گزارش و تحلیل

رصد لحظه به لحظه انتخابات ایران توسط رسانه های کشورهای عربی

© REUTERS / Official website of the President of the Islamic Republic of Iranانتخابات ریاست جمهوری ایران در کانادا برگزار نخواهد شد
انتخابات ریاست جمهوری ایران در کانادا برگزار نخواهد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران همچنان صدر اخبار رسانه های منطقه خاور میانه را به خود اختصاص داده که همین امر خود گواهی بر اهمیت رویدادهای جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای منطقه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- همزمان با آغاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت 8 صبح امروز (29 اردیبهشت/19 مه) در ایران؛ نمایندگی های ایران در سراسر دنیا نیز با تمهیدات از پیش در نظر گرفته شده آماده پذیرایی از هموطن های مقیم خارج از کشور برای ارائه رای شده اند.

این امر مهم و سرنوشت ساز کشور ایران به دست توانمند ایرانیان در هر کجای این پهنه خاکی در پای صندوق های رای تعیین خواهد شد و بار دیگر در این روز به همت مشارکت ملت، جهانیان به وحدت وعزم هموطنان برای حفظ این مرز و بوم پی خواهند برد.

در این میان رسانه های عراقی بویژه شبکه دولتی این کشور (العراقیه) با تمرکز بر روی این انتخابات و انتشار گزارش های ضبط شده و زنده وبرگزاری میزگردهایی با مشارکت کارشناسان ایرانی و عراقی، روند انتخابات ریاست جمهوری ایران را رصد می کنند.

اولین خبر بامدادی روز پنجشنبه منابع خبری عراقی به توقف تبلیغات انتخاباتی در ایران اختصاص داشت.

سایت خبری 'السومریه نیوز'، خبرگزاری های 'المعلومه' و 'نینا'، گزارش دادند که بعد از چند هفته تبلیغات داغ انتخاباتی و رقابت سنگین بین نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، از اولین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه)، سکوت تبلیغاتی بر سراسر ایران حکمفرما شد.

رسانه های خبری و نشریات کویت نیز در روند رصد اخبار انتخاباتی ایران با ارائه بازتاب گسترده ای در زمینه آخرین فعالیت های غیر تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش از روز رأی گیری، شور و هیجان ایرانی ها را برای حضور در پای صندوق های رأی ارزیابی کردند.

منابع خبری کویت، در گزارش های منتشره در این زمینه احیای مسایل اقتصادی و اهتمام به رویکرد اقتصاد مقاومتی را مهم ترین محورهای مد نظر نامزدهای انتخاباتی عنوان می کنند.

رسانه های لبنانی هم در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران به تحلیل و گمانه زنی ها درباره ابعاد و نتایج این انتخابات پرداختند.

این منابع خبری در ادامه پوشش تحولات انتخابات ایران، با انتشار گزارش هایی با عناوینی مانند 'کارزار بین سید و شیخ' و یا 'دموکراسی بالغ' آخرین موضع گیری های نامزدها قبل از آغاز سکوت تبلیغاتی را ارزیابی و تحلیل کردند.

علاوه بر رسانه های عربی، مطبوعات جمهوری آذربایجان نیز با پیگیری روند این جریان سیاسی مهم ایران، گزارش هایی را منتشر و یکی از این منابع خبری در مطلبی زیر عنوان 'انتخابات ریاست جمهوری ایران نشانه بارز دموکراسی اسلامی'، نوشت: ایران از کشورهای کم نظیر جهان است که در آن وحدت و همدلی ملت و رهبر حاکم بوده و این وحدت دلیل اصلی قدرت و ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌های طولانی غرب و رسیدن به خودکفایی، دستاوردهایی در حوزه فنآوری‌های پیشرفته، اجرای برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز و تقویت قدرت دفاعی خود است.

۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر واجد شرایط حضور در انتخابات امروز هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر رأی اولی خواهند بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала