گزارش و تحلیل

عشق وحشتناک تر از تروریسم

© Fotolia / Yellowهندی ها
هندی ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در هند مرگ افراد به دلیل عشق ناکام بیش از عملیات تروریستی است.

 به گزارش « اسپوتنیک» به  نقل از روزنامه «  تایمز آف ایندیا» ، طی 15 سال اخیر، مرگ و میر افراد در هند به دلیل عشق ناکام 6 بار بیش از  مرگ افراد بر اثر عملیات تروریستی بوده است. مطابق با اطلاعات  نشریه مذکور، از سال 2001 تا سال 2015 میلادی ، عشق رسما علت بیش از 38 هزار قتل و 80 هزار خودکشی بوده است.  طی این مدت  حدود 280 هزار مورد  ربودن  زنان با هدف ازدواج رخ داده است. تمام  موارد خودکشی  با عشق ناکام مرتبط نیست. بسیاری از کارشناسان  دلیل خودکشی را  در  ساختار اجتماعی هند می دانند.

جامعه هند بر اساس نظام « کاست» شکل گرفته است. تقسیم  جامعه به « کاست » ریشه در  دوران باستان دارد  و قدمت آن بیش از 3500 سال است.  به احتمال زیاد این تقسیم اجتماعی  در  جوامع مشابه هند — ایران نیز مشاهده می شود. نظام «کاست» ها در  ایران باستان نیز وجود داشته است.  اما اگر در ایران بمرور زمان  این  نوع تقسیم بندی از بین رفت، در هند  توسعه یافت و پیچیده تر شد.  تا کنون تعلق به کاست ، تعیین کننده مقام شخص در جامعه است.  امروزه، هر چند مطابق با قانون اساسی هند، تبعیض « کاستی» در هند ممنوع است، در عمل « کاست» — مهمترین  پدیده در زندگی  جامعه هند است ، به ویژه در  روستاها  که این نظام تا کنون به قوت خود باقی مانده است.

امکان  ازدواج  نمایندگان « کاست » های مختلف با یکدیگر همیشه محدود بوده است، اما هم اکنون که  ارزش های لیبرال غرب  با کمک  فرهنگ عمومی  هر چه بیشتر  به « بافت اجتماعی » هند نفوذ می کند،  تغییراتی در  موازین  اجتماعی و فرهنگی سنتی هند رخ می دهد.   تعداد بیشتری از افراد، به ویژه در شهرهای بزرگ ، سنن باستانی  را غلط می دانند و  نمی خواهند از  رسم و رسوم معمول در بین اجداد خود پیروی کنند. تمایل به انتخاب همسر بدون توجه به عقیده  اعضای خانواده و  خویشاوندان و جامعه، در تضاد با  ساختار سنتی قرار می گیرد.

در خانواده های پدرسالاری هند حاضرند به قربانی شدن  عضو خانواده تن در بدهند تا با  انتخاب وی از « کاست» دیگر موافقت کنند که در تضاد با قوانین سلسله مراتب  « کاست» است.  نقض این قوانین، گناهی بزرگ  به حساب می آید و باعث از دست رفتن حیثیت و آبرو خانواده می شود.  اما  خشونت نه فقط نسبت به عضو خانواده که  مرتکب چنین گناهی شده است، بلکه پسر یا دختر و اعضای  خانواده « کاست» دیگر نیز اعمال خواهد شد.  همانا، این تضادها  اغلب دلیل قتل و یا خودکشی است.

متخصصان غربی  و  همکاران غربی شده آنها در هند ، در سیستم « کاست» ها فقط موانعی را مشاهده می کنند که  باعث محدود شدن آزادی  شخصیت می شود.  اما همه چیز به این  سادگی نیست. باید به روی دیگر سکه نیز توجه کرد.  ساختار « کاست»  اساس جامعه هند را تشکیل می دهد که قرن ها  تعیین کننده زندگی هندی ها بوده است  که نه فقط باعث محدودیت آزادی شخصی بلکه حمایت از او بوده است —  کاست  حافظ و حامی مهارت های حرفه ای  ونهاد  اجتماعی  بود که در وهله اول از  افرادی حمایت می کرد که به آن تعلق داشتند.  نکته دیگر آنکه « کاست» مهمترین عنصر دین هندوست. تغییر  مهمترین  نهاد هند می تواند موجب  انفجار  اجتماعی بشود.  هند کشوری با فرهنگ باستانی است که  اکنون ماتریالیسم تحمیلی را خطری برای خود می داند و  در داخل کشور، صدای افرادی که به  حفظ سنن باستانی  و  هویت خود  فرا می خوانند هر چه رساتر  به گوش می رسد.  آنچه هم اکنون در هند رخ می دهد، تقصیر  افراد جداگانه و یا طبقه خاصی نیست بلکه  پیامد تصادم  جامعه سنتی با جامعه مدرن  است  و رفع این مسأله  با  خودکشی به دلیل عشق ناکام  وقتی زمانی ممکن خواهد بود  که این  درگیری به نفع یکی از  طرفین  حل و فصل

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала