گزارش و تحلیل

«لانه جاسوسی» در ایران موزه شد

© Photo / Soheil Ghanbarzadeh سفارت آمریکا در تهران
سفارت آمریکا در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاییز سال جاری در ایران 38 مین سالگرد اشغال سفارت امریکا - «لانه جاسوسی» در تهران برگزار شد.

امروز این ساختمان بسیار بزرگ که زمانی ساختمان دیپلماتیک امریکا در ایران محسوب می شده و در مرکز پایتخت قرار گرفته به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده است. «لانه جاسوسی» سابق به عنوان نماد پیروزی بر «شیطان بزرگ» تبدیل به موزه می شود. موزه «13 آبان» عنوانی نمادین است که به مناسبت روز 13 آبان 1358 و اشغال سفارت امریکا انتخاب شده است.

سفارت آمریکا در تهران - اسپوتنیک ایران
سفارت آمریکا در تهران
در داخل این ساختمان محصور شده پلاکاردهایی با نوشته های ضد امریکایی و ضد اسراییلی و شعارهای «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسراییل» قرار گرفته است و حتی تصویری از مجسمه آزادی به عنوان نماد شر در این محل برافراشته اند.
در ساختمان سابق سفارتخانه امریکا چندین نمایشگاه از اسناد محرمانه، تلگرام ها و گزارشات سفارتخانه به سازمان سیا، دستگاه های مختلف ارتباطی و دستگاه های جاسوسی جهانی، شنود و غیره و همچنین اسناد جعلی به نمایش گذاشته شده اند. بعضی از دیوارهای ساختمان منقوش به تصاویر نمادین ضدامپریالیستی یعنی ضد سیاست های امریکا هستند.
مارینا الشعلان خبرنگار رادیو اسپوتنیک در رابطه با افتتاح موزه جدید با حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفتگویی انجام داده است. حسین شیخ الاسلام راجع به جنبش های آن زمان و پیروی از خط امام و همچنین شرکت در برنامه اشغال سفارتخانه امریکا در تهران در روز 4 نوامبر 1979 تعریف می کند. وی می گوید:
همانطور که آقای شیخ الاسلام می فرمایند موزه «13 آبان» در ساختمان سابق سفارتخانه امریکا در تهران فقط یادبود آن سالها در ایران نیست، بلکه نصیحتی به امریکا در خصوص رفتارهایی است که آنها در خارج از مرزهای خود انجام می دهند.
حسین شیخ الاسلام در ادامه می گوید: 

 

لازم به ذکر است که روز 4 نوامبر 1979 میلادی گروهی از دانشجویان ایرانی سفارتخانه امریکا در تهران را به دلیل جاسوسی امریکایی ها در این ساختمان و ریختن برنامه های محرمانه برای سرنگونی حکومت جدیدی که با انقلاب اسلامی بر سر کار آمده بود، اشغال کردند. 52 شهروند امریکا به مدت 444 روز در ساختمان سفارتخانه تحت بازداشت بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала