گزارش و تحلیل

چین، سلطه ایالات متحده در دریا را زیر سوال می برد

© AP Photo / Li Tangناوهواپیمابر لیائونینگ
ناوهواپیمابر لیائونینگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اواخر ماه آوریل، چین اولین ناو هواپیمابر ساخت خود را به آب انداخته است. ایجاد کشتی مزبور به نام "شاندونگ"، نه فقط نقطه عطفی در توسعه کشتی سازی چینی به شمار می رود، بلکه ممکن است گُواه آغاز روند تغییر تعدل نیروها در جهان می باشد

 

"شاندونگ" دومین ناو هواپیمابر در ناوگان دریایی ارتش چین می باشد که در ترکیب آن ناو هواپیمابر "لیائونینگ" هم هست. "لیائونینگ" در چین ساخته نشده، این کشتی در سال های اخیر موجودیت اتحاد جماهیر شوروی ساخته می شد، ولی ساختن آن به پایان رسانده نشد. ناو هواپیمابر (آن زمان نام آن "Varyag" بود) به پروژه "Crechet" تعلق داشت ، که طبق آن ناو هواپیمابر روسی "دریاسالار کوزنتسوف" ساخته شده بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ناو هواپیمابر ناتمام "Varyag" به دست اوکراین افتاد. ولی اوکراین هم نتوانست کار را به پایان برسناد و در سال 2008، کار بر روی آن به طور کامل متوقف شد. در همان سال، این کشتی توسط چین کهفعالا به دنبال توسعه نیروی دریایی خود بود خریده شده است. اما چین هم نتوانست از لحتظ فناوری، کشتی را از صفر بسازد. پس از انذاختن لنگر در چین، روند طولانی ترمیم و تکمیل کشتی "Varyag" شروع شد. در سال 2011 کشتی مذکور در ترکیب نیروی دریایی چین تحت نام "لیائونینگ" ظاهر شد.

و اکنون، شش سال بعد، چین صاحب ناو هواپیمابر دوم به نام "شاندونگ"شد  که این بار به طور کامل در کارخانه کشتی سازی چینی ساخته شده است. جالب توجه است،از لحاظ تکنولوژی کاملا جدید نیست، در واقع کپی پروژه ناو هواپیمابر چینی و شوروی "دریاسالار کوزنتسوف" است که در 1978 طراحی شده بود.

در آن روزها قطعا یک پروژه خوب بود که پتانسیل آن به طور کامل حتی تا امروز بکار برده نشده است. با این حال، اما در مقایسه با همتایان آمریکایی، "شاندونگ" هنوز هم برتری دارد. مثلا، کشتی چینی دارای منجنیق برای راه اندازی هواپیما ندارد و به جای آن از یک سطح شیب دار ویژه استفاده می شود. ممکن است ظرفیت احتمالا حدود 30-40 هواپیما داشته باشد و در نهایت، توسط دیگ بخار و توربین کار می کند نه با توربینهسته ای رانده می شود. نوتقص در طراحی جماهیر شوروی نه بلکه قربانی دکترین نظامی شوروی بوده که استفاده گسترده از ناوهای هواپیمابر در نظر نمی داشته بود و برای یک برنامه کاملا متفاوت از حامل آمریکا طراحی می شد.

محض آمریکا، ناو هواپیمابر ها را به یک ابزار و در همان زمان نمادی از سلطه جهانی تبدیل کرده اند. و محض ظهار شدن کشتی جدید چین به عنوان چالش در مقابل تسلط آمریکا است. امروز حضور ناو هواپیمابرها در ترکیبناوگان، معنی است که دولت این فرصت را نه تنها به حفاظت از مرزهای خود، بلکه در صورت نیاز برای دفاع از منافع ژئوپولیتیک خود در هر نقطه  جهانامکان پذیر می سازد. به همین دلیل است ناو هواپیمابر، فقط نوع سلاح نه بلکه از ویژگی های متعلق به رتبه قدرت پیشرو در جهان است. با راه اندازی"شاندونگ" چین به وضوح نشان می دهد که در صدد رسیدن به آمریکا هست، حتی در ساخت ناوهای هواپیمابر و به این ترتیب دست رسی کردن به "اندرون" آمریکا.

ناو هواپیمابر "شاندونگ" از سال 2013 آغاز شده و در زمان نسبتا کوتاهیتکمیل شده است. با این حال، کشتی مذکور، آخرین کشتی در برنامه ناو هواپیمابری چینی نیست. یکی دیگر از ناو هواپیمابر در دست تولید است که تقریبا در سال 2020 ساخته خواهد شده. و یکی دیگر از ناو هواپیمابر چینی در فرآیند طراحی است. هند همچنین به دنبال داشتن ناوگان قدرتمند است. اکنون این کشور یک ناو هواپیمابر که در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده بود و در همان زمان یک کشتی دیگری در مرحله تولید و سومی  در برنامه این کشور است.

اما در حال حاضر تهدیدی برای رهبری جهانی آمریکا در زمینه انجام ناوگان ناو هواپیمابر وجود ندارد. آمریکایی ها هنوز دارای بزرگترین ناوگان نیروی دریایی شامل 11 ناو هواپیمابر هسته ای می باشند. با این حال، ناو هواپیمابر چینی دارای اهمیت نه فقط نظامی بلکه سیاسی است. چرا که با راه اندازی آن، چین بار دیگر موضع گیری خود به عنوان بازیکن جهانی کهسلطه آمریکایی را در جهان به چالش می کشد، تعیید نموده است

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала