گزارش و تحلیل

دریادار بازنشسته ترکیه: آمریکا می خواهد به دوران جنگ سرد بر گردد

© AP Photo / J. Scott ApplewhiteThe Capitol in Washington, is seen at dawn, Wednesday, Jan. 18, 2017, as the city prepares for Friday's inauguration of Donald Trump as president
The Capitol in Washington, is seen at dawn, Wednesday, Jan. 18, 2017, as the city prepares for Friday's inauguration of Donald Trump as president - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیرامون آن که کشورهای عضو ناتو تعهدات مالی خود را مراعات نمی کنند و همچنین دعوت وی برای افزایش هزینه های دفاعی تا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی، موجب بحث در جامعه ترکیه گردیده است.

سونر پولات، دریادار بازنشسته، درخواست دولت آمریکا مبنی بر افزایش هزینه های دفاعی کشورهای عضو ناتو به عنوان ابزار برای اعمال فشار تلقی می شود. سونر پولات معتقد است که با اعمال فشار بر کشورهای ناتو آمریکا به دنبال تقویت موقعیت خود است.
دریادار بازنشسته می گوید: "درخواست ایالات متحده آمریکا از کشورهای عضو ناتو مبنی بر افزایش بودجه دفاعی، اولا، به دلیل اعتقاد راسخ واشنگتن بر آن که کشورهایی مانند نروژ که ثروت خود را در چارچوب تامین امنیت توسط ناتو به دست آورده اند، باید آن را جبران کند، ثانیا، به سبب تمایل آمریکا برای داشتن پشتیبانی قابل اعتماد ناتو در صورتی که در آینده نزدیک، آمریکا وارد تقابل با چین یا هر نیروی دیگر شود مشروط است".

Трамп призвал членов НАТО платить по счетам - اسپوتنیک ایران
ترامپ از اعضای ناتو خواست که هزینه های این سازمان را براساس صورتحساب پرداخت کنند
به گفته پولات، برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه، مخالفت خود را ابراز نموده اند در حالی که کشورهای دیگر مانند هلند و لهستان، واکنش ملایمی نشان داده اند.
در اخیر تحلیل دریادار پولات خاطرنشان می نماید: "هدف اصلی آمریکا، به دست آوردن حمایت در زمینه های نظامی و سیاسی است. محض به همین دلیل ایالات متحده به ابزار نمادین فشار مثل بودجه دفاعی متوسل می شوند. "دولت عمیق " ترامپ را به عمل نمودن با توجه به منافع خود و انجام به خوبی شناخته شده استراتژی سیاسی آمریکایی مجبور می سازد. اگر ترامپ می توانست استراتژی خود را تعیین نماید، وی سیاست میانه رو مبنی بر حل مسائل داخلی اجرا می کرد، اما دولت آمریکا با آن موفق نشد، و ترامپ مجبور شد از سیاست خارجی سنتی آمریکا پیروی کند. بنابراین، ترامت به افزایش فشار توسل گردید. ایالات متحده می خواهند به وضعیت دوران جنگ سرد باز گردند. ولی غرب در اینجا مقاومت می نماید. چنین وضعیت جدید نیست، طی 20-30 سال گذشته اتفاق می افتد. ایده آمریکا در افزایش تشنج و در برخورد حداکثر کشورهای ناتو و روسیه است. از این طریق ایالات متحده امیدوار است موقعیت خود را در مقابل اروپا در سیاست جهانی و در زمینه های سیاسی و نظامی تقویت نمایند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала