گزارش و تحلیل

مبارزه نظامی علیه داعش در افغانستان، تلاش بیهوده است

© AP Photo / Muhammad Sajjadافغانستان و پاکستان - همسایگان ناآرام
افغانستان و پاکستان - همسایگان ناآرام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری "فرانس پرس" به نقل از بیل سالوین، نماینده نیروهای مسلح ایالات متحده در افغانستان خبر می دهد که در سال جاری ایالات متحده هدفمند آزادسازی مناطق افغانستان از شبه نظامیان گروهک تروریستی داعش است.

سالوین به آژانس مذکور گفت: "ما فرصت خوبی برای نابودی آنها در سال 2017 داریم و فهماندن آن که هنگامی که شبه نظامیان داعش در دیگر نقاط جهان از بین بروند، افغانستان دیگر محل سازماندهی حمله نخواهد شد".
ایالات متحده آمریکا در ماه آوریل، برای اولین بار از بزرگترین بمب غیر هسته ای در مبارزه با ستیزه جویان داعش کار گرفت. بمب مذکور با وزن 9.5 تن از هواپیمای MC-130 رها شد. در واشنگتن توضیح داده اند که ضربه بر سیستم تونل های داعش وارد شده و رونمایی تعهد دولت به وعده شکستن گروهک تروریستی می باشد.
ایالات متحده آمریکا در سال 2001 عملیات نظامی را علیه جنبش شبه نظامیان "طالبان" در افغانستان شروع کردند. در حال حاضر، حدود 8.4 هزار نظامی امریکایی در کشور حضور دارند که بیشتر به نیروهای امنیتی محلی در مبارزه با طالبان و جنگ جویان داعش کمک می رسانند.
دیمیتری ویرخوتوروف، کارشناس مرکز مطالعات افغانستان معاصر در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک اظهار تردید نمود که ایالات متحده می تواند بطور سریع بر شبه نظامیان داعش در افغانستان پیروز شوند. کارشناس مزبور در این مورد به رادیو Sputnik می گوید: 


" فکر نمی کنم که چنین پیروزی در قدرت آنها است. به احتمال زیاد، آنها بتوانند فقط به کاهش فعالیت داعش در استانهای خاص و مجبور ساختن آنها برای رفتن به سرپناه های موقت در مناطق دیگر دست یابند. برای آمریکایی ها دو گزینه وجود دارد: یا آنها واقعا عملیات نظامی را انجام می دهند و یا یک " معامله ای" به وجود می آید. از یک طرف، قبلا ایالات متحده دلیل هایی را برای جلب نکردن توجه به شورشیان داشتند، از سوی دیگر، آمریکایی ها تاکتیک ضعیف دارند و فاقد تجربه مبارزه ضد شورش موفق می باشند ".


این کارشناس اضافه کرد که با چریک ها می توان فقط به شکل جامع ای مبارزه موفق آمیز کرد نه فقط از راه نظامی. مفسر مزبور در اخیر مصاحبه می گوید: 


"مبارزه علیه هر پارتیزان، صرف نظر از رنگ آمیزی ایدئولوژیک، مشکل جامع ای به شمار می رود و آن شامل اقدامات سیاسی، اقتصادی و اداری است. و صخنانی در مورد آمدن آمریکایی ها به قلمرو کشور و انجام چند عملیات و در نتیجه ناپدید شدن داعش، ساده لوحانه به نظر می رسد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала