گزارش و تحلیل

نفتگران روسیه در ایران

© Fotolia / marrakeshhاستخراج نفت
استخراج نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
راه رسیدن به نفت ایران طولانی است.

« اسپوتنیک»  شانس موفقیت  شرکت های نفت روسیه در  بازار نفت  ایران را  ارزیابی می کند.

هم اکنون روند تصویب  مدل « قرار داد نفت ایران» — IPC-  بر اساس قانونی  و انجام معاملات  مطابق با آن  در ارتباط مستقیم با  انتخابات ریاست جمهوری  در ایران قرار دارد.  همایون فلک شاهی تحلیلگر ارشد  مسائل خاورمیانه  شرکت مشاوره بریتانیایی « وود مکنزی»  در این خصوص  اظهار نظر نمود.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران 19 ماه مه سال 2017 میلادی  برگزار شد. فلک شاهی  در خصوص قرارداد نفتی  گفت: «  به نظر من قرار داد « آی. پی. سی» فقط در صورت انتخاب مجدد   رئیس جمهور روحانی  به تصویب خواهد رسید.  بدشواری می توان گفت  که چه اتفاقی برای این قرار خواهد افتاد، اگر  شخص دیگری به عنوان رئیس جمهور انتخاب بشود.  اگر  این  اتفاق رخ بدهد،  باید از خیر این پروژه گذشت. زیرا قرارداد نفت ایران —  یکی از مهمترین  اصلاحات  روحانی است».

 پیشتر  منبعی در  شرکت نفت ایران  به  خبرنگار  « تاس»  گفت که  تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری  نباید در انتظار تصویب  قرارداد و برگزاری مناقصه  بود.  به گفته وی، « فرایند اجرای  قرارداد جدید چند ماه  پس از  انتخاب رئیس جمهور جدید » آغاز خواهد شد.

 مهمترین برتری شرکت های  روسیه در زمینه  مدعیان خارجی دیگر  برای دسترسی به معادن نفت ایران  آن است که  در سطح سیاسی ، مناسبات  بین مسکو و تهران در سالهای اخیر  تا حد معینی بهبود یافته است.

 در عین حال، نفتگران  روسیه  از نظر تکنیک آلات و فناوری  و سرمایه از شر کت های  خارجی عقب می مانند. احتمال آن وجود دارد  که ایران  برای معادن  « بالغ»  شرکت های اروپایی را ترجیح بدهد که نیاز به تجربه  خاص  در بهره برداری دارند.

بالاخره  اینکه روسیه  مثلا مانند چین، مصرف کننده  نفت ایران نیست. از اینرو  در  رقابت بر سر پروژه های  نفتی،  شرکت های آسیایی  می توانند به عنوان  شرکای  درازمدت برای ایران از نقطه نظر  استخراج  و بازاریابی  ، مفید تر باشند.  برای شرکت های  روسیه  رقابت با  شرکت های آسیایی  در این رابطه دشوار خواهد بود.

بهر حال،  این موضوع نیز در آینده نزدیک  حل و فصل خواهد شد.  به عقیده فلک شاهی ، کارشناس ایرانی،  مسکو و تهران  مذاکراتی در باره اجرای  برنامه «  نفت در عوض کالا»  را آغاز کردند که در چارچوب  آن  روسیه می تواند تا 100 هزار بشکه نفت در روز  را از  ایران  خریداری کند. الکساندر  نوواک  وزیر انرژی  روسیه  ابراز داشت که  قرارداد مربوطه ممکن است در سال جاری به امضا برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала