گزارش و تحلیل

حجم معاملات بین روسیه و ایران می تواند به 10 میلیارد دلار برسد

© Fotolia / ElenaRبدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا
بدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلکساندر ماکسیموف، نماینده مفتخری اطاق بازرگانی و صنایه فدراسیون روسیه در ایران به رادیو Sputnik اظهار نمود که حجم معاملات بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته دوبرابر شده و گردش کالا به 2،2 ملیارد دلار رسیده است.

نماینده سازمان مزبور در بخشی از مصاحبه خود می گوید:


"در سال 2016 حجم گردش کالا بین دو کشور در قیاس سال 2015 به 70% افزایش یافته و حدودا 2،2 ملیارد دلار شده است. با آنکه تجارت مذکور جنبه یک طرفه دارد:صادرات از فدراسیون روسیه 9،1 ملیارد دلار که مشمول ماشین آلات، تجهیزات، وسایل حمل و نقل، محصولات غذا و فلزات از طرف دیگر واردات از ایران فقط در حول و حوش 3،0 ملیارد دلار که اکثریت آن محصولات غذا می باشد. سهم ایران در تجارت روسیه در حدود 4،0 % است در حالی که سهم روسیه در گردش تجارت خارجی ایران، 4،2 % است".


به خاطر ارتقای چند اقلام صادراتی طرفین به میزان مذکور رسیدند. طبق گزارش قبلی Sputnik ، وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه اعلام نموده بود که صادرات محصولات روسیه با میزان بالای پردازش به ایران در ماه ژانویه 6،9 بار، محصولات ماشینی و تکنیکی 7،1 بار، کالای فن آوری 3،7 بار و کالای نو آورانه 79،2 بار افزایش یافته است. به عقیده نماینده اطاق تجارت و صنایه فدراسیون روسیه در ایران، چنین شاخصها، نتیجه تلاش برطرف کردن موانه موجود است. مفسر مزبور در ادامه مصاحبه می گوید:


"به نظر ما، رشد گردش کالا، مربوط به بهبود روابط بین دو کشور، افزایش علاقمندی تجار روسی و ایرانی به فعالیت مشترک و همچنین در ارتباط با ایجاد شرایط لازم برای تجارت از طرف مقامات دو کشور مانند افتتاح بانکهای ویژه، سرمایه گذاریهای مشترک، مناطق آزاد تجارتی، مناطق آزاد اقتصادی، بازسازی زیربنای حمل و نقل، ساخت و ساز جدید آن از جمله ایجاد "راه روهای سبز" و تسهیل کردن رژیم روادید بین دو کشور است".


انتظار می رود که همکاری اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در سال 2017 نسبت به گذشته پر بار باشد. ولی به عقیده کارشناسان اطاق تجارت و صنایه فدراسیون روسیه، اتخاذ تدابیری از طرف ایران در جهت سهولت تجارتی از جمله در بخش گمرک بسیار مهم است.
مخاطب رادیو Sputnik در تحلیل خود به نقاط زیر تأکید می نماید:


"در سال 2017 تشدید رشد شاخص های مذکور پیش از همه از طریق انعقاد قراردادهای جدید در بخش حمل و نقل، ساخت و ساز راه و پل ها، تجارت تجهیزات،سامانه نو آورانه از جمله در بخش بالادستی و تسفیه نفت و همچنین قرارداد های جدید در بخش خدمات تعمیر ادوات هوانوردی، راه آهن و سیستم انرژی مثلا در حوضه هسته ای پیش بینی می شود. گردش کالا را همچنین می توان بدون دخالت مقامات دولت بالا برد ولی نزول عوارض گمرکی و حذف موانع غیرعوارضی مثل اجباری بودن دریافت گواهی نامه های اضافی و یا عدم ایجاد محدودیتی در ارسال گندم روسی بسیار مهم است چون که یک بار چنین کار در سال 2016 منجر به تشدید کثر حجم صادرات گندم از روسیه شد".


در آینده نزدیک پروژه های سنتی عظیم در بخش های انرژی و حمل و نقل و همچنین در پروژه های دورنمایی از این هم جدید تر برنامه ریزی شده است. به قول مفسر مزبور "اجرای پروژه های مشترک در آینده نزدیک در صنایه از جمله مشارکت شرکتهای نفت و گاز روسی در بهره برداری 11 فاز پارس جنوبی در ایران، امکان رشد گردش کالای دو کشور تا 10 ملیارد دلار فراهم می سازد". برای اجرای برنامه های فوق، قرارداد های شرکت های روسی "زاروبژنفت" و "روس ژئولژی" دیگر روی میز مذاکرات برای انعقاد آماده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала