گزارش و تحلیل

ایجاد مناطق امن در سوریه، گامی به جلو است

© REUTERS / Alaa Al-FaqirЗанятия паркуром на контролируемой мятежниками территории в Сирии
Занятия паркуром на контролируемой мятежниками территории в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نتیجه مذاکرات با رجب طیب اردوغان، همتای ترکی خود اعلام کرد که موضع مشترک روسیه و ترکیه بر آن است که ایجاد مناطق امن در سوریه باید به ادامه صلح سازی و تقویت رژیم آتش بس منجر شود. در نهایت این روند سیاسی باید به بازسازی تمامیت ارضی کشور منجر شود.

پوتین گفت: "ما امروز با آقای رئیس جمهور (ترکیه) بحث مفصل داشتیم. ، موضع مشترک ما بر این است که ایجاد مناطق امن باید به پیشبرد روند صلح سازی و تقویت رژیم آتش بس منجر شود. عدم خونریزی، اصلی ترین شرط برای آغاز گفتگوی سیاسی بین طرفین درگیر می باشد".
رئيس جمهور تاکید کرد: "در نهایت، این روند سیاسی باید به بازسازی کامل تمامیت ارضی کشور و رهبری واحد منجر شود، صرف نظر از دیدگاه هایی که امروز این یا آن نیروی سیاسی اظهار نظر می نماید".
به گفته ولادیمیر بوگاتیروف، سرتیپ سابق و رئیس هیئت مدیره انجمن ملی افسران ترخیص نیروهای مسلح روسیه، چشم انداز ایجاد مناطق امن در سوریه در پرتو موفقیت های قابل توجهی ارتش دولتی سوریه تحقق یافته است. مخاطب مزبور در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک می گوید: 


"پدیده مناطق امن که زمانی به عنوان پیشنهادات روسیه، ترکیه و سوریه بیان می شد و سپس توسط ایالات متحده آمریکا حمایت و ابراز شده بود، بدون شک یک گام به جلو، گامی به سوی حل و فصل سیاسی است. اما آن پدیده توانست تنها در زمانی به وجود بیاید که نیروهای مسلح جمهوری عربی سوریه با حمایت از نیروهای هوافضایی روسیه و اقدامات خاص اخیر ترکیه و همچنین با حضور مشاوران ایرانی در سوریه، قادر بودند بخش معین قلمرو را آزاد کنند. تعداد زیادی مساکن به رژیم آتش بس پیوسته اند و چند گروه مسلح از صلح حمایت کرده اند. و بدین ترتیب شرایطی برای اعلام نمودن برخی از مناطق سوریه به عنوان "مناطق بدون جنگ" ایجاد شده است".


کارشناس نظامی اشاره کرد که شرایط ایجاد چنین مناطق توسط طرف روسی به روشنی بیان شده است. نتیجه گیری مفسر مزبور چنین است:

"در کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور ما بسیار واضح گفته شده است: چنین عمل در صورتی ممکن است که همه گروه های مسلح این مناطق شرایطی را ایجاد کنند که سرچشمه تهدید نظامی نباشد. فقط در این مورد می شود گفت که این مناطق، مناطق امن و کاهش تنش است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала