گزارش و تحلیل

بهانه تراشی آمریکا برای بازگشت تحریم ها علیه ایران

© AFP 2023 / Carlos Barriaتحریم های جدید غیر هسته ای آمریکا علیه ایران
تحریم های جدید غیر هسته ای آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ به شورای امنیت ملی ایالات متحده دستور داد تا توافق هسته ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دوباره مورد ارزیابی قرار دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک- در نامه «رکس تیلرسون» وزیرامور خارجه آمریکا به کنگره ضمن اعلام این مطالب تاکید شده تا حیاتی بودن تعلیق تحریمهای ایران برای منافع ملی ایالات متحده مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه وزیر امورخارجه آمریکا بر تعهد تهران در اجرای تمامی شرایط برجام تاکید داشته اما "جمهوری اسلامی ایران را مانند قبل بزرگترین کشور حامی تروریسم معرفی نموده است. در همین خصوص اقدام اخیر دولت آمریکا و چرایی این تصمیمات را با دکتر حامد موسوی- استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مورد بحث و ارزیابی قرار دادیم که در ادامه ارائه می گردد:

در خصوص اقدام اخیرآمریکا باید بگویم، وزارت امور خارجه دولت آمریکا موظف است که پیرامون وضعیت برجام به صورت مرتب به کنگره آمریکا گزارش دهد. در گزارش اخیر آقای تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا به کنگره نکته جالبی نهفته و آن اشاره به پایبندی ایران به تمام تعهدات ذیل برجام است، اما در بخش دیگری از این گزارش به مسئولیت شورای امنیت آمریکا در خصوص بررسی لغو تحریم ها بر علیه ایران و جایگاه آن در منافع ملی ایالات متحده اشاره شده است. با این بهانه و استدلال که ایران کماکان حامی تروریسم است و باید لغو تحریم های ایران از این زاویه و تاثیر آن بر این موضوع مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
در این میان برخی نکات قابل تاکید و توجه می باشد، منجمله چند جانبه بودن تعهد و توافق برجام و اینکه آمریکا فراموش نکند برجام یک توافق دو جانبه میان ایران و ایالات متحده نیست. یعنی آمریکا نمی تواند یک توافق بین المللی را که میان ایران و چند کشور دیگر به امضا رسیده و شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تایید نموده به صورت یکجانبه لغو نماید.
Президент США Дональд Трамп в саду Белого дома - اسپوتنیک ایران
ترامپ دستور ارزیابی برجام توسط شورای امنیت ملی آمریکا را صادر کرد
اما در تشریح اینکه چرا آمریکا در این جهت حرکت نموده به نکته ای اشاره می نمایم. اساس برجام بصورت کلی تعهد ایران در خصوص محدود نمودن برنامه های صلح آمیز هسته ای خود و در مقابل تعهد غرب و ایالات متحده در لغو تحریم های اقتصادی بر علیه ایران است. حال در جریان مواضع جدید دولت آقای ترامپ و اینکه تحریم های ایران برداشته نشود و یا تحریم های جدید اعمال گردد، باعث می شود تا انگیزه بالای ایران در انجام تعهدات خود عملا کاهش یابد. در جریان یک تعهد نمی توان انتظار داشت که یک طرف قرارداد به وظایف خود پایبند باشد و طرف دیگر قرارداد تعهدات خود را به هر بهانه ای انجام ندهد.

در همین رابطه حمیدرضا غلامزاده- کارشناس ارشد مسائل آمریکا، سردبیر بخش انگلیسی خبرگزاری مهر و عضو تحریریه تهران تایمز در گفتگو با کارشناس خبرگزاری اسپوتنیک گفت:
ما امروز به وضوح شاهد آن هستیم که تحریمهای غرب علیه ایران به ویژه تحریمهای بانکی هنوز برداشته نشده است و با گذشت یکسال و نیم از برجام ترنسفرهای مالی و تبادلات بانکی با مشکلات متعددی مواجه است و برخی اقدامات هم که صورت گرفته به سختی انجام میپذیرد. بنابراین در زمینه مالی به صورت عملی اتفاق خاصی صورت نگرفته است.
این در حالیست که خود دولت آمریکا بر انجام تعهدات از سوی ایران اذعان دارد، اما به همین قانع نبوده و در پی طرح بهانه ای جدید و مستند سازی آن هستند. به این ترتیب علی رغم تاکید بر اجرای تعهدات ایران مسئله حمایت از تروریسم را مطرح می کند تا سندی در تایید بهانه جدید آنها باشد.
اکنون آمریکا در حال مقدمه سازیست تا بر اساس نتیجه ارزیابی این گزارش تحریمهای جدیدی اعمال نموده و یا تحریمهای قبلی را بازگردانند. از این طریق آمریکا به زعم خود و در ظاهر برجام را نقض نمی کند، اما به دلیل عدم انظباق با منافع ملی ایالات متحده و اتهام حمایت ایران از تروریسم تحریمها مجددا بازمی گردد.
تمام این ماجرا بهانه ای به نظر می رسد برای بازگرداندن تحریمها بر علیه ایران و قطعا لغو تحریمها هیچ تهدیدی برای منافع امنیت ملی آمریکا به همراه ندارد. به نظر می رسد که ایالات متحده سناریوی مورد نظر خود را اجرا خواهد کرد مگر اینکه اروپا، روسیه و چین که از مذاکره کنندگان هستند در برابر اقدام آمریکا مقاوت نمایند، اگرچه تاکنون شاهد واکنشی در برابر مواضع دولت آقای ترامپ نبودیم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала