گزارش و تحلیل

نیروگاه کوچک چینی در ایران

© REUTERS / Christian Hartmannنیروگاه اتمی
نیروگاه اتمی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران نسبت به اولین نیروگاه کوچک اتمی چین ابراز توجه کرد.

 به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از رادیو بین المللی چین، در جزیره  « خاینان»  در چین،  نیروگاه کوچک اتمی با رآکتور « ACP-100 — لینلون»  ساخته می شود.

 نیروگاه ACP-100 « لینلون»  اولین « مینی رآکتور» در جهان است  که از تمام  اسناد  ضروری و مجوز های آژانس بین المللی انرژی اتمی برخوردار شده است. قدرت اولین « مینی — نیروگاه»  حدود 100 مگاوات است.  از آن می توان برای صرفه جویی در مصرف انرژی  و تأمین  سوخت خانه های مسکونی  استفاده کرد. جزئیات دیگر  فنی آن  اعلام نشده است.

ایران و تعدادی از کشورها نسبت به خرید « مینی رآکتور» ابراز توجه کردند.

دورنمای همکاری ایران و  چین چگونه حواهد بود  و چرا  جمهوری اسلامی ایران  نسبت به  « مینی — رآکتور » چینی  « لینلون» ابراز توجه می کند؟

آنتون خلوپکوف  کارشناس ارشد  در رشته انرژی اتمی، مدیر  مرکز روسیه انرژتیک  و امنیت در مصاحبه با « اسپوتنیک»  متذکر شد که  ایران  از همکاری با چین  می تواند « با یک سنگ دو گنجشک را بزند»:  پایان ساخت  پروژه  قدیمی  ساخت  نیروگاه اتمی  با قدرت متوسط « دارخوین» و دریافت فناوری های  جدید.

—  ایران طی سال های طولانی  سعی می کند  پروژه  ساخت  نیروگاه اتمی «  دارخوین»  بر رود کارون  را اجرا کند.  این پروژه  در زمان شاه آغاز شد — در نیمه دوم  دهه 1970 میلادی قرن  گذشته  با همکاری  شرکت های فرانسوی.  در دهه 1990 میلادی،  قرن گذشته،  کارشناسان ایرانی  سعی کردند با کمک  چین، جان تازه ای به این پروژه ببخشند.  اما این پروژه به دلایل سیاسی منجمد شد.  به عقیده من،  ایران  به ساخت  نیروگاه اتمی  با قدرت متوسط  در « دارخوین»  ابراز تمایل می کند.  بعید است رآکتور چینی به قدرت  100 مگاوات  به درد  آنجا بخورد.  اما فناوری آن می تواند مشابه باشد  و ایران نسبت به توسعه  همکاری  چین — ایران در  رشته انرژی اتمی ابراز توجه می کند تا بتواند  پروژه « دارخوین» را به اتمام برساند و با کمک  چین بتواند  به  ساخت  باصطلاح رآکتور آب سبک  دست یابد.  به نظر من تهران  به  دیگر پروژه های  رآکتورهای  انرژتیک  که در چین وجود خواهد داشت توجه نشان خواهد داد».

فرزاد رمضان بونش، هم صحبت دیگر رادیو « اسپوتنیک» کارشناس ایرانی  در  امور سیاست منطقه ای  در این خصوص اظهار نظر نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала