریکا بررسی کند.

وزیر دارایی  گفت: یکی از  اقداماتی که  وزارتخانه وی  در حال بررسی آن است  تجدید نظر در  مجوز  فروش  هواپیماهای  « بوئینگ» و « ایرباس»  به ایران است.

دکتر فواد ایزدی، کارشناس ارشد مسایل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است که هر گونه  تحریم جدید آمریکا بر علیه ایران  نه تنها باعث وارد آوردن خدشه به « روح و نص برجام» خواهد بود، بلکه این نوع اقدامات محدودکننده،،  مانع در اجرای توافق هایی خواهد شد  که در  نتیجه  مذاکرات چند ساله و پر زحمت  حاصل شده اند. وی در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала