گزارش و تحلیل

کشورهای سیگاری و غیر سیگاری

© Fotolia / Jhk2303ممنوعیت کشیدن سیگار
ممنوعیت کشیدن سیگار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان فهرست کشورهای سیگاری و غیرسیگاری را معرفی کردند.

به گزارش « اسپوتنیک» با استناد به مقاله  منتشره در  مجله «  لانسِت» تعداد سیگاری جهان به  میلیارد نفر رسید. یک نفر از هر چهار نفر مرد و یک نفر از هر 20 زن جهان  سیگار می کشد.

امانوئل گاکیدو (Emmanuela Gakidou) از دانشگاه ایالت واشنگتن در سیئتل آمریکا  در این خصوص گفت: «  اقدامات کنونی مبارزه با  استعمال دخانیات کاهش ضرر  از سیگار برای سلامتی  انسان را ممکن ساخته است ، اما باید کارهای بیشتری در این  جهت انجام شود.  هم اکنون تعداد افرادی که  به کشیدن سیگار رو می آورند سریع تر از تعداد افرادی رشد می کند که ترک سیگار می کنند.  از اینرو ما باید  کاری کنیم تا مردم از شر این عادت خلاص شوند».

مطابق با محاسبات متخصصان، تعداد سیگاری های  روی زمین در سال 2015 میلادی  933 میلیون نفر بود  که امروزه با توجه به آهنگ رشد تعداد سیگاری ها در کشورهای  عقب مانده به یک میلیارد نزدیک شده است.

اکثر سیگاری ها  در کشورهای آسیایی  زندگی می کنند —  سه کشور بزرگ سیگاری چین، هند و اندونزی  هستند که تقریبا 400 میلیون از ساکنان مرد بطور دائم یا سیگار می کشند یا پیپ یا چپق  و یا  دیگر انواع دخانیات. زنان بیش از دیگر کشورها در آمریکا، چین و هند سیگار می کشند که حدود 17-13 میلیون نفر زن، سیگاری هستند.

اگر در باره  مردان سیگاری در کشورهای جداگانه صحبت شود ، دوباره کشورهای آسیایی در صدر هستند — کیریباتی، اندونزی  و لائوس و جزایر ماریانای و در ارمنستان تقریبا نیمی از  مردان  سیگاری هستند.  در بین زنان، نقش اول سیگاری ها به زنان گرینلند با 44 درصد تعلق دارد  و کشورهای  شبه جزیره بالکان —  در بلغارستان، یونان، مونته نگرو، کورواتی و  مقدونیه  از 25 تا 28 درصد زنان سیگاری هستند.

روسیه یکی از 5 کشور ردیف اول فهرست رتبه بندی کشورهاست که دخانیات باعث مرگ تعداد زیادی از ساکنان آن شده است و پس از چین، هند و آمریکا در جای چهارم قرار گرفته است و از اندونزی عقب مانده است. در این کشورها هر سال  حدود 800-200 هزار نفر بر اثر عادت  به دخانیات جان خود را از دست می دهند و در چین  این شاخص به 1 میلیون و 800 هزار نفر  نزدیک شده است.  بطور کلی سهم آنها در مرگ بر اثر استعمال دخانیات  تقریبا نیمی  از کل مرگ و میر  در این  رابطه را تشکیل می دهد.

به عقیده گاکیدو  گرایش مثبت نیز مشاهده می شود — در 30 کشور جهان  تعداد کل سیگاری ها کاهش یافته است  و تعداد سیگاری های روزانه  بطور  کلی  به میزان 28 درصد در بین مردان و 34 درصد در بین زنان  در مقایسه با  سال 1990 میلادی کاهش یافته است.  هند در این رابطه پیشرفت خوبی داشته است.  در خاک هند تعداد  سیگاری ها  بطور دائمی از سال 2005 میلادی  هر سال 3 درصد کاهش یافته است.  برزیل نیز به موفقیت خوبی در این رابطه رسیده است که تعداد سیگاری ها  طی 27 سال  گذشته  57-56 درصد کاهش یافته است.

به عقیده  ماتیو مایرس  مدیر بنیاد  مبارزه با استعمال دخانیات در بین بچه ها ، این گرایش نشاندهنده آن است که اقدامات انجام شده در رابطه با مبارزه با سیگار  باید در کشورهایی متمرکز شوند که درآمد ساکنان آنها متوسط و یا زیر سطح متوسط است. در غیر اینصورت 80 درصد مرگ و میر  مرتبط با استعمال دخانیات  در سال 2030 همانا در این کشورها رخ خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала