گزارش و تحلیل

سخنان روحانی رویای آشفته غرب را بر هم زد

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiرسانه های چینی از برنامه های روحانی می نویسند
رسانه های چینی از برنامه های روحانی می نویسند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که بسیاری غربی ها متصور بودند که با به قدرت رسیدن آقای روحانی ممکن است رویاهای آنها به نتیجه برسد، رئیس جمهوری اسلامی ایران ظرف کمتر از 48 ساعت از اعلام رسمی نتیجه انتخابات آب پاکی را روی دست آنها ریخت و آنها را از خیالپردازی بر حذر داشت.

وقتی آقای روحانی بحث "رفع تحریم های غیر هسته ای" از سر ملت ایران را مطرح کرد بسیاری رسانه های غربی تحلیل کردند که چون این تحریم ها بر اساس حمایت ایران از مقاومت و ساخت تسلیحات دفاعی مخصوصا موشک های بالستیک و عدم پذیرش موجودیت اسرائیل ویا مسایل اختلاف بر سر آنچه کشورهای غربی به عنوان حقوق بشر می دانند است؛ پس قرار است آقای روحانی موضعی مغایر با اصول نظام اتخاذ کند و در این موارد با آمریکایی ها به مذاکره بنشیند.
در مورد مساله حقوق بشر که خود آقای ترامپ و دخترش روز گذشته در ریاض سنگ تمام گذاشتند و مبنای سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده بر آن بود که مسایل مربوط به حقوق بشر از نظر غربی ها پشیزی برای وی ارزش ندارد و فقط پول سعودی ها مهم است، پول بدهند و همه اصول بین المللی را زیر پا بگذارند.
البته سازمان ملل هم در این زمینه پیشتاز بود و نه فقط خون بچه های یمن را (طبق سخنان صریح دبیر کل سازمان ملل) با پول به عربستان فروخت بلکه عربستانی را که کمترین موازین حقوق بشر را رعایت نمی کند رئیس کمیته های حقوق بشری کرد، آدم نمی داند به این شرایط سازمان ملل بخندد یا گریه کند.

روحانی: اجتماع عربستان نمایشی بود - اسپوتنیک ایران
روحانی: اجتماع عربستان نمایشی بود
به هر حال همین رفتار ایالات متحده و غرب نشان می دهد که حقوق بشر ابزاری بیش نیست و مسایل تحریم های مرتبط با مسایل به اصطلاح حقوق بشری فقط بهانه است، واگر بنا است که آنها با کسی در مورد آن مذاکره کنند همپیمانانشان مقدم تر می باشند.
در مورد بحث تسلیحات دفاعی ایران که به صراحت آقای روحانی گفت هیچ کس حق ندارد در مورد این مسایل اصلا بحث یا خیالپردازی کند و بر این اساس نشان داد که موضع اش همانا موضع اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران است، به هر حال آقای روحانی خود از بطن نظام است و جزو افرادی می باشد که بنیان تولید سلاح های دفاعی ایران را گذاشته اند و منطقی نیست که از این موضع اصولی جمهوری اسلامی که موجب ایجاد ثبات در منطقه می شود عدول کند، چون همانگونه که وی مطرح کرد اگر ایران از برنامه دفاعی خود عدول کند برخی ها دچار اشتباه محاسباتی می شوند و همانا مانند اوایل انقلاب که عرب ها دچار اشتباه محاسباتی شدند و با حمایت از عراق صدام را تشویق به حمله به ایران کردند مجددا دچار اشتباه محاسباتی خواهند شد، وقطعا اینجا منظور آقای روحانی صراحتا عربستان سعودی بود که توسط برخی سیاستمداران جوان جویای نام و نشان اداره می شود و اگر هر لحظه قره شوند ممکن است دست به قمار بزنند.
در مورد رابطه با ایالات متحده وی اظهار داشت که ایرانی ها هیچ وقت با آمریکایی ها مشکلی نداشتند مشکل با سیاست های خصمانه آمریکا بر علیه ایران است و اگر ایالات متحده از این سیاست ها دست بردارد مشکل حل می شود، ومی توان گفت این یک پیغام از طرف وی برای آمریکایی ها به حساب می آید که اگر حاضر باشند از سیاست های خصمانه خود بر علیه ایران عدول کنند مشکلی در گفتگو با آنها وجود نخواهد داشت.
همچنین آقای روحانی از حزب الله لبنان و حمایت ایران از مقاومت بصورت مشروح دفاع کرد تا مشخص کند سیاست دولت آتی وی به هیچ وجه سلب حمایت از مقاومت و حزب الله نخواهد بود و این مورد هم یک رویا پردازی بیش نیست.
اگر هم شرایط همپیمانان ایران در منطقه را نسبت به زمانی که آقای روحانی به قدرت رسید با امروز مقایسه کنید متوجه می شوید زمانی که دولت یازدهم ایران شروع به کار کرد دمشق در حال سقوط بود و بغداد هم شرایط مشابه دمشق را داشت سعودی ها و همپیمانانشان پیشرفت سریعی در یمن شروع کرده بودند، اما امروزه همه دشمنان ایران در منطقه در کنج قرار دارند و در حال شکست می باشند.
بدیهی است اگر همکاری دو بال دیپلماسی و نظامی ایران که آقای روحانی در مصاحبه مطبوعاتی خود به آنها اشاره کرد نبود قطعا همپیمانان ایران نمی توانستند به این موقعیت برسند و آقای روحانی در گفتگوی خود با روزنامه نگاران تاکید کرد که ایران به این روند فعالیت خود تا نابودی تروریست ها ادامه خواهد داد.
بر عکس تصور بسیاری ایران امروزه در شرایطی قرار دارد که دوران طلایی روابط خود با برخی کشورها مانند روسیه و چین را طی می کند و اوج گیری این روابط در دوران دولت آقای روحانی بود و بدیهی است که بر عکس تصور غربی ها در دولت دوازدهم این روابط بیش از پیش مستحکم تر خواهد شد و رویکرد سیاسی آقای ترامپ و دشمنان ایران در منطقه قطعا در این ماجرا تاثیر بسزایی خواهد داشت.
با این شرایط تنها برنامه ای که برای "رفع تحریم های غیر هسته ای" باقی می ماند مذاکرات برد — برد است که مشخص است منظور آقای روحانی از راهکار حل مشکل تحریم های غیر هسته ای است و قطعا مسایل فوق الذکر به هیچ وجه نکاتی نخواهد بود که قابل بحث و مذاکره می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала