گزارش و تحلیل

هزینه های کاذب پنتاگون در سوریه

© AP PhotoЗдание Пентагона в США
Здание Пентагона в США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه Washington Post با اشاره به اسنادی که در اختیار خود دارد می نویسد که مقامات پنتاگون بودجه خرید سوخت را زیاد تر از حد امکان در نظر گرفته مازادش را برای آماده سازی نیروهای اپوزیسیون سوریه و انجام عملیات در افغانستان خرج می کردند.

طبق داده های نشریه، در سال 2015، از آن بودجۀ آگاهانۀ کاذب افزون 80 میلیون دلار برای آموزش نیروهای مخالف در سوریه و 1.4 میلیارد دلار به عنوان "هزینه های غیر منتظره" در افغانستان مصرف شده است.
450 میلیون دلار دیگر برای حمایت از برنامه ای که به کارکنان بهداشتی اجازه می داد داروها را به پرسنل تجویز کند، مصرف شد. این ابتکار غالبا در رابطه با اتهام سوء مدیریت مالی ذکر می شود.
بر اساس گزارش روزنامه، وزارت دفاع آمریکا، بزرگترین مصرف کننده سوخت در جهان می باشد. سالانه وزارت دفاع ایالات متحده در حدود 100 میلیون بشکه سوخت برای نیازهای نیروهای زمینی، هوایی و دریایی می خرد.
پنتاگون اعتراف نمود که طی سالهای 2010 و 2016 این سازمان در موقع خرید سوخت، 5.6 میلیارد دلار دریافت کرده است. مقامات ادعا می نمایند که انتظار نمی داشتند وجه اضافی را به دست بیاورند چون هنگام محاسبه فقط کاهش قیمت سوخت را مد نظر نگرفته بودند.
در ماه مارس دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا، 639 میلیارد دلار برای نیازهای وزارت دفاع در سال مالی 2018 که 52 میلیارد دلار بیشتر از سال 2017 می باشد، درخواست نموده است.
پاوِل سویاتِنکوف، دانشمند علوم سیاسی معتقد است که اطلاعات Washington Post کاملا نزدیک به حقیقت است. با این حال، به گفته تحلیلگر مزبور، احتمال نمی رود که دولت باراک اباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان اتفاقی افتاده شده بی اطلاع باشد. کارشناس مزبور در مصاحبه با رادیو Sputnik در این مورد می گوید: 


" فکر می کنم که Washington Post راست می نویسد چون طی چند سال اخیر، حداقل در دوره ریاست جمهوری باراک اباما ، به نظر می رفت که ایالات متحده حامی اپوزیسیون سوری بوده. رازی نیست که چنین حمایتی وجود داشت و احتمالا وزارت دفاع ایالات متحده اعتبارات را از بودجه خود در جهت حمایت مالی از این گروه ها اختصاص داده بود. به نظر من کاخ سفید نه فقط در مورد این مخارج خبردار بود بلکه حواله آن به دستور دولت باراک اباما انجام می شد".


کارشناس مزبور معتقد است که اطلاعات افشاء شده می تواند زمینه بررسی توسط کنگره شده و منجر به جنجال جدی گردد. کارشناس مزبور در ادامه تحلیل خود می گوید: 


"در آمریکا، هر"شاهی" تحت کنترل کنگره می باشد، و، البته، کنگره خواستار گزارش خواهد شد. اگر تایید شود که اختلاس وجود داشت و وجه برای اقلام دیگر، نه آن که تایید شده بود، مصرف شده، دلیلی برای انجام تحقیق آشکار است حتی با وجود اینکه وجه بسیار بزرگ نیست و کنگره خواستار بازرسی خواهد شد. در مقایسه با اتهامات مبهم به عنوان ترامپ در مورد تماس ها با روسیه که به عنوان گناه جدی تلقی می شود اینجا اتهام واقعی ظاهر است. این داستان می تواند به جنجال بزرگی تبدیل گردد اگر رهبری سیاسی کنونی آمریکا متمایل آن باشد. احتمال می رود که آن ارقام کاذب، آغاز رقم خوردن در وضع مدیریت آمریکا شده و به برقراری نظم و انضباط در پنتاگون منجر شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала