گزارش و تحلیل

آیا باید در انتخابات ایران منتظر آرامش قبل از توفان بود؟

© Fotolia / Borna_Mirپرچم ایران
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر این روزها به تهران سفر کنید تا وقتی عضو گروه های اجتماعی نباشید ویا اینکه تلوزیون ایران را تماشا نکنید شاید متوجه نشوید که انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک است.

برخی باور دارند که دلیل این سردی در فضای انتخابات فرصت کم کاندیداها برای تبیلغات است اما تقریبا همه کاندیداهای اصلی مانند آقایان روحانی — رئیسی — قالیباف و جهانگیری قطعا می دانستند که تایید صلاحیت می شوند و با این شرایط قطعا می بایست از قبل برنامه تبلیغاتی خود را آماده می کردند.
رفتار کاندیداها نشان می دهد که همه سرمایه گذاری های خود را برای مناظره های انتخاباتی که قرار است از صدا و سیما پخش شود متمرکز کرده اند و گذشته از برخی اجتماعات و سخنرانی هایی که نمی توان برای آنها در سطح کلان اهمیت قایل شد هیچ تحرکی از خود نشان نمی دهند.

حسن روحانی هنگام ثبت نام  به عنوان کاندید ریاست جمهوری برای دور دوم ریاست جمهوری - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روحانی یا رئیسی ، کدام یک پیروز خواهد شد؟
اگر فعالیت دو جناح اصلی رقیب در انتخابات ایران را رصد کنیم می بینیم که اصلاح طلبان همه پشت سر آقای روحانی و تیم میانه رو وی جمع شده اند و چون احساس اطمینان دارند که آقای روحانی قطعا برنده انتخابات است خیلی نیاز نمی بینند، حد اقل فعلا، به خود فشار بیاورند و انرژی خود را برای روزهای آخر انتخابات نگه داشته اند.
این جناح فقط تلاش دارد روی ایجاد تفرقه در میان کاندیداهای اصلی جناح مقابل یعنی آقایان رئیسی و قالیباف سرمایه گذاری کند و باور دارد که کاندیدای سوم یعنی آقای میر سلیم هم خواهد توانست برخی از آرای اصولگرایان سنتی را به خود اختصاص دهد و به این ترتیب آرای اصولگرایان شکسته خواهد شد.
اصلاح طلبان همچنین می دانند که با توجه به اینکه انصراف آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی در انتخابات قطعی است و آقای هاشمی طبا از حمایت اصلاح طلبان برخوردار نمی باشد در نهایت رای های وابسته به آنها شکسته نخواهد شد و همه آرای آنها در سبد آقای روحانی ریخته خواهد شد.
کاندیداهای اصولگرا هم اطمینان دارند که آرای اصولگرایان به نفع آنها خواهد بود و با توجه به معادلات محاسباتی موجود در انتخابات نیاز خواهند داشت که رای های سرگردان معروف به آرای خاکستری را به نفع خود بتوانند جمع کنند تا کار را در دور اول انتخابات یکسره کنند وگرنه کار به دور دوم کشیده خواهد شد.
علیرغم اینکه همه قبول دارند طبق سنت انتخابات در ایران و سرتاسر جهان رئیس جمهوری ها در رقابت های انتخاباتی برای دومین دوره با ریزش آرا مواجه می باشند و آقای روحانی از این فرمول مستثنی نمی باشد ولی جذب این آرا توسط اصولگرایان در ایران کار بسیار دشواری است، به این ترتیب می توان گفت کاندیداهای اصولگرا کار بسیار دشواری را در پیش دارند و به همین دلیل هم هست که اصلاح طلبان این روزها آرامش را پیشه برنامه انتخاباتی خود کرده اند چون خیالشان نسبتا راحت است که این آرا به سمت اصولگرایان نخواهد رفت.
آیت الله خامنه ای از ضرورت افزایش بنیه رزمی ارتش ایران سخن گفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیت الله خامنه ای از کدام کاندیدا حمایت می کند؟
اگر در مناظره های انتخاباتی کاندیداهای اصولگرا بتوانند فضای انتخاباتی را تغییر دهند و با حملات خود بر علیه دولت و شخص آقای روحانی رای دهندگان را مجاب کنند به کاندیداهای اصولگرا رای دهند آنوقت همه چیز به هم خواهد ریخت واصلاح طلبان مجبور خواهند بود سریع دست به کار شوند و آنوقت فضای انتخاباتی احتمالا گرم خواهد شد.
تقریبا همه نظریه های کارشناسی بر این باور است که کار این دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور اول یک سره نخواهد شد و هیچ کدام از کاندیداها توانمندی آن را نخواهند داشت در دور اول انتخابات بیش از پنجاه درصد آرا را به دست آورند.
در صورتی که اصولگرایان به این باور برسند که توانسته اند آرای خاکستری لازم جهت یکسره کردن انتخابات در دور اول را به دست آورند احتمالا همه کاندیداها به نفع یکی از کاندیداها انصراف خواهند داد اما اگر به چنین باوری نرسند آنوقت ممکن است کاندیداهای آنها تلاش کنند تا آخر کار به مبارزه انتخاباتی ادامه دهند تا بتوانند سلایق مختلف رای دهندگان را تامین کنند.
به این ترتیب می توان گفت یکی دو هفته آینده که مناظره های انتخاباتی در آن منتشر خواهد شد تکلیف انتخابات ریاست جمهوری و چهار سال آینده ایران را مشخص خواهد کرد و مشخص خواهد شد که فضای موجود آرامش قبل از توفان است ویا واقعا این بار انتخابات آرامی را تجربه خواهیم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала