گزارش و تحلیل

روسیه آسمان صلح آمیز را به سوریه باز می گرداند

© Sputnik / Dmitriy VinogradovРоссийский летчик покидает самолет на базе "Хмеймим" в Сирии
Российский летчик покидает самолет на базе Хмеймим в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو اعتبار یادداشتی در باره جلوگیری از تصادف ها میان روسیه و آمریکا در آسمان سوریه را از سر گرفت. تصمیم مربوطه 13 آوریل – یک روز پس از بازدید رسمی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه از روسیه گرفته شد

یک منبع در وزارت امور خارجه روسیه به اسپوتنیک در توضیح گفت: «هنگامی که تیلرسون در مسکو بود وی از رهبری روسیه خواهش کرد که اعتبار این موافقتنامه از سر گرفته شود».

اعتماد این یادداشت 7 آوریل پس از ضربه موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات واقع در استان حمص سوریه متوقف شد. در آن زمان دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که معنای آن سند از بین رفت. وی در عین حال ذکر کرد که امکان های فنی برای تبادل اطلاعات در باره ضربات در سوریه بین طرفین باقی می‌ماند

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از مذاکرات با تیلرسون اعلام کرد که ولادیمیر پوتین آمادگی مسکو به بازگشت به این یادداشت را تأیید کرد به شرطی که واشنگتن هدف مبارزه با تروریسم را تأیید کند.

گفتنی است که یادداشت جلوگیری از تصادف ها و تأمین امنیت پرواز های هواپیما ها در سوریه در ماه اکتبر 2015 به امضا رسید و تبادل اطلاعات میان نظامیان روسیه و آمریکا را در نظر دارد.

نیکیتا دانیوک، معاون انستیتو ی مطالعات و پیشبینی های استراتژیک در دانشگاه دوستی ملل مسکو در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ابراز عقیده کرد که قطع همکاری با مسکو در این مساله برای واشنگتن به درجه بیشتر حساس شده است. او چنین گفت:

«از سرگیری اعتبار این یادداشت گویای آن است که به احتمال قوی از این به بعد آمریکا به عملیات برای مخدوش کردن دولت سوریه دست نخواهد زد. ظاهراً آمریکا پی برده است که نمی‌تواند بدون هماهنگ کردن اعمال با روسیه اقدام های ثمربخشی علیه تروریست ها در خاک سوریه را انجام دهد. حفظ لحن منفی در روابط با روسیه تنها می‌تواند وضعیت را بد تر کند و آمریکا خواهد باخت. اگر عملیات تحریک آمیز تکرار شود هیچ سخنی در باره مناسبات توأم با اعتماد و اتحادیه بالقوه علیه تروریست ها ممکن نیست در میان باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала