گزارش و تحلیل

دیوار ترکیه

© AP Photo / DHAБетонная стена на границе Сирии и Турции. Архивное фото
Бетонная стена на границе Сирии и Турции. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا مقامات ترکیه اعلام کرده اند که تصمیم دارند که دیوار به طول 70 کیلومتر بر مرزهای منطقه کردستان ایران ایجاد کنند تا بقول خودشان مانع ورود پیکارجویان پ ک ک به داخل ترکیه شوند.

بماند که خیلی وقت است، بنده که به یاد ندارم، اصلا عملیاتی توسط پ ک ک از داخل مرزهای ایران بر علیه ترکیه انجام شده باشد، اما به هر حال نفس این تصمیم ترک ها ذهنیت همه را به تصمیم آمریکا برای احداث دیوار بر مرزهای مکسیک و یا دیوار اسرائیل بر مرز های لبنان و یا دیوار بزرگ چین بر مرز های مغولستان و… متوجه می کند که همه با هدف جلوگیری از ورود دشمنان احداث شد و یا می خواهد احداث شود ولی از زمانی که چینی ها 200 قرن پیش دیوار چین را احداث کردند تا چند دهه پیش که اسرائیلی های دیوار خود بر مرزهای لبنان را احداث کردند هیچ کدام نتوانستند امنیت اینان را تامین کنند.
به هر حال واکنش ایران بر عکس توقع بسیاری خیلی جالب بود، ایران نه فقط به احداث چنین دیواری اعتراض نکرد بلکه به زبان بی زبانی استقبال هم کرد، چرا که ایجاد چنین دیواری می تواند قاچاق کالا به سمت ایران را کاهش دهد چون این منطقه صعب العبور کوهستانی به عنوان یک خط قاچاق کالا توسط قاچاقچیان استفاده می گردد. همچنین بسیاری از افرادی که به دلایل مختلف فراری هستند و یا ممنوع الخروج می باشند از این راه برای فرار به ترکیه استفاده می کنند و طبیعی است که ایران نه فقط از احداث این دیوار ناراحت نباشد، بلکه شاید هم خشنود باشد.

ساخت دیوار مرزی بین ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران
ساخت دیوار مرزی بین ایران و ترکیه
از سوی دیگر مشکل دیگری که در احداث این دیوار وجود دارد هزینه بالای احداث و نگهداری آن می باشد. چون منطقه مورد النظر کوهستانی و دارای فراز و نشیب های زیاد است و طبیعتا به سختی می توان در این منطقه هم دیوار احداث کرد و هم به دلیل شرایط سخت آب و هوایی از آن نگهداری نمود.
اما یک نکته قابل تامل در ماجرای احداث این دیوار وجود دارد که بسیاری از آن قافل می باشند و آن واهمه ای است که ترک ها نسبت به کرد ها دارند وهمه سیاست های ترکیه را مشغول خود کرده، واهمه ای که مشخص نیست صحت داشته باشد و یا نه اما به هر حال دولت ترکیه به دلیل وجود آن هم تلاش دارد در مرزهای ایران چنین دیواری را احداث کند و بر مرزهای سوریه چنین دیواری را احداث کرده و احتمالا مجبور خواهد بود این دو دیوار را بر مرزهای عراق بهم متصل کند.
با توجه به این شرایط ترس و واهمه ای که برای ترکیه از این ماجرا بوجود آمده منجر خواهد شد ترکیه کم کم دور خود دیوار بکشد و خود خواسته خود را به انزوا ببرد.
معلوم نیست بعد از احداث چنین دیواری باز هم تروریست ها خواهند توانست در ترکیه دست به عملیات تروریستی بزنند و یا نه و یا اینکه اصلا افرادی که در ترکیه اقدام به انجام عملیات تروریستی می نمایند همان کرد ها هستند و یا گروه های دیگر می باشند.
شاید آن زمان مسئولین ترک متوجه شوند اگر ترکیه به جای اینکه دور خود دیوار بکشد تلاش کند مشکلات خود هم با کرد ها و هم با کشورهای همجوار بصورت مسالمت آمیز حل کند امنیت این کشور بهتر تامین گردد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала