گزارش و تحلیل

خطر داعش در هنگ کنگ

© AFP 2023 / Richard A. Brooksهنگ کنگ
هنگ کنگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در هنگ کنگ به خطر داعش توجه جدی مبذول شد.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  South China Morning Post ،  افراط گرایان  مرتبط با « داعش»  احتمالا  به منطقه ویژه اداری « هنگ کنگ» چین نفوذ کرده اند.  این امر باعث آن شد تا پلیس محل دست به اقداماتی جهت جلوگیری از  عملیات تروریستی  « گرگ های تنهای»  داعش بزند. آندری کارنییف،  معاون  رئیس  انستیتو آسیا و آفریقا وابسته  به دانشگاه  دولتی مسکو این موضوع را مورد تفسیر قرار داد.

هم اکنون باید به هرگونه خبری در باره احتمال انجام عمل تروریستی  توجه جدی مبذول داشت، زیرا دور بودن  کشور از « نقاط داغ»  تضمین کننده « ایمنی» آن کشور در مقابل عمل تروریستی نیست. حتی کشورهایی که در ظاهر آرام  و در رفاه بسر می برند طعمه تروریست ها و قربانی عملیات  آنها می شوند. شبکه های تروریستی از اینترنت برای استخدام مزدوران  و هماهنگی عملیات خود استفاده می کنند.  از اینرو توجه  مقامات هنگ کنگ نسبت به این موضوع که  منطقه ویژه اداری « هنگ کنگ» چین ممکن است مورد حمله تروریست های داعش قرار بگیرد بجاست. به ویژه که مقامات چین سرسختانه با  رادیکالیزم اسلامی  مبارزه می کنند — فعالیت  طولانی  شبکه تروریستی  در منطقه خودمختار « سین شیان- اویغور».

به عقیده کارشناسان،  هنگ کنگ واقعا می تواند  یک نقطه جذاب برای  عملیات افراط گرایان بشود، زیرا شرکت های فراملیتی و  نهادهای  جهانی  اداری در آنجا متمرکز شده اند.  ارتباط اینترنتی پیشرفته و کنترل ضعیف است که انجام اهداف را برای تروریست ها آسان می کند. مسافران زیادی از طریق هنگ کنگ سفر می کنند  و قوانین لیبرال مهاجرتی  نیز  میتواند  برای سرویس ویژه  در  آشکار ساختن  تروریست های بالقوه ایجاد دردسر زیادی بکند.

در اداره پلیس هنگ کنگ گفته شد که این موارد،  هنگ کنگ را به طعمه  خوبی برای حملات تروریستی مبدل  می سازد. پلیس هنگ کنگ اعلام داشت  که بر خلاف حمله  به  برج ها در مرکز تجاری در 11 سپتامبر سال  2001 میلادی ، تروریست های  کنونی بشکل کاملا متفاوتی عمل می کنند. اگر قبلا همه چیز سازماندهی می شد و افراد زیادی در عملیات تروریستی شرکت داشتند و پول زیادی خرج می شد، اما حالا  « گرگ های تنها» وارد عمل می شوند. « پیدا کردن کامیون و یا چاقو در هر جایی امکان پذیر است. از اینرو بسختی می توان از وقوع  عمل تروریستی جلوگیری کرد».

حوادث اخیر در  کشورهای آسیایی  باعث جلب توجه بیشتر مقامات « هنگ کنگ» به  تمام افرادی است که وارد این منطقه ویژه می شوند.  12 ماه آوریل،  نیروهای مسلح و  پلیس فیلیپین یکی از  فرماندهان صحرایی  گروهبندی تروریستی  به نام « ابو سیاف» را نابود کردند که بارها در  قتل علنی  گروگان ها شرکت داشت. در درگیری با وی، در جزیره «  باخول» سه نظامی  و یک پلیس کشته شدند. « ابو سیاف» شعبه فیلیپینی    شبکه تروریستی جهانی « القاعده» محسوب می شود. پلیس اندونزی نیز در خصوص نفوذ  شبه نظامیان گزارش می دهد. اواخر ماه مارس، حداقل  6 نفر  قربانی دو انفجاری شدند که  شبه نظامیان شعبه  محلی «داعش» در  بنگلادش  به انجام رساندند.  بیش از 40 نفر مجروح شدند. چندی پیش  چند نفر از  « سیم سیان — ایغور» ویدئویی منتشر کردند که در آن  ساکنان چین تهدید می شوند. به  ارزیابی  کارشناسان این ویدئو توسط جهادیست های « داعش» در غرب  عراق  فیلمبرداری شده بود.

تأمین امنیت  « هنگ کنگ» چین، یکی از  اهداف  اصلی کری لام، رئیس جدید  منطقه ویژه اداری است که اول ماه ژوئیه در این سمت کار خود را شروع خواهد کرد.  مخالفان قصد دارند به  اعتراضات همگانی  دست بزنند که به گفته خودشان بزرگترین  تظاهرات از  زمان «  انقلاب چترها» در سال 2015-2014 میلادی خواهد بود.  مقامات به ویژه نگران  فعالیت  جنبش رادیکل جوانان « لوکالیسم»  در هنگ کنگ هستند که پس از  تضاهرات دمکراتیک  سال 2014 میلادی در آنجا ظاهر شدند و خواهان  خودمختاری  آن اراضی هستند. در چنین شرایط  دشواری، اخبار  احتمال عملیات داعش در هنگ کنگ  عامل دیگری است که  اوضاع  اجتماعی — سیاسی  را دشوارتر خواهد ساخت. ادغام  خطرات تروریستی  و  فعالیت افراط گرایان ، تمرکز  فوق العاده  تلاش ها و استفاده از تمام نیروها را طلب می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала