گزارش و تحلیل

افزایش تعداد نوزادان

© AP Photo / Mark Schiefelbeinافزایش کودکان در چین
افزایش کودکان در چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افزایش تعداد نوزادان برای شهر های کوچک چین بار سنگینی شده است.

سون سیائومی نماینده پارلمان  چین از  تضعیف کنترل بر زاد و ولد در چین انتقاد کرد.  به گفته وی، شهر های کوچک  چین نمی توانند با « ازدیاد نوزادان»  مقابله کنند، بیمارستان ها و زایشگاه ها پر هستند  و کودکستان ها نمی توانند تمام بچه ها را  بپذیرند.

میخائیل کاروستیکوف  خبرنگار و چین شناس در خصوص  وضعیت دموگرافی در چین پس از لغو  سیاست « یک خانواده — یک فرزند»  برای « اسپوتنیک» تعریف کرد.

« سون سیائومی که پروفسور  دانشگاه زنان در چین است  موضوع  کمک پزشکی  در شهرهای کوچک  را در زمان یکی از جلسات پارلمان مطرح کرد.  وی در باره  دیدن از یکی از  قصبات شهر « سیچوآن» تعریف کرد که  در مرکز واکسیناسیون کودکان، آنقدر شلوغ بود که او حتی نتوانست وارد ساختمان بشود.  به گفته نماینده پارلمان،  در شهر «  اولان — خوت» با کمبود تخت  روان برای زنان باردار روبرو هستند. مقامات شهر حتی یکی از  ساختمان های اداری را برای  نیازهای زایشگاه در اختیار آنها گذاشتند. در شهرستان ها کمبود  ماما  و پزشک کودکان   محسوس است و برای آموزش آنها 7 سال وقت  لازم است».

میخائیل کاروستیکوف در صحبت با خبرنگار روزنامه « کامرسانت»  در تفسیر این موضوع گفت: «در ماه های اخیر،  بسیاری از متخصصان و محققان، سیاستمداران و کارشناسان جمعیت شناسی (دموگرافی)خواهان تضعیف بیشتر کنترل  جمعیتی و حتی  لغو  آن  شدند.  از اول ژانویه سال 2016 میلادی برای اولین  طی 30 سال اجازه داده شد که  خانواده ها دو فرزند داشته باشند.  جمعیت افراد مستعد بکار در چین  تا سال 2011 میلادی  افزایش یافت  و از سال 2012 میلادی  افت کرد.  اما چینی ها شتابی در استفاده از این  امکان بخرج نمی دهند: از زمان  اعلام ممنوعیت داشتن بیش از یک فرزند در  دهه 1970 میلادی،  هزینه آموزش و پرورش کودکان بشدت افزایش یافته است و اکثر زوج ها قادر به پرداخت این مخارج نیستند. انتظار می رفت که  پس از  تضعیف  ممنوعیت زاد و ولد،  افزایش سالانه  کودکان تا سال 2020 میلادی   4 میلیون  کودک باشد ، اما در سال 2016 میلادی   یک میلیون و 300 هزار کودک  متولد شدند».

لی  وی عضو شورای مشورتی سیاسی  چین  که قبل از آن  معاون  شهردار شهر « شیان من» در « گوآندون» بود  معتقد است  که لغو ممنوعیت بخودی خود کافی نخواهد بود.  باید برنامه  تشویق زاد و ولد  طراحی شود.  سون سیائومی  معتقد است  که این سیاست می تواند در شهرهای کوچک  پیاده شود که در آنجا  هزینه زندگی پایین تر از شهرهای بزرگ است و زوجین با داشتن فرزند دوم  و حتی سوم موافق هستند.

 خانم  سون متذکر شد  که اصولا مخالف لغو کامل  محدودیت زاد و ولد در چین نیست ، اما  معتقد است که باید تمام امکانات برای تولد نوزادان و آموزش و پرورش آنها  از قبل فراهم شود — بیمارستان ، زایشگاه و کودکستان. به نظر وی،  ساخت بیمارستان ها و زایشگاه های جدید بهتر از اجازه داشتن سه فرزند با پیر شدن ساکنان کشور مقابله خواهد کرد. لغو سیاست « یک خانواده — یک فرزند» به عقیده مقامات حکومتی می بایست  باعث اوج زاد و ولد شود  که بتواند با  پیرشدن  نیروی کار مقابله کند.  اما فقدان   عرصه های اجتماعی پیشرفته  می تواند  باعث کند شدن  تأثیر مثبت  تضعیف کنترل بر  زاد و ولد شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала