گزارش و تحلیل

دیوار ترکی ضد ایرانی

© Fotolia / Hortigüelaحصار سیم خاردار
حصار سیم خاردار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه به چه دلیل با کشیدن دیوار و برج و سیم خاردار از خود در مقابل ایران دفاع می کند؟

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  « هریت دیلی نیوز»  با استناد به  مقامات ترکیه،  ترکیه قصد دارد  در مرز  ترکیه — ایران  دیوار  بکشد تا مانع از حملات کردها  بشود.

 به نوشته نشریه با  استناد به  منابعی در  رهبری ترکیه، بیشترین اردوگاه های «  حزب کارگر کردستان» در خاک ایران در امتداد   مرز  با ترکیه قرار دارد.

به گفته  منبع روزنامه مذکور « در  این اردوگاه ها  از 800 تا هزار  شبه نظامی کرد  مستقر هستند.  آنها وارد  ترکیه  می شوند و  عملیات جنگی را اجرا و دوباره به  اردوگاه برمی گردند.

با هدف  مقابله با اینگونه حملات، ما قصد داریم  دیوار 70 کیلومتری  در مرز  شهرستان های  « آغری و  ابغدیر»  هممرز با  ایران بسازیم. و در بخش  های دیگر مرز ، برج و  حصارهای سیم خاردار کشیده و پروژکتور نیز  نصب خواهند شد».

 واکنش رسمی  تهران نسبت به  این نوع اخبار دریافت نشده اند.  اما  روزنامه دولتی ایران  به نام « اطلاعات» خبر داد که وزارت امورخارجه ایران  از شنیدن این اخبار   خشمگین شد.  منبعی در  وزارت امور خارجه ایران  که نخواست نامش فاش بشود،  اعلام نمود که  دولت ایران  از نقشه های ترکیه مطلع است  اما  معتقد است که  آنکارا  بهتر بود  رسما  تهران را از این نوع اقدامات که قرار است در مرزهای مشترک  انجام شوند باخبر می ساخت و  موافقت ایران را بدست می آورد.

حال باید دید آیا  واقعا از  سوی ایران، خطر تروریستی ترکیه را تهدید می کند؟

 ایران هیچگونه خطری برای  همسایه خود ندارد. برعکس  ایران  هم اکنون  تضمین کننده  امنیت  و سمبل  مبارزه با  تروریسم  در سراسر  خاور میانه است».

حسن هانی زاده  سردبیر سابق آژانس خبری «مهر نیوز»   و کارشناس مسائل  خاور میانه  در مصاحبه با  « اسپوتنیک» در این خصوص اظهار نظر نمود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала