گزارش و تحلیل

چکمه های فضایی

© AFP 2023 / Leon Nealلباس فضانوردی
لباس فضانوردی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فضانوردان از چکمه های « بینا» برخوردار خواهند شد.

فضانوردان هنگام ورود به فضای باز کیهانی مجبور هستند لباس فضانوردی به تن کنند  که فشاری مشابه فشار  زمین را برای  فضانوردان تأمین می کند.

بعلاوه لباس فضایی در مقابل پرتوهای رادیو اکتیو ، سرما  و گرما از فضانوردان دفاع کرده و  هوا را برای تنفس عادی آنها تأمین می کند. کلاه فضانوردی  به دلیل شکل خاص خود  حیطه دید را برای فضانوردان فوق العاده محدود می سازد  و فضانورد نمی تواند مثلا  زیر پای خود را ببیند.

دانشمندان  دانشگاه فنی ماساچوست  برای  راحت کردن حرکت  فضانوردان  بر سطوح مختلف،   چکمه هایی را طراحی کرده اند  که فضانورد با پوشیدن آنها  می تواند موانع را قبل از برخورد با آن ها  حس کند.  در نوک این چکمه ها  گیرنده ای  نصب شده است  که فاصله را تا مانع مشخص می کند و  در کف کفش « ارتعاش سنج» قرار دارد: در زمان حرکت، گیرنده علامت  نزدیک شدن به  مانع را به پروسسور ارسال میکند و کف کفش  به ارتعاش در می آید.  هر چه  مانع نزدیک تر باشد، ارتعاش شدید تر خواهد بود.

در زمان حاضر،  محققان در حال آزمایش انواع مختلف این نوع چکمه ها هستند.  در آینده، آنها قصد دارند  چکمه ها را به سیستمی مجهز سازند  که بتواند  اطلاعات در باره موانع  را  روی «دیس پلی» کلاه فضانوردی  نشان بدهد. در صورت نزدیک شدن  سریع به مانع،   نقطه قرمزی روی « دیس پلی»  روشن خواهد شد.  این وسیله باید به  فضانوردان  در پروازهای سرنشیندار به کره ماه یا مریخ کمک کند.

اولین نمونه های لباس فضانوردی  در دهه 1950 میلادی در اتحاد شوروی  ساخته شد. هم اکنون متخصصان به بهبود خصوصیات لباس فضانوردی می پردازند  و ویژگی های آن  وابسته به نوع مأموریت فضایی می تواند تغییر کند. شرکت « بوئینگ» لباس فضایی برای خدمه  سفینه فضایی « استارلاینر» را طراحی کرده بود  که سبک تر  و با انعطاف تر و از نظر  استحکام مکانیکی محکم تر است.  اما این لباس فضایی برای ورود به فضای باز کیهان در نظر گرفته نشده است.

بهار سال 2016 میلادی اعلام شد که  خوزه  فرناندس، طراح  لباس ، در حال طراحی دزاین  لباس های  فضانوردی  برای  خدمه سفینه « اسپیس ایکس» است که طرح های آن  برای قهرمانان  فیلم تخیلی  « ماروِل» به شهرت رسید. اطلاع داده شد که طراحی  لباس فضانوردی جدید که باید « شیک و  شجاعانه» باشد به پایان رسیده است.  مهندسان « اسپیس ایکس» در حال اجرای  فنی این پروژه هستند  و در سال 2017 میلادی قرار است نمونه آن  عرضه شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала