گزارش و تحلیل

مرجان ها در مبارزه با آلرژی

© Sputnik / Anton Denisovتپه مرجانی دریایی
تپه مرجانی دریایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از مرجان ها می توان در مبارزه با آلرژی استفاده کرد.

صخره های مرجانی فوق العاده زیبا و یکی از « پرجمعیت ترین» اکو سیستم  اقیانوس جهانی اند که تنوع  آن ها در  اینگونه اکو سیستم  می تواند  به یک میلیون برسد.  اما  صخره های مرجانی  با سرعت  زیادی  ویران می شود.  طی  30 سال اخیر، مساحت آن ها دو و نیم بار کاهش یافته است. پس از 40 سال،  صخره های مرجانی به عنوان اکو سیستم ممکن است  ناپدید شوند.

دمیتری آستاخوف  کارمند ارشد علمی  موسسه اقیانوس شناسی  به نام « شیرشوف» آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با  رادیو « اسپوتنیک»  در  خصوص دلایل اصلی  تخریب  صخره های مرجانی  گفت: صخره های مرجانی — بخش فوق العاده متوازن  اقیانوس است که نمایانگر تنوع زیستی  و فواید   بیولوژیکی است. اما هم اکنون  صخره های مرجانی تحت فشار شدید  فعالیت انسانی قرار دارد.  آبها به فضولات شیمیایی، نفت و گاز آلوده می شوند که به تخریب صخره های مرجانی می انجامد».

هم اکنون تعداد ماهی های بزرگ فقط 10 درصد تعداد  ماهی هایی را تشکیل می دهد که در شرایط عادی می بایست آنجا باشند. از ماهی هایی برای  تغذیه استفاده می شود که قبلا نادیده گرفته می شدند  اما ماهیگیران به دلیل وخیم شدن اوضاع،  مجبورند طوطی های دریایی را صید کنند.  اما این ماهی  برای صخره های مرجانی اهمیت زیادی دارد.  آن ها با جلبک هایی تغذیه می کنند  که رقیب مرجان ها هستند.  بدین ترتیب به دلیل فعالیت انسان  صخره های مرجانی به  اکوسیستم  نامتعادل مبدل می شوند».

اما صخره های مرجانی فقط  جاذبه دنیای زیبایی زیر آبی نیستند.این اکو سیستمی است که طی میلیون ها میلیون سال  شکل گرفته است. انسان  با مطالعه آن ها، می تواند  به کشفیات زیادی  دست یابد که برای  رشته های مختلف  بیولوژی بنیادی  مفید خواهد بود.

—  مهمترین  نکته آن است که  در این محیط آبی  تعامل  بسیار  خوبی بین  آبزیان  گروه های مختلف شکل گرفته است.  آن ها زندگی در  یک فضای محدود را یاد گرفته اند.  تصور کنید که در بدن انسان ، عضوها چگونه  در تعامل با یکدیگر کار می کنند،  در دریا نیز همینطور است. در آنجا  مکانیزم  منحصربفرد  درک «  خودی — بیگانه» ، همزیستی، تهاجم شیمیایی و دفاع شیمیایی  وجود دارد.  در آینده، از مرجان ها می توان  برای کشفیات دارویی و دریافت  ترکیباتی استفاده کرد  که قادر به دفاع از انسان در مقابل خطرات مختلف باشند:  دفاع  در مقابل ویروس ها و  سلول های بیگانه تا  کشف سلول های تغییر یافته  و  نابودی آنها.  این امر افقی روشن در  درمان بیماری های سرطانی  می گشاید  که هم اکنون  می تواند غیر ممکن به نظر برسد.  تفکر در اینباره که ما می توانیم  تمام این روند را با کمک ابر کامپیوتر ها مدلسازی کنیم ، در حالی که طبیعت  میلیون ها سال  صرف این فرایند کرده است، دست کم عجیب به نظر می رسد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала