گزارش و تحلیل

آیت الله خامنه ای از کدام کاندیدا حمایت می کند؟

© AFP 2023 / Iranian Supreme Leader's Websiteآیت الله خامنه ای از ضرورت افزایش بنیه رزمی ارتش ایران سخن گفت
آیت الله خامنه ای از ضرورت افزایش بنیه رزمی ارتش ایران سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها تقریبا با هر دیپلمات و یا خبرنگار خارجی ملاقات می کنید اولین سوالی که مطرح می کند همین است، کدام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مورد حمایت رهبری است؟

سوالی که خود سوالش هم سوال های زیادی در پشت خود دارد هم اینکه پاسخ های زیادی.
اگر سوال کننده باور دارد که حمایت رهبری از یک کاندیدا می تواند منجر شود که مردم به آن کاندیدا رای دهند خود به معنای آن است که آنقدر اکثریت مردم رهبری، که راس نظام است، را قبول دارند که اشاره ای از طرف وی کافی است تا به کاندیدای مورد نظر وی رای دهند. و خود نوعی تایید بر محبوبیت نظام است.

محمود احمدی نژاد رد صلاحیت شد - اسپوتنیک ایران
محمود احمدی نژاد رد صلاحیت شد
اگر هم قصد سوال کننده این است که رهبری ممکن است دستور دهد کاندیدای مورد نظر وی از صندوق های رای بیرون بیاید که وقتی کاندیدایی که مد نظر سوال کننده است از صندوق رای بیرون آید چه می خواهند بگویند؟
علیرغم اینکه پس از انقلاب تقریبا هر ساله یک انتخابات در ایران برگزار می شود اما یک بار هم نشده که بتوان گفت خروجی انتخاباتی جدا از نظر رای دهندگان بوده.
قطعا رهبری در انتخابات فقط به یک کاندیدای ریاست جمهوری رای خواهند داد اما تا به حال پیش نیامده که کسی از نیت وی خبر داشته باشد و یا آن را منتشر کنند، چون قطعا در نظر مردم به کاندیداها در انتخابات تاثیر گذار خواهد بود.
از سوی دیگر از زمانی که آیت الله خامنه ای جایگاه رهبری را عهده دار شده اند چهار رئیس جمهوری در ایران در راس دولت قرار گرفتند و اگر سوابق را رصد کنید متوجه می شوید رهبری از همه روسای جمهوری زمانی که در راس کار قرار داشتند حمایت کرده ، بدون استثنا.
از آقای رفسنجانی گرفته تا آقای خاتمی تا احمدی نژاد تا روحانی.
قطعا هم هر رئیس جمهوری ای که در آینده توسط مردم انتخاب شود مورد حمایت رهبری خواهند بود.
Хасан Рухани во время регистрации кандидатом в президенты Ирана - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چینش جدید انتخابات ایران چگونه خواهد بود
اگر به ساختار انتخاباتی و کاندیداها نگاه کنید می توان گفت همه کاندیداهای ریاست جمهوری ماند فرزندان رهبری می مانند و اگر پدری بتواند میان فرزندان خود تفاوت قایل باشد وی نیز میان اینان تفاوت قایل خواهد شد.
سیستم حکومتی ایران یک ساختار تشکیلاتی دارد و مانند برخی کشورها مثل کشورهای همجوار ساختار فردگرا ندارد، به این معنا که رئیس جمهوری در ایران فاعل ما یشاء نیست و باید در مواردی که به مسایل حکومتی و نظام بر می گردد به تصمیمات کلان مملکتی عمل کند.
مضاف بر این هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خارج از نظام نیستند بلکه همه از بطن نظام می باشد.
به این دلایل هیچ دلیلی ندارد که رهبری بخواهند یک کاندیدا را بر کاندیدای دیگر ترجیح دهند تا دستور دهد نام آن کاندیدا از صندوق بیرون آید، یا اینکه این تصور پیش آید که اگر کاندیدایی به قدرت برسد کاری را انجام خواهد داد که مد نظر نظام نیست.
همه کاندیداها بدون استثنا تلاش دارند اهداف اصلی نظام را محقق سازند و تفاوت در آن است که هر کدام راه و روش جداگانه ای را برای رسیدن به آن اهداف پیشنهاد می نماید.
در این انتخابات همچون انتخابات قبلی یک شبه رفراندوم بر دیدگاه ها و خط و مشی کاندیداها انجام خواهد شد که طی آن مردم تصمیم خواهند گرفت خط و مشی کدام کاندیدا را برای چهار سال آینده و برای رسیدن به اهداف نظام انتخاب می کنند و قطعا نظام طبق خواسته اکثریت مردم آن راه را برای رسیدن به اهداف اعمال خواهد کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала