گزارش و تحلیل

تیغ زدن آمریکایی عربستان

© REUTERS / Faisal Al Nasserسفر ۹ روزه پادشاه عربستان به اندونزی با ۵۰۶ تن اثاث
سفر ۹ روزه پادشاه عربستان به اندونزی با ۵۰۶ تن اثاث - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روش قدیمی اوروپایی تیغ زدن عربستان سعودی مبنی بر شعار دادن بر علیه ایران امروزه تبدیل شده به روش آمریکایی که همان شگرد را به روش دیگری استفاده می کنند، اول تعلیق تحریم های خود بر علیه ایران را تمدید می کنند بعد به عربستان سفر می کنند تا حق حساب را دریافت کنند وتهدید کنند که اگر حق حساب را ندهند تحریم ها را شاید مجبور شوند بردارند.

دولت جدید ایالات متحده همچنین عربستانی ها را تشویق می کند تا اگر می خواهند ایالات متحده توافق هسته ای با ایران را بازنگری کند، باید هزینه آن را پرداخت کنند.
به هر حال از دولت کاسب کار جدید آمریکا چیز بیشتری توقع نمی روند.
پول که بدهید حاضر است همه کار کند.

تحریم های جدید غیر هسته ای آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بهانه تراشی آمریکا برای بازگشت تحریم ها علیه ایران
در مورد دیگری هم شایع شده که آمریکایی ها حدود پانصد ملیون دلار فاکتور موشک باران پایگاه هوایی الشعیرات را برای سعودی ها فرستاده اند فاکتوری که شامل پنجاه و نه موشک تام هاک هر کدام به قیمت یک و نیم ملیون دلار و هزینه جابجایی ناوهای آنها به سمت دریای مدیترانه از سوخت و حقوق و مزایای نیرو و افسران گرفته تا حتی خورد و خوراک و حقوق نیروهای پشتیبانی در اقصی نقاط جهان تا حتی هزینه انتقال محرمانه پیام را دارد.
با توجه به اینکه حدود حد اکثر 26 موشک به پایگاه الشعیرات رسیده که بیش از 80 درصد آنها در کویر اطراف سقوط کرده، هزینه بازسازی فرودگاه کمتر از هزینه شلیک موشک اس سیصد یا اس چهارصد برای سرنگونی این موشک ها بوده عملا می توان متوجه شد که چه هزینه ای برای سوریه داشته و چه هزینه سرباری برای عربستانی ها فاکتور شده.
جای تعجب دارد که چگونه سعودی ها زیر بار چنین باج گیری ها توسط ایالات متحده می روند اما حاضر نیستند با همسایگان خود مدارا کنند و سر میز مذاکره بنشینند.
چند هفته قبل تر یک موسسه غیر انتفاعی در انگلیس از برخورد حکومت بحرین و عربستان سعودی انتقاد کرد و بلافاصله عربستان مجبور شد هزینه سکوت این موسسه و دولت انگلیس را پرداخت کند تا سر و صدا بخوابد.
این رفتارها بیش از اینکه تعجب بر انگیز باشد توهین آمیز شده و روز به روز عربستان سعودی بیش از پیش در این گرداب توهین به شعور ملت عربستان غرق می شود.
Rex Tillerson testifies during a confirmation hearing - اسپوتنیک ایران
تیلرسون: معامله با ایران در خصوص برنامه هسته ای، شکست خورده است
آیا وقت آن نرسیده رهبران عربستان سعودی به فکر باشند این دیدگاه به کشورشان را تغییر دهند؟
برعکس ترکیه که تلاش می کند کج دار و مریض به اهداف خود در منطقه برسد عربستان سعودی هیچ سیاستی جز اینکه با پول بخواهد اهداف خود را تامین کند ندارد.
اگر بنا بود پول های عربستان غیر از کشت و کشتار و بد بختی چیزی برای مردم جهان به ارمغان آورند تا به حال نتیجه آن حاصل شده بود.
برخی باور دارند که عربستان سعودی پول خود را اشتباه خرج می کند برخی هم باور دارند که همین ماجرا به دردسر اصلی برای این کشور تبدیل شده اما هر چه که هست نتایج حاصل از خرج کردن پول عربستان سعودی فقط ضرر بوده وهیچ نفعی نه عاید این کشور و نه عاید مردم این کشور شده.
اگر سعودی ها بپذیرند که باید با همسایگانشان همزیستی داشته باشند می توان گفت هزینه های دوستی برای عربستان سعودی بسیار کمتر خواهد بود و این کشور خواهد توانست با پولهای خدا دادی خود برای رشد مملکت خود استفاده کند و حتی برای مسلمانان جهان هم سندی باشد.
همچنین وقتی کشورهای دیگر می بینند نمی توانند برای تیغ زدن عربستان سعودی و همپیمانانش کاری کنند قطعا دست از سر مردم منطقه بر می دارند و اینان فرصت پیدا می کنند نفس راحتی بکشند شاید هم دعا به جان آن کسی کنند که شر دشمنان را از منطقه دور کرده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала